Avatar billede skaev?froe Nybegynder
26. april 2006 - 09:19 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Hjemme netværk med inet adgang over en switch

Hej Eksperter.

Jeg har et lille problem som jeg håber at i kan hjælpe med.
Jeg skal hjælpe en ven med at få sat 2 ekstra computere på hans eksisterende inet forbindelse fra tele2.
Da jeg kun har en switch og ikke en router er jeg ikke helt sikker på hvordan det skal se ud.

Jeg regner med at jeg skal sætte et almindelig rj45 (ikke twisted?)fra tele2's router til uplink i switchen. Derefter forbinde de 3 pc'ere med switchen.
Derefter gi de 3 pc'ere en IP 192.168.0.2/3/4 og gi dem subnet mask 255.255.255.0 . Så er jeg lidt i tvivl om hvad jeg skal gi dem af gateway? er det bare at lave en ipconfig og ta gateway'en derfra, eller? :)
Og skal dns'en også manuelt defineres, eller får pc'erne automatisk den fra routeren?

Pc'erne skal ikke i et netværk sammen, der er intet der skal deles. Det eneste der skal ske er at de alle skal på nettet.

Håber det er til at forstå ;)

Mvh,
Avatar billede levithan Nybegynder
26. april 2006 - 09:22 #1
er det bare at lave en ipconfig og ta gateway'en derfra, eller? :)
svar:ja + dns  ( skriv ipconfig /all) så får du dns med

pcerne burte får det autumatisk fra routeren
Avatar billede mnc Nybegynder
26. april 2006 - 09:27 #2
Så vidt jeg forstod, så var der ingen router, men 3 pc'er der skal på nettet.

Hvis dette er tilfældet sku jeg mene at dynamisk IP kun giver dig 2 IP'er at lege med, og det skulle derfor ikke være muligt at dele internet til 3 computere blot ved hjælp af en switch.
Avatar billede skaev?froe Nybegynder
26. april 2006 - 09:31 #3
Den eneste *router* der er, er den medfølgende fra tele2. Altså ikke en brugbar router til at dele forbindelsen (kun en port) med. Derfor jeg bruger en switch da jeg havde en gammel liggende.

2 pc'ere på nettet er bedre end en. Så kan jeg kun få 2 på er det også fint.

Men jeg burde vel kunne får så mange pc'ere på som der er porte til i switchen? ved at specificere lokal ip'ere
(jeg har muligvis misforstået det, det er derfor spørgsmålet er her) :)
Avatar billede mnc Nybegynder
26. april 2006 - 09:36 #4
Jeg fik forståelsen at der slet ingen routere var.

At din router fra tele2 kun har 1 port er irelevant når du har en switch lige efter routeren. Det er jo egentlig det samme som en router med samme antal porte som din switch.

Du siger at PC'erne ikke skal på samme netværk. Mener du her at det ikke er et krav at de kommer på samme netværk, eller at det faktisk er et krav at de ikke kommer på samme netværk?
Avatar billede skaev?froe Nybegynder
26. april 2006 - 09:43 #5
Dårligt formuleret beklager :)

Grunden er at min ven har fået en lejer ind i hans lejlighed. Den nye lejer vil gerne på internettet og det er så det jeg skal fikse. Da de ikke kender hinanden skal de ikke ha adgang til hinandens pc'ere. Så de skal ikke i workgroup sammen eller ha nogle delete ting. Kan godt være at det var overflødig info, ville bare beskrive mit problem så udpenslende som muligt :)

Jeg prøver lige igen.

Der er en tele2 router. På den sidder en pc. Nu skal der en eller 2 ekstra pc'ere på inet forbindelsen. Jeg regner ikke med at routerens dhcp kan virke igennem switchen og derfor ikke kan gi ip/gateway/dns? automatisk.
Avatar billede mnc Nybegynder
26. april 2006 - 09:44 #6
Routerens DHCP virker fint på ALLE PC'ere på LAN siden, indtil den støder på en anden router.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
26. april 2006 - 09:47 #7
Jeg synes stadig der er usikkerhed om hvorvidt der er en router eller ej. Det er ikke mange routere som kun har 1 lanport !

Bed din kammerat om at gøre dette, så vi kan få det fastslået:

Start en dosprompt og kør kommandoen ipconfig. Noter ipaddressen ned.
Gå så ind på denne side:
http://www.myip.dk/

Er ipaddressen fra ipconfig magen til ipaddressen der står øverst på siden, er der ingen router og boksen fra tele2 er blot et adsl modem.

Er ipaddresserne forskellige, er der en router.
Avatar billede skaev?froe Nybegynder
26. april 2006 - 09:48 #8
Hvis jeg har forstået det ret, skal jeg altså bare smide et kabel (ikke twisted) fra router til switch. Forbinde de 3 computere med switchen og så kører det?

Alle pc'erne er med XP, og skal bare stå til automatisk at få tildelt adresser af dhcp?
Avatar billede zynix Nybegynder
26. april 2006 - 09:49 #9
det man får fra Tele2 er et ADSL modem, ikke en router...

og så vidt jeg ved får man kun 2 globale ip-adresser tildelt fra tele2, jeg er dog rimelig sikker på at man kan bestille flere, mod en mer betaling i månedespris.

hvis det er som ovenstående får du tildelt IP direkte fra tele2's DHCP, og har en global IP direkte på din computer.

du vil kunne løse problemet ved at gå ud og lave en engangs investering i en router, det behøver ikke være noget stort og dyrt, den sakl bare kunne tage imod en WAN (rj45) og så kommer de fleste routere med indbygget switch.

det kan skabe lidt problemer mht deling af ting mellem computerne, men det kan løses ved at aktivere den indbyggede firewall i windows hvis det endelig er, eller bare lade være med at dele noget, og så ellers ha et administator kodeord på maskinen...
Avatar billede mnc Nybegynder
26. april 2006 - 09:51 #10
"Hvis jeg har forstået det ret, skal jeg altså bare smide et kabel (ikke twisted) fra router til switch. Forbinde de 3 computere med switchen og så kører det?"

Hvis det ER en router, så ja. Men de vil dog alle være på samme netværk.

Men følg lige tonny's råd da han kommer med et glimrende et af slagsen. ;)
Avatar billede skaev?froe Nybegynder
26. april 2006 - 10:06 #11
Det er ikke en "rigtig" router. Det er den medfølgende fra Tele2. Altså et adsl modem. Og den har kun en lan port. Beklager, havde prøvet at gøre mig forståelig ;)

Ved godt at det er en del nemmere bare at smide 500 efter en router så kører det på 3 min. Men det er ikke op til mig, og i første omgang har jeg kun en switch at bruge.
Avatar billede skaev?froe Nybegynder
26. april 2006 - 10:08 #12
Jeg har selv opsat et trådløst netværk med 4 bærbare derhjemme ved brug af router. Det er ikke det store problem. Problemet ligger i at jeg kun har en switch.

Så håber jeg alle er med.

Beklager de vildfarende indlæg ;)

Mvh,
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
26. april 2006 - 10:11 #13
Det kan også gøres for det halve:
http://www.pc-lager.dk/vare-oversigt.php?varenummer=94162&type=netvaerk

Jeg har selv sat en af disse op og den fungerer glimrende.
En router er klart den bedste og nemmeste løsning på problemet.
Avatar billede skaev?froe Nybegynder
26. april 2006 - 10:20 #14
Ja det er jo ikke fordi at det er en herregård... Jeg prøver lige at finde den i en kbh butik (jeg skal bruge den idag)

Vil nu stadig gerne ha flere svar mht switchen :)
Avatar billede skaev?froe Nybegynder
26. april 2006 - 13:14 #15
Har lige købt mig en billig router.

Tak for svarene.

Er der nogle der vil komme med et svar til mit spørgsmål lader jeg tråden være åben lidt endnu. Kunne stadig godt tænke mig at vide hvordan det forgår med en switch istedet for en router.

Mvh,
Avatar billede mnc Nybegynder
26. april 2006 - 13:21 #16
Med en switch vil din ven skulle betale for en ekstra global IP hver månede, og så sætter man bare alle 3 computere direkte til switchen, og switchen har sået kabel direkte til kabelmodemet.

Men en router er vejen frem.
26. april 2006 - 19:02 #17
[Switchen, Routeren, Huben og andre komponenter forklaret] ->
http://www.eksperten.dk/artikler/175
Avatar billede morhan Novice
26. april 2006 - 19:08 #18
Du skal vide, at med så simpel en løsning, har de mulighed for at kigge med på hinandens internettrafik
Avatar billede skaev?froe Nybegynder
27. april 2006 - 14:49 #19
Tak for hjælpen alle.

Fik det løst med routeren. Vil kigge artiklen igennem ved lejlighed, og øve lidt på hjemme netværket ;)