Avatar billede tfswebguy Nybegynder
27. april 2006 - 14:15 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

To computere koblet sammen, men intet netværk

Hej experter.

Jeg har derhjemme koblet 2 computere sammen med et netkabel, så der kunne komme lidt intranet over det.
Jeg har prøvet både med et krydset netkabel, og et almindeligt netkabel.
Men computerne siger bare, at der ikke er noget netværkskabel tilsluttet.
Jeg har angivet IP adresser, og subnet adresser, på begge (Subnet adresse er ens på begge, og IP er i stil med: 100.100.100.xxx hvor xxx er forskellige tal).

Firewall er deaktiveret på begge.
Styresystem: WinXP Pro på begge..

Nogen der kan fortælle mig hvad fejlen er?
Avatar billede bubbaa Nybegynder
27. april 2006 - 14:21 #1
Har de været på netværk/internet før?
Ellers prøv at køre guiden der ligger inde i netværkssteder.
Den hedder: opret et hjemme- eller mindre kontor netværk.

Hvis de to skal kobles direkte sammen SKAL det være med krydset kabel.
Avatar billede mcaspersen Nybegynder
27. april 2006 - 14:26 #2
Hvis dine maskiner siger at der ikke er noget netværkskabel tilsluttet, så bør du lige prøve med et andet kabel. Har du en switch, router eller noget du kan forbinde en af maskinerne som test?
Avatar billede pchl1990 Nybegynder
27. april 2006 - 14:28 #3
prøve evt med iperne: 192.168.0.1, 192.168.0.1 og unternetmaske:255.255.255.0
Avatar billede bubbaa Nybegynder
27. april 2006 - 14:29 #4
den ene ip skal selvfølgelig hedde 192.168.0.2
Avatar billede boxer Nybegynder
27. april 2006 - 14:31 #5
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
27. april 2006 - 14:31 #6
den ene har været på både netværk og internet flere gange, men det har været gennem en switch..
Og den anden er fra en skole af, hvor den har stået som server.
Jeg har prøvet med 2 krydsede kabler, og et almindeligt, til hvis det på en underlig vis var det.
Jeg har prøvet med netværksguiden også, men det hjælper ikke..
Jeg har desværre ikke min switch hjemme lige nu, så det kan jeg ikke teste med.
Og prøver når jeg kommer hjem nu her, med IP'erne: 192.168.0.1 og 192.168.0.2
Undernetmaske har jeg altid sat til 255.255.255.0
Avatar billede mcaspersen Nybegynder
27. april 2006 - 14:47 #7
Det mest spændende er hvis din PC siger at der ikke er noget netværkskabel tilsluttet, tjek at netkort virker og er aktiveret. Du kommer ikke videre før dette problem er løst.

Tjek også om der skulle være flere netkort i en af maskinerne.
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
27. april 2006 - 14:49 #8
på den ene er det et onboard netkort, som er aktiveret, og som jeg før har brugt på internet.
Og den anden har et netkort i fra skolen, som skulle kasseres, men lige havde været brugt uden problemer..
der er kun ét netkort i hver maskine.
Og den siger jo netop der ikke er noget netværkskabel tilsluttet, SELVOM der er det ;)
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
27. april 2006 - 14:55 #9
Jeg stikker hjemad, men ser lige om jeg kan bruge nogle af de informationer der er dukket op :)
Avatar billede bubbaa Nybegynder
27. april 2006 - 22:35 #10
Du er sikker på du har sat netværkskortet rigtigt i så? Hvad med driver til netkortet?

Se i enhedshåndtering om det er rigtigt installeret
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
28. april 2006 - 08:17 #11
Jeg har prøvet de forskellige løsninger nu, men der står stadig på begge maskiner "Et netværkskabel er ikke tilsluttet".
Dog, hvis jeg kører netværksguiden, så er mit netkort ikke vist som afbrudt. Dog siger den det, når jeg bare vælger den, og fortsætter guiden.

Begge netkort er installeret korrekt.
28. april 2006 - 10:25 #12
... der plejer at være nogle små LED ved netkortstikket som viser om der er 'liv' samt 10Mb eller 100Mb ... er der 'liv' der ?

Og ingen brok ved [Enhedshåndteringen] ?
28. april 2006 - 10:26 #13
plevet tidl.:
Hvis det ene netkort er tvunget til 10Mb i en eller anden opsætning og det andet tilsvarende for 100Mb - så vil du (også) opleve det viste...
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
28. april 2006 - 10:29 #14
i den ene, hvor der er et PCI netkort, lyser en LED...
Og i den anden, hvor det er onboard er der ingen LED...

Begge comps er sat op til 100Mb Fuld Duplex
Avatar billede pchl1990 Nybegynder
28. april 2006 - 13:54 #15
hvis du har sluttet det krydsede nætværkskabel til begge computere, er der så skal der komme et lys ved siden af hvor du sluttede et til, på begge computere. Hvis der ikke gør der kan der være pga netkablet er itu, det ene netkort er deaktivere, eller entkortet er itu (et netkort kan købes til under 50 kr, tjek edbpriser.dk). Hvis der ikke kommer lys i kommer du ikke vidre, da de betyder at den ikke er i kontakt med noget andet.
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
01. maj 2006 - 08:13 #16
der er ikke noget lys i den der sidder onboard, da der ikke er lys til (ASRock K7S41 bundkort)
Men jeg ved det netkort virker, for bruger den når jeg er på nettet.

Der kommer lys i det andet netkort.

Jeg har prøvet med 2 krydsede kabler..
Avatar billede pchl1990 Nybegynder
01. maj 2006 - 18:45 #17
her du prøvet med en switch? hvis du har mulighed for det. der er det lige meget om du bruger alm. eller krydset. du kan evt. tjekke dine netkabler med et ohm-meter.
Avatar billede mcaspersen Nybegynder
01. maj 2006 - 19:56 #18
Nu er det vel ikke dit 1394-net der melder ikke tilsluttet, for det lyder mystisk, hvis du kan surfe på Nettet mens du har beskeden "Et netværkskabel ikke er tilsluttet". Har du prøvet at "pinge" maskinerne i mellem?

Hvis PC1 hedder 100.100.100.25 og PC2 hedder 100.100.100.35, så skal du fra PC1's kommandopromt skrive: ping 100.100.100.35 og trykke på Enter.

Se om du får svar
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
02. maj 2006 - 09:32 #19
jeg får fat i en switch nu her, på et tidspunkt..

Når jeg har tilsluttet min computer på nettet, melder den at netværkskablet er tilsluttet.. Det er kun når de 2 computere bliver sat sammen, den melder et netværkskabel er ikke tilsluttet
Avatar billede pchl1990 Nybegynder
02. maj 2006 - 13:51 #20
kan bægge computere gå på nettet når de tilsluttes direkte?
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
02. maj 2006 - 14:33 #21
Ja.. Har ikke prøvet med den ene, men da er netkortet blevet brugt på en skole, hvor den var på netværk, hvor der også var adgang til server og internet
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
09. maj 2006 - 10:18 #22
har nu fået switch hjem, og nu virker netværket.. Nu er der bare lidt problemer med deling af mapper.. nogen der kan hjælpe?

2xWinXP Pro
1 delt mappe på PC1
PC2 finder PC1 men har ikke adgang til denne
Avatar billede mcaspersen Nybegynder
09. maj 2006 - 16:12 #23
Du kan bruge dit brugernavn fra PC1, f.eks. hvis du logger på med "Hans", så skriver du Hans i brugerfeltet og trykker Enter.
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
10. maj 2006 - 08:31 #25
Jeg har prøvet med de guider du linker til dr1, men det virker ikke..

Jeg fik på en eller anden måde lavet så jeg kunne komme ind på min kærestes maskine i går (PC2)
Ved ikke lige hvordan.
Men kan det have noget at gøre med SP2? Det er der nemlig kun på PC1
10. maj 2006 - 08:48 #26
Generelt: Du bør have SP2 (+efter følgende >45 opdateringer) på din putter ...

SP2 har jo en udbygget FIREWALL som skal sættes til at acceptere fildelning...
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
10. maj 2006 - 09:21 #27
firewallen er sat til at acceptere fildeling
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
19. maj 2006 - 10:30 #28
kommer vist ikke rigtig noget ud af det her :/