Avatar billede tvacn Nybegynder
26. april 2006 - 08:51 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Tildeling af Internet båndbredde

Jeg administrerer et lille LAN med 5 brugere. En af brugerne har installeret et program til download. Dette program tager al båndbredden til Internettet, så alle øvrige får utrolig lange svartider. Kan nogen fortælle mig, hvorledes jeg kan tildele ham f.eks. 20 % af den tilgængelige Internet båndbredde?
Vi bruger en NETGEAR router model WGR614 v5 og TDC Internet med 1 MB båndbredde. Jeg kan tildele brugerne faste IP adresser.
Avatar billede levithan Nybegynder
26. april 2006 - 08:57 #1
du kan installere  Netlimiter på hans pcer http://www.netlimiter.com/ der definere du hvor meget båndbredde hvert program må bruge
Avatar billede boxer Nybegynder
26. april 2006 - 09:13 #2
Du kan enten blokere de porte der bruges til fildeling eller bede gutten om at sætte hastigheden ned når vedkommende kører sit fildelingsprogram.

Alternativt kan du sætte en server op, hvilket faktisk er det eneste der virker når forbindelsen skal deles lige. Jeg kender desværre ikke opskriften på at sætte en server op.
Det ville også være en skam da en del af jeres båndbredde vil gå tabt. Hvis der kun er 1 bruger på, vil i kun udnytte 1/5 del af jeres båndbredde. 1MB er måske også i underkanten til 5 personer.

Lav i stedet en fælles aftale om der IKKE må bruges fildeling, aftal en hastighedsbegrænsning på det eller aftal tider hvor det må bruges.
Avatar billede anje Nybegynder
29. april 2006 - 16:12 #3
Måske kan denne router løse problemet: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=167527
Den har en effektiv QoS, hvor alle brugere kan være garanteret en mindste båndbredde - og samtidig kan den enkelte bruge det hele når der ikke er andre på. Prøv at læse lidt om den i manualen på: http://www.smc.com/index.cfm?event=viewProduct&localeCode=EN_DNK&cid=1&scid=17&pid=1481
Routeren kan også bruges til at resevere den nødvendige båndbredde til IP-telefoni.
Avatar billede anje Nybegynder
29. april 2006 - 16:27 #4
Avatar billede boxer Nybegynder
01. maj 2006 - 13:41 #5
Jeg må indrømme at jeg ikke er nok inde i hardwaren til at jeg kan råde dig.
Men som du skriver det, lyder det som løsningen.
Avatar billede tvacn Nybegynder
07. januar 2009 - 12:51 #6
hej anje. læg et svar, så får du pointene
Avatar billede tvacn Nybegynder
18. januar 2009 - 19:13 #7
Lukket