Avatar billede netro Nybegynder
23. april 2006 - 19:04 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Gruppering af produkter

Mit spørgsmål er ikke MSSQL-specifikt, men nu landede det her, da jeg benytter den db.

Jeg har en række produkter, hvoraf nogle af dem fås i forskellig størrelse, farve etc. Fx:

Nr    Navn      Str
1    Frakke    Small
2    Frakke    Medium
3    Frakke    Large
4    Buks      [One size]

Nummer 1-3 er det samme produkt (dvs. samme navn, pris, beskrivelse osv.), men deres varenummer og størrelse er ikke ens. Nu vil jeg gerne strukturere det på en måde, så jeg kun behøver at opbevare de fælles data ét sted. Jeg kan ikke lige se, hvordan det gøres, når de forskellige størrelser stadig skal have hver deres varenummer.

Hvordan plejer I at lave det?
Avatar billede arne_v Ekspert
23. april 2006 - 22:34 #1
hvad med:

vare
----
varenr PK
faktiskvareid FK->faktiskvare
str

faktiskvare
id PK
beskrivelse
pris
Avatar billede netro Nybegynder
23. april 2006 - 23:15 #2
Du foreslår altså, at jeg laver en tabel til de fælles data (Tbl 1) med en 1-∞ relation til en anden tabel (Tbl 2), der indeholder de rigtige varenumre (varenr)?

vare (Tbl 2)
----
varenr PK    faktiskvareid FK    str
1              A                    Small
2              A                    Medium
3              A                    Large
4              B                    [One size]

faktiskvare (Tbl 1)
id PK    navn        pris
A        Frakke      0
B        Buks        0
Avatar billede arne_v Ekspert
23. april 2006 - 23:17 #3
ja

(bortset fra at du nok vil køre med underskud med den pris ...)
Avatar billede netro Nybegynder
23. april 2006 - 23:21 #4
:-) Men vi er enige om, at "faktiskvareid" (A, B) ikke er det rigtige varenummer? Navnet forvirrede mig lidt nemlig.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. april 2006 - 23:23 #5
ja

jeg har forstået din problem stilling som om at A og B er de faktiske varer
som du kan beskrive og prisfastsætte, mens varenr varierer med størrelse
Avatar billede netro Nybegynder
23. april 2006 - 23:24 #6
Det lyder rigtigt. Tak for hjælpen.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. april 2006 - 23:26 #7
så ligger jeg et svar