Avatar billede fotobob Nybegynder
03. maj 2006 - 11:07 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Outlined tekst?

Hej
Jeg har outlined noget teks (create outline). Nu vil jeg gerne redigere i teksten, men det kan jeg ikke. Er det muligt at fjerne outliningen?

Bruger Illustrator 10
Avatar billede doggy82 Praktikant
03. maj 2006 - 12:17 #1
Nej det er det ikke.
Avatar billede esmelf Nybegynder
03. maj 2006 - 12:18 #2
Nej ikke hvis filen er gemt og programmet har været lukket. Så du må finde fonten og skrive det ind igen. Desværre - denne funktion er farlig.
Avatar billede fotobob Nybegynder
03. maj 2006 - 13:23 #3
det lidt amatøragtigt af adope....men tak for hjælpen.
Avatar billede doggy82 Praktikant
03. maj 2006 - 13:26 #4
Ja Adobe er virkeligt nogle amatører... de burde kunne forvandle vand til vin, og sten til brød... hmm..
Avatar billede fotobob Nybegynder
03. maj 2006 - 13:35 #5
Jeg tillader mig at være uenig, men det burde være en smal sag for kloge Adope at lave en funktion hvor man kan forvandle outlined tekst til "normal redigérbar tekst". Specielt når fonten er installeret på computeren.
Avatar billede fotobob Nybegynder
03. maj 2006 - 13:47 #6
esmelf  - kast et svar
Avatar billede doggy82 Praktikant
03. maj 2006 - 13:53 #7
Adobe, det er med b.
Outlined tekst er ikke tekst - det er grafik. Så nej det er ikke en smal sag.
Avatar billede fotobob Nybegynder
03. maj 2006 - 14:03 #8
hah du er sgu en sjov fætter. Men har desværre ikke mere tid til at lege nu!
Avatar billede esmelf Nybegynder
03. maj 2006 - 14:04 #9
Husk lige kære venner af skrifter er altså ikke allemands eje, nogle af dem er der rettigheder på, så det er nok derfor Adobe ikke har en sådanne mulighed men det ville da da være fedt hvis man kunne få at vide hvilken skrift som er brugt. Det vil da lette en rekonstruktion.
Avatar billede doggy82 Praktikant
03. maj 2006 - 14:08 #10
Så skal man have gang i noget OCR. Og hvad nu hvis det er dingbats?
Eller også kan man bare lade være med at outline sine skrifter...  Eller smide en kopi udenfor dokumentet før man outliner.. det gør jeg da ofte.
Avatar billede doggy82 Praktikant
03. maj 2006 - 14:21 #11
Hvorfor afviser du mit svar?
Avatar billede fotobob Nybegynder
03. maj 2006 - 14:49 #12
"Nej det er det ikke." hvis det er det svar du hentyder til, kan jeg ikke bruge det til noget. Ellers tak.

Holder mig til svar 2 fra esmelf som er lidt mere uddybende.
Avatar billede doggy82 Praktikant
03. maj 2006 - 14:53 #13
Nå, men så gider jeg da ikke besvære mig med at hjælpe dig en anden gang.
Avatar billede fotobob Nybegynder
03. maj 2006 - 14:55 #14
Tjaa det må du selv om....
Avatar billede spe Nybegynder
03. maj 2006 - 16:51 #15
For nu at være på tværs: Så er doggy82´s det rigtige svar. Man kan nemlig heller ikke lave en outlinet tekst til redigerbar tekst selvom man ikke har gemt filen og lukket programmet, som esmelf skriver.
Den enste måde at komme tilbage til redigerbar tekst er ved at bruge fortryd-kommandoen. Det indebære så at man også fortryder alt det andet man har lavet ind imellem.
Enig med fotobob i at det ville kunne lade sig gøre at lave en funktion, der kun gendanne outlinet tekst. Det vil "blot" kræve at man satte programmet til at gemme informationer om al den tekst der er outlinet. Ulempen er større datamængder i filen.
Avatar billede m-lab Nybegynder
03. maj 2006 - 23:22 #16
Illustrator kan ikke - Adobe kan... (med visse forbehold)
Hvis du har Illustrator 10, har du sikkert også Adobe Acrobat.
I de nyere Acrobat versioner er der en feature der hedder paper capture. Det er en slags OCR læser, og hvis den font du har brugt - og outlinet - i Illustrator ikke er altfor fancy, så kan du gemme dit job som pdf, åbne i Acrobat -> paper capture og vupti. Med advanced editing tool i Acrobat kan du herefter copy/paste redigerbar tekst tilbage i Illustrator.