Avatar billede vels Nybegynder
06. maj 2001 - 09:59 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Autocad tegning (haster)

HEj

Er der en der kan hjælpe mig, jeg har lavet nogle tegninger i Autocad, men når jeg printer dem ud så er de ikke målfast :-((

Nogle der ved hvad jeg kan gøre??? Bruger Autocad 2000.

Tegningerne kan ses på www.vels.dk/cad.zip
Avatar billede hadaps Nybegynder
06. maj 2001 - 10:44 #1
Det er fordi, at når du skriver ud, skal du gå i filer -> udkriv -> og der indne er der noget der hedder noget med % eller lign.
Avatar billede jimsim Nybegynder
06. maj 2001 - 11:26 #2
Du skal huske at angiv hvilken målestok du vil bruge, altså om det skal være 1:100 eller 1:200 osv, det kunne tyde på du har sat den til \"scale/fit to paper\" (kan ikke lige huske den rette ordlyd) sidder desværre ikke ved AutoCad lige nu så jeg kan ikke kigge på dine tegniger.
Avatar billede vels Nybegynder
06. maj 2001 - 12:52 #3
Det vil sige hvis jeg har noget der er 2700mm så tegner jeg det altså 2700 enheder (det er vel også mm i autocad)  og så siger at det skal udskrives i eks. 1:10 under egenskaber for udskrivning.

Også skulle tegningen vel være målfast når det er udskrevet ik?
Avatar billede jimsim Nybegynder
06. maj 2001 - 13:26 #4
Helt rigtigt.
Man tegner mange gange som 1:1 i AutoCad, altså fuld størrelse, og derefter vælger man hvor stor tegningen skal være når man printer/plotter ud, f.eks 1:10.
Avatar billede fisherprice Nybegynder
13. september 2001 - 21:53 #5
har desværre ikke ACad på denne comp. Men du skal tegne i model men når du skal printe skal den stå i paper. hvis du tegner i mm, altså så f.eks. en mur på 20 meter tegnes som 20000 enheder, så skal du i paper skrive : z - tryk enter
                    0.01xp - tryk enter

nu skulle tegningen gerne være 1:100, men lover intet.... hvis det ikke er rigtig skal du prøve at skrive noget andet f.eks. 0.1xp.

Du kan som kontrol f.eks. tegne 1000 enheder (i model) og derefter måle den i paper, her skulle den gerne sige 10 (altså hvis det er 1:100).

paper og model finder du forneden i autocad vinduet. Hvilken version bruger du?