Avatar billede hrasmus Nybegynder
06. maj 2006 - 11:14 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Ingen mulighed for hverken dvale eller standby i XP

Jeg har for nylig opgraderet min pc fra W2K til XP. Når jeg lukker maskinen ned, er der en "Luk" og "Genstart knap, samt en "Standby" knap, men den sidste er grayed out (ikke mulig at klikke på).

Under Strømstyring på min maskine findes der ingen fane der hedder Dvale og heller ingen Standby mulighed.

I hjælpen i XP står at muligheden kun er der når min computer er i stand til at dvale, men det har den kunne under W2K så det må den jo også kunne under XP.

Kan du ud fra ovenstående give et bud på hvordan jeg får muligheden for at dvale i XP?
Avatar billede c-holst Novice
06. maj 2006 - 12:49 #1
tror du mangler at installere driveren til dit grafikkort. evt også dit chipset

hvilket grafikkortkort har du?
Avatar billede hcma Novice
06. maj 2006 - 13:31 #2
prøv at starte i fejlsikker tilstand og se om de ikke kommer frem
Avatar billede hrasmus Nybegynder
14. maj 2006 - 20:35 #3
Det tog lidt tid at undersøge, og downloade drivere, men efter nogle forkerte råd andre steder fra, fik jeg installeret de rigtige drivere - både chipset og grafikkort driver.

Jeg har et tillægsspørgsmål: Jeg kan kun se knappen Standby, når jeg klikker Start og Luk computeren. Der er ingen Dvale knap. Jeg kan til gengæld godt dvale ved at trykke Ctrl+Alt+Delete og her vælge Dvale i menuen Luk computeren.

Kan man få mulighed for at vælge Dvale i Start -> Luk computeren? Og i givet fald, hvordan?
Avatar billede c-holst Novice
16. maj 2006 - 15:47 #4
måske lidt brugbert her. hvad sker der hvis du slår det fra genstarter og slår til

Spar harddiskplads - Slå funktionen "dvale" fra - Windows XP

Hvis du ikke bruger funktionen "Dvale" i Windows XP, kan du spare en del harddiskplads, idet indholdet af computerens hukommelse gemmes på harddisken, når computeren går i dvale.

Sådan slår du funktionen "Dvale" fra:
Klik på "Start" - Vælg "Kontrolpanel".
Find og dobbeltklik på ikonet "Strømstyring".
Klik på fanen "Dvale".
Under afsnittet "Diskplads, der bruges til dvale", kan du se, hvor meget harddiskplads du sparer ved at slå funktionen "Dvale" fra.
Under afsnittet "Dvale" - Fjern tjekmærket ud for "Aktiver dvale" - Klik på "OK".

http://bcs.dk/dk/default.asp?underside=/dk/w2k_-_tip_of_the_day.asp
Avatar billede hrasmus Nybegynder
16. maj 2006 - 17:34 #5
Tak, det var et udmærket bud, men det frembragte ingen knap. Er du klar over om det overhovedet er meningen at der skal være en knap til Dvale under Start -> Luk computeren ?
Avatar billede c-holst Novice
10. juli 2006 - 23:18 #6
hvordan går så, har du brug for mere hjælp, ellers synes jeg du skal lukke trådan
hvh
carsten
Avatar billede hrasmus Nybegynder
11. juli 2006 - 09:54 #7
Jeg ventede egentlig på svar, men har i mellemtiden fundet ud af at der vist ikke skal være nogen Dvale knap i Start -> Luk computeren, og at Dvale kun kan vælges i Task manageren. Så det er den fremgangsmåde jeg må bruge, selv om det var lettere med en knap.

Men dit forslag om at opdatere grafikkort driver, løste egentlig problemet med adgang til Stand by og Dvale. Tak for det. Vi lukker bare her.
Avatar billede Klausenbusk Nybegynder
04. august 2009 - 12:13 #8
Hvis du vil havde en dvale knap frem skal du bare holde shift nede
Når du har åbnet Luk computeren
Og der hvor der stod standby ståer der nu dvale
Avatar billede individuel Nybegynder
03. oktober 2010 - 10:14 #9
@ c.holst:

det var godt nok et godt råd: Jeg har nu siddet og rodet med at formateret min (stationære) pc'er hvor jeg efterfølgende ikke kunne få den til at gå i dvale;
Jeg kunne først ikke få den på standby, men opdaterede alle drivere og chipsæt via Dell's hjemmeside. Det hjalp på "Stand-by", men ikke på "dvale". Men, når jeg sattte check-mærket "TIL" ser det ud som om det fugnerer...
Et lille tip til andre: Jeg havde svært ved at finde det sted jeg skulle sætte hakket ved dvale, men søgte så på "dvale" i Windows "Hjælp" (under start-menuen), og kom så hen på den rigtige fane...