Avatar billede the_svendsen Nybegynder
25. april 2006 - 18:02 Der er 6 kommentarer

Min Cpu burde være hurtigere

Hej..

jeg har lige fået en amd duron 2500+ af en af mine venner, men når jeg sætter den i viser den 1.1ghz..

da min ven havde den  var det en 1.8ghz. Han sagde at der skulle rettes nogle jumpere til, det skulle der i hvertfald på hans da han fik computeren.

problemet er at der ikke er nogle jumpers... kan det være inde i biosen man skal rette på problemet??

mit bundkort er et ESC K7S5A
Avatar billede drgonzo Praktikant
26. april 2006 - 01:55 #1
det med jumpere er til ældre bundkort.. Det at den kun viser 1.1 kan have noget at gøre med arkitekturen i cpu. Har den nogle features der øger dens hastighed, som dit mobo ikke understøtter, kan det mindske hastigheden. Det kan også være dit mobo ikke understøtter så store cpu. I begge tilfælde kan en bios update hjælpe på problemet.. Skal der rykkes jumpere skal du kigge i din mobo manual, der kan du også se hvad den understøtter af cpu
Avatar billede the_svendsen Nybegynder
26. april 2006 - 09:03 #2
problemet er at det er en comp jeg har fået. og der var ingen manual med.. :S
Avatar billede drgonzo Praktikant
26. april 2006 - 10:31 #3
Avatar billede dagooz Nybegynder
05. maj 2006 - 11:03 #4
Har engang været udsat for det samme på en gammel athlon. Der var jeg nødt til selv at indstille fsb og multiplier til det korrekte i bios.
Avatar billede teknik Juniormester
28. maj 2006 - 20:50 #5
Alle tre versioner af K7s5a understøtter iflg. ECS din duron 2500+
(forusat at du har nyeste BIOS - se længere nede)

Du skal blot sætte CPU FSB korrekt.
Det gøres  i dit tilfælde via BIOS
For at komme ind i bios skal du trykke på Delete(Del) tasten ved opstart.
Derefter vælger du CPU PnP setup
Her skal du vælge CPU frequency som svarer til din processor.
- om muligt til 266, men mere sandsynligt til det halve, dvs. 133Mhz.

Derefter skal du ud af BIOS. Husk at sige ja til "save settings" undervejs.

Om "Nyeste BIOS" :
For at kunne køre med processoren, så skal din BIOS iflg. ECS være version
30811, som udkom en gang i 2004.

Link til BIos via siden her,
http://www.ecs.com.tw/ECSWeb/Downloads/Archive_Download.aspx?CategoryID=1&MenuID=45&LanID=0

vælg så korrekt bundkortsversion, og klik derfter på BIOS øverst til højre for at komme til BIOS download.

Har du ikke tidligere eksperimenteret med BIOS opdatering, så råder jeg dig til enten at bruge et nyt spm. på hjælp til dette,
eller få en som har prøvet før til at hjælpe.
For det er lettere kompliceret.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede teknik Juniormester
28. maj 2006 - 20:52 #6
Om din BIOS er "rigtig" kan du se når Pc'en starter, så vises versionsnummeret kortvarigt.
Ikke at forveksle med grafikkortsdata, som vises umiddelbart inden.