Avatar billede lbaad Nybegynder
26. april 2006 - 09:57 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Rådgivning omkring ny server

Hej

Vi står og skal til at til at udskifte vores Oracle server.
Vi skal op på en 64 bit windows 2003 server og så også en oracle 9i 64 bit. Vi kører lige nu windows 2003 32-bit og oracle 9i 32-bit
Vi har fået en specifikation på følgende maskine:
rx2620 server
2 x 1,6 GzH /3 MB itanium 2 processor
12 GB ram

Jeg har så fået at vide, at Itanium er en processor, som ikke er så god og at den er på vej ud.

Så har jeg fået en anden server stillet i udsigt:
ProLiant DL385R01 AMD Opteron 280-2.4GHz-2x1MB 1GB SCSI
DL385 AMD O280 2.4GHz Dual Core Processor Option Kit
12 GB ram

Er der nogen af jer, som har haft nogle erfaringer med en 64 bit server, og evt. kan henvise til nogle hjemmesider, som har sammenligninger eller test.

Mvh
Lars
Avatar billede arne_v Ekspert
26. april 2006 - 14:34 #1
Der er en del tvivl om Itaniums fremtid. Den er ikke særligt hurtig til x86
programmer og bruges derfor udelukkende til server programmer som findes i
specielle Itanium versioner. Så bliver der ikke solgt ret mange. Og derfor bliver
den meget dyr. Opteron er bedre til x86 programmer og meget tæt beslægtet med deres
Athlon64 processor. Derfor sælger de flere og kan sælge dem billigere. SÅ mange
tvivler på at Intel på langt sigt vil fortsætte med at poste penge i Itanium
udvikling.

Men jeg tvivler på at det er relevant for dig. Du skal næppe køre andre programmer
end Oracle på maskinen. HP skal nok supportere rx i mange år endnu. Og om du
om 2-3-4 år når den maskine er outdated og skal erstattes kan få en
ny Itanium eller du skal have en anden processor betyder
sikker heller ikke noget (du kører på Oracle platform ikke på Itanium platform).

Derfor mener jeg at du skal fokusere på Oracle performance på de 2 forskellige
boxe sammenlignet med prisen og så ignorere alle CPU fremtids diskussionerne.

Jeg har aldrig set nogle benchmarks af Oracle på de to, men du kunne da prøve
at tage en snak med enten Oracle eller HP om det.
Avatar billede lbaad Nybegynder
01. maj 2006 - 12:48 #2
Jeg har snakket med oracle om sagen, og de mente, at jeg måske kunne vinde noget på en AMD opteron.

Men nu vider det sig, at vi allerede har en x64 processor i maskinen, så derfor skal vi ikke ud og investere i en ny maskine. Vi skal "kun" installere 64 bit windows og så en oracle 10g 64 bit, som så kommer til at køre på en Xeon 64 bit maskine.
Så håber jeg, at det kan give det sidste vi mangler, nemlig RAM, og det skulle jo være løst med 64 bit operativsystem.

Takker for din kommentar arne_v
Avatar billede lbaad Nybegynder
18. oktober 2006 - 13:41 #3
Smid et svar Arne_v. så får du points.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. oktober 2006 - 13:43 #4
ok