Avatar billede henriklange Nybegynder
02. maj 2006 - 00:25 Der er 5 kommentarer

Windows 98 mærkelige virus navne

Jeg har haft rigtig gode erfaringer med Avast! Antivirus hos alle jeg har installeret det hos der har brugt windows XP, og fandt der derfor naturligt, da min kusine ringede og sagde hun havde fået bredbånd og efterfølgende virus, at installere det på hendes Windows 98. Hun havde i forvejen AVG antivirus i en ca. 2 år gammel version som ikke fungerede - heller ikke efter opdatering. Den sagde den kunne se en virus, men sagde så at programmet var fejlbehæftet.

Efter jeg installerede avast kørte jeg et memoryscan, og avast! fandt en virus som jeg naturligt bare slettede. Herefter kom windows med en meddelelse om et program der ikke kunne køre længere.
Da den så nåede til næste virus lagde jeg mærke til at dennes navn var "c:\programmer\internet explorer\iexplore.exe". Den havde jeg ikke rigtig lyst til at slette. Bad den reperere -og den genstartede i stedet.
Jeg kørte så memory testen igen - denne gang uden at internet explorer var åbent, og den første fil den fandt hed "c:\programmer\microsoft office\msoffice.exe". Hun har den der bjælke med office-genveje i toppen af skærmen. Her tog jeg bill gates knappen og tog hjem og skrev det her.

Men her er det så at jeg tænker at jeg engang lærte at nogle dos-programmer benytter dele af computeren som antivirus programmer definerer som virus. Er det den slags der er tale om her? -for jeg synes ærlig talt det her virker lidt besynderligt.

Hvad gør jeg nu?
Avatar billede tornerosee Nybegynder
02. maj 2006 - 00:32 #1
Prøv at start maskinen og start Avast og Schedule boot scan. og ellers kør en scan i fejlsikker tilstand. det plejer at virke.

MVH. Torn
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
02. maj 2006 - 00:44 #2
Upload filerne her, for at tjekke om de er inficerede http://www.virustotal.com/en/indexf.html
Avatar billede levithan Nybegynder
02. maj 2006 - 07:43 #3
du kan prøve denne her artikkel http://www.eksperten.dk/artikler/954
Avatar billede henriklange Nybegynder
05. maj 2006 - 09:08 #4
Copmuteren ville slet ikke lade mig åbne hverken denne computer eller start menuen efter en genstart. Nu har jeg så søgt efter virus med en NOrton Boot diskette der ikke fandt noget, og startet op med en win98 startdiskette. Men når jeg vælger fejlsikret tilstand starter den bare op i Dos-prompt. ??
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
05. maj 2006 - 09:58 #5
Du kan prøve en systemgendannelse fra dosprompten. I dosprompten skriver du:

C:\Windows\system32\restore\rstrui.exe

og taster <enter>

Vælg den nærmeste dato (med fed skrift, og hvis den ikke virker, så gå længere tilbage indtil det (forhåbentlig) virker.