Avatar billede hnoer Praktikant
28. april 2006 - 14:18 Der er 13 kommentarer

Windows XP opdateringer slår tilsyneladende min DVD-brænder fra.

Hej Eksperter!
Er der nogen der har oplevet at en Windows XP "sikkerhedsopdatering" har slået deres Plextor PX-708A "ihjel"?
For et par uger siden virkede min brænder fint på alle medier, men i dag kan jeg tilsyneladende kun skrive til DVD+R (og +RW) medier.
Jeg har forsøgt at opdatere Firmwaren på min Plextor, men uden held!
Den skriver godt nok TOC på nogle DVD-R skiver - og gør dem derved egnede til at smide direkte i skraldespanden - men så ikke mere.
Det mest irriterende er, at det virkede, før en af disse ustandselige XP opdateringer.
Hjælp mig venligst!

Mvh
Henrik Noer
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
28. april 2006 - 16:23 #1
Hvis du har systemgendannelse sat til, så gendan pcen til før den sidste opdatering kom ind.:-)
Avatar billede hnoer Praktikant
28. april 2006 - 23:00 #2
Ja, jeg hører, hvad du siger, men det kan vel ikke være rigtigt, at disse "sikkerhedsopdateringer" gør livet surt for alle XP brugere??
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
28. april 2006 - 23:37 #3
Jo det sker desværre engang imellem, Microsoft har lige sendt en rettelse ud for IE , som retter den sidste opdatering.
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
30. april 2006 - 15:13 #4
Hvordan går det?
Avatar billede hnoer Praktikant
01. maj 2006 - 02:26 #5
Jo, tak - på det private plan går det godt - men mht. systemgendannelser har jeg udført 19 på forskellige tidspunkter fra 1/3 til nu - desværre siger XP, at den ikke kunne gendanne PC'en til det tidspunkt - så rent faktisk er jeg lige langt! Har du et (andet) bud på en løsning?
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
01. maj 2006 - 08:02 #6
Du kan se om den står rigtigt under enhedsshåndtering. Systemoplysninger>hardware>enhedshåndtering>ide ata/atapi controllere>primær idekanal>egenskaber> I overførselstilstand skal den være sat til: DMA hvis den er tilgængelig.
Avatar billede hnoer Praktikant
01. maj 2006 - 13:51 #7
OK, Westcoast - det er afprøvet og fundet i uorden! Den kommer automatisk op og siger, at den nuværende indstilling er sat til PIO, men jeg har så valgt "brug DMA, hvis muligt".
Jeg har 2 HDD på Primære kanal + 2 DVD (1 Pioneer alm. + 1 Plextor skriver) på den sekundære kanal.
Underligt nok vil den godt skrive til DVD+RW (muligvis også DVD+R)medier.
Avatar billede hnoer Praktikant
01. maj 2006 - 13:54 #8
For resten har det virket før - og jeg har forsøgt de helt elementære tiltag - opdatere og geninstallere drivere, men uden positivt resultat!
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
01. maj 2006 - 14:50 #9
Eventuelt kunne du prøve at fjerne driveren,og lade Windows se om den kan finde en ny driver til den.
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
01. maj 2006 - 14:53 #10
Ved ikke om det her kan hjælpe?
http://www.eksperten.dk/spm/286354
Avatar billede hnoer Praktikant
03. maj 2006 - 17:20 #11
Har nu ladet XP finde en driver til brænderen - ingen forskel fra før, den skriver gladeligt med 2* speed til RW-medier (både +/-).
Det andet svar har jeg hørt om før, men da det ikke har været et problem med de 2 DVD'er på samme IDE-kanal før, kan jeg ikke se, hvorfor en "bug-fix" skulle afstedkomme ovennævnte problematik.
Flere gode idéer til en løsning?
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
03. maj 2006 - 20:58 #12
Muligheden er at investere i en ny dvdbrænder af andet mærke, de koster jo ikke en herregård mere:-)
Avatar billede hnoer Praktikant
04. maj 2006 - 04:32 #13
Ja, det ender sq nok med, at det bliver løsningen - det pi**er mig bare af, at det tilsyneladende er en XP opdatering, der udløser dette problem!