Avatar billede mindreklog Nybegynder
05. maj 2001 - 21:16 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

mere ram

Hejsa

Min lillebror skal skifte ram på en computer. Og vil meget gerne have en udførlig forklaring på dette - helt fra starten. computeren har nu 32 ram og skal have 64 ram.

PÅ forhånd tak
Avatar billede ?phpdude? Nybegynder
05. maj 2001 - 21:18 #1
Du køber nogle ram - skiller computeren af; propper rammene ind ved siden af de andre og vupti flere ram :)

/?phpdude?
Avatar billede ?phpdude? Nybegynder
05. maj 2001 - 21:19 #2
foresten se hvor ram er billigst

www.edbpriser.dk
Avatar billede mindreklog Nybegynder
05. maj 2001 - 21:20 #3
kan du give en lidt mere udførlig forklaring omkring placeringen af den nye ram
Avatar billede ?phpdude? Nybegynder
05. maj 2001 - 21:22 #4
Det er nemt at se hvor de skal sidde! Når du køber nogle ram er de som reglt aflange. Du propper bare de nye ram ind VED SIDEN AF de gamle som oxo er aflange! Eazy e\'m kay
Avatar billede tommyf Nybegynder
05. maj 2001 - 21:27 #5
www.itbutikken.dk/besk/images/bo101254.jpg
Se på ovenstående billede. Oppe til højre på bundkortet er der 4 lange sorte porte - med en hvid stump for hver ende (det er denne der låser rammene fast).
Når du ser på dine ram skal de vende ligesom den blok der allerede er i. Du skal lige skubbe de hvide stumper henholdsvis op og ned(så der er plads til dine nye RAM).
Der efter skal de HELT i, der kommer et højt klik - der for en nervøs person kan lyde som et knæk - dette er helt normalt. Så skal de hvide stumper skubbes ind over rammene igen så de tager fat i hjørnerne.

Udførligt nok - ellers spørg.
Avatar billede francke Nybegynder
05. maj 2001 - 21:29 #6
Se først efter om din computer understøtter PC100 eler PC133! Ellers gør som ?phpdude? skriver
Avatar billede matias Nybegynder
05. maj 2001 - 21:32 #7

    Opdateret: 4/5

1. SDRAM PC133  PQI 512MB

(Ram-Blokke)

2. SDRAM PC133  PQI 256MB

(Ram-Blokke)

3. SDRAM PC133  PQI 128MB

(Ram-Blokke)

4. SDRAM PC133  Apacer 128MB

(Ram-Blokke)

5. SDRAM PC100  Apacer 128MB

(Ram-Blokke)

6. SDRAM PC133  Bluechip 128MB

(Ram-Blokke)

7. SDRAM PC133  Apacer 256MB

(Ram-Blokke)

8. SDRAM PC133  Noname 512MB

(Ram-Blokke)

9. SDRAM PC100  Noname 128MB

(Ram-Blokke)

10. SDRAM PC133  NCP 512MB

(Ram-Blokke)

ForsideProduktguideRAM-Blokke Tilbage

RAM guide
Af Daniel Stefanac
Opdateret: 10/1-2001
Hvis du har kommentarer/forslag til denne guide, skriv til: guider@edbpriser.dk
RAM er en vigtig faktor for hvor godt en computer yder. Generelt gælder det at jo mere RAM i en computer – jo bedre. Men lad os nu lige først se på hvad RAM i det hele taget er…

Midlertidigt lager
RAM beskrives bedst som et midlertidigt lager, hvor computeren gemmer oplysninger, som er væk når du slukker computeren. RAM er meget hurtigere end fx en harddisk, der til gengæld gemmer oplysninger, selvom computeren slukkes. Blandt de ting, der gemmes i RAM, er de programmer du har åbne. Fidusen er, at når du starter et program, så hentes den i RAM’en fra harddisken af. Men derefter – mens du bruger programmet – findes den jo i RAM, og derfor skal du ikke vente på at dele af programmet hentes fra den langsomme harddisk. Dette er princippet bag RAM’ens virkemåde.

Hvor meget RAM skal jeg bruge?
RAM måles i MB (Megabyte). Mængde af den RAM, du skal bruge, afhænger af mange ting – først og fremmest af hvad du bruger din computer til. Det afhænger også af dit styresystem. Her ses den mindste anbefalede mængde RAM:

Windows 95/98
Primært almindelige kontorprogrammer: 64 MB RAM
Primært spil/multimedie: 128 MB RAM
Windows Millenium
Anbefalet uanset anvendelsen af pc’en: 128 MB RAM
Windows 2000
Primært almindelige kontorprogrammer: 128 MB RAM
Kontorprogrammer og multimedie/spil: 192 MB RAM
Meget krævende programmer (fx 3D): 384 MB RAM
Windows 95, 98 og Millenium er ikke specielt gode til at udnytte store mængder RAM (over 128 MB RAM). Der vil godt kunne bruges mere end 128 MB RAM i disse styresystemer, men det vil ikke blive nær så godt udnyttet, som i Windows 2000. Du skal også være opmærksom på, hvor meget RAM dit bundkort understøtter. De nyere bundkort understøtter dog som regel mindst 512 MB RAM, og mange understøtter mindst 1024 MB.

Ordforklaringer

PC66/C100/PC133
RAM’en kan køre ved nogle forskellige hastigheder (måles i MHz). Jo højere hastighed, jo hurtigere er RAM’en til at læse/skrive data, og jo mere yder computeren. PC66 betyder at RAM’ens hastighed er 66 MHz, ved PC100 er den 100 MHz osv. Bemærk at bundkortet skal understøtte de enkelte hastigheder. Fx kan man ikke bruge PC66 RAM, i et bundkort der kræver PC100 RAM. Derimod kan man som regel bruge hurtigere RAM i langsommere bundkort. Det anbefales altid at bruge den hurtigste RAM, som dit bundkort understøtter.

SDRAM
Der findes flere forskellige typer RAM. SDRAM er betegnelsen for den mest almindelige RAM-type, der bruges i dag. Forskelle på de enkelte typer er først og fremmest tilslutningssoklen, da man ikke kan putte en type RAM i en sokkel, som ikke er beregnet til den type RAM. Derfor skal bundkortet også understøtte den enkelte type RAM.
EDO-RAM
Dette er en forholdsvis gammel type RAM, som bør undgås. Der findes dog nogle bundkort, hvor der både kan bruges EDO-RAM og SDRAM. Det anbefales at bruge SDRAM.

Pins
En anden måde at betegne de forskellige RAM-typer på, er antallet af pins (tilslutninger på soklen). EDO-RAM bruger 72-pins, mens SDRAM har 168 pins.

ns
Selvom nogen bestemt RAM har hastigheden 100 MHz, kan der alligevel være forskel på hastigheden af de enkelte RAM fra de forskellige producenter. Denne hastighed måler man i ns (nano sekund), og jo mindre tallet er, jo hurtigere er RAM’en. Fx er PC133 7,5ns RAM hurtigere end PC133 8ns RAM.

Parts
Dette fortæller noget om, hvordan RAM’en er produceret. Hvis det er 1. parts, har samme firma lavet hele RAM blokken. 2. parts RAM har to firmaer lavet RAM’en, mens 3. parts er lavet af mindst tre. Grunden til dette er, at nogle firmaer køber enkelte komponenter fra en anden firma, og så fremstiller ”blandede” RAM blokke. Der er ingen tvivl om at man bør gå efter 1. parts RAM, da det sikrer at RAM’en har højere kvalitet – fx mere stabilitet.

Kommende typer af RAM
Allerede nu er der flere nyere typer af RAM på vej. For eksempel kommer RDRAM, som introduceres sammen med Intel Pentium 4 processoren. Denne RAM vil være meget hurtig – men er til gengæld meget dyr. En anden type RAM, som nok er mere relevant for almindelige forbrugere, er DDR RAM. Den er hurtigere end SDRAM, men skulle ikke være meget dyrere. For at du kan bruge disse nye typer RAM, skal du også investere i et nyt bundkort.

Avatar billede tommyf Nybegynder
05. maj 2001 - 21:32 #8
Har du ikke købt dem?
Avatar billede zhark Nybegynder
06. maj 2001 - 17:53 #9
Du må jo først finde ud af hvad slags ram, 72 pins (de ældre) eller 168 pins, de er jo væsentlig længere, så er der spm om det evt. er en ældre PC med til kun 66 Mhz ram eller den kan tage 100/133 Mhz ram.
Det at montere dem kan faktisk ikke gøres forkert: Der er nogle hvide \"clips\" i hver side, trykkes de ud af tilsiderne (springer de (gamle) ram op. Der er nogle  hak i rammodulerne, så man i bunden af soklerne kan se hvordan ram skal vende. De hvide clips trykkes helt til siden og ram presses ned i soklen til der lyder et lille smæld, så har clips fået fat og ram sidder korrekt!
Avatar billede tommyf Nybegynder
06. juni 2001 - 07:22 #10
Hvad kunne du bruge hans svar til? Det hjalp dig da ikke 5 centimeter nærmere en forklaring på hvordan du sætter dem i. Han har bare kopieret noget tekst fra et eller andet it-leksion om de forskellige ram-typer.
Avatar billede zhark Nybegynder
06. juni 2001 - 10:52 #11
Det \"matias\" har skrevet har skrevet har ingen relation til spørgsmålet, samtidig med det er direkte provokerende sat op!

men

du blev

måske

imponeret af det meget fis han skrev
Avatar billede tommyf Nybegynder
07. juni 2001 - 07:32 #12
Hvis han så selv havde skrevet det - og ikke bare Ctrl c/v det et eller andet sted fra,