Avatar billede hien Nybegynder
19. april 2006 - 18:44 Der er 29 kommentarer og
2 løsninger

Valg af bærbar

Hej,

Jeg starter efter sommerferien på Københavns Universitet. I den forbindelse ønsker jeg at erhverve mig en ny bærbar til studiebrug, som opfylder følgende kriterier:

1) Fornuftig processor (Pentium M ULV) der kan klare skolearbejde (MS Office pakken, surfen på nettet, mail mm) og videoafspilning - der skal ikke spilles på den.
2) Min. 512MB ram
3) Maks. 12" skærm
4) Maks. 2kg - gerne < 1,5kg
5) WLAN + LAN og Bluetooth + IR
6) S-Video udgang + VGA/DVI-udgang
7) Batterilevetid på mindst 3t ved skrivearbejde/surfen.
8) Skal helst ikke blive for varm og larme.
9) Touchpad og ikke "klit".

Prisen er ikke så relevant.

Jeg har umiddelbart følgende i tankerne:
a) Toshiba Portege R200 (favorit)
b) Dell Latitude X1 (hørt dårligt om dell.. øv, og kun monolyd)
c) Apple iBook/Powerbook (MacOS hmm.. hælder pt til Windows)

Som nævnt er Portege R200 min favorit pt. Den er kanon let, ca. 1,4kg, har en fornuftig processor og så opfylder den kriterierne. Jeg har fundet ud af, at der findes to modeller af R200, en på 1,2ghz og en på 1,3ghz - gør 100mghz nogen stor forskel set ift. hvad jeg bruger den tid? Jeg har læst anmeldelser af den og de er jo umiddelbart fornuftige :-)

Hvor kan jeg se/prøve R200 henne i landet? Jeg synes ikke rigtig jeg kan finde nogle detailhandler der sælger denne model, men udelukkende internetshops. Jeg er typen der gerne vil se og røre ved apparatet inden jeg køber det - medmindre jeg får billeder af den fra en milliard vinkler ;-)

Jeg har også set på IBM Thinkpad X41, men den har en "klit".. øv, ikke lige mig. Er der andre bærbare I kan anbefale?

Venter spændt på svar. På forhånd tak!
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
19. april 2006 - 18:52 #1
Tjek lige denne www.data-basen.com kig under Genex konfiguration, jeg har lige bestilt en Genex 570A med lidt opgradering.
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. april 2006 - 19:01 #2
Jeg ville kikke på en IBM.

Jeg sidder i en skolebestyrelse på en privatskole, der også har gymnasium. Vi udleverer bærbar pc til alle 1g'er på skolen. Første år (det er 4 år siden ny) udleverede vi IBM, men mange af forældrene mente at de var for dyre til de vi fik for prisen, så år 2 udleverede vi en nogt billigere Fujitzu. Efter år 2 har vi kun købt IBM, da de er de eneste bærbare pc'ere der kan holde til at blive transporteret frem og tilbage i en skoletaske og brugt under de omskiftelige forhold du finder på en skole. Fujitzu'erne gik i stykker i et væk og er faktisk alle skiftet til IBM maskiner inden holdet gik ud af 3.g.
Avatar billede huset Praktikant
19. april 2006 - 19:04 #3
Har du set disse
http://zepto.dk/Default.aspx?page=NotebookSummaryPage&notebookid=O7Xh4nIQlz3

Har i dag modtaget denne til test på min hjemmeside, og har store forventninger til denne model!

Det er rart at se, at du har sat dig godt ind i dine ønsker og krav :D

Du skal overveje Toshiba Portege R200 og især hvis du vil benytte kort læseren da dne kun acceptere én model kort. Men lækker og let maskine. Synes dog prisen er hamper. Men da den er blandt verdens lettest maskine, så koster den selvfølgelig.

Jeg ville personligt kigger efter Lenovo og deres X60s

X serien er jo en tablet maskine, og regner ikke med du skal have forklaret hvad Tablet er?
Disse modeller bruger ultra low budget processorer når vi snakker om strømforbruget med en såkaldt lavspændings processor. Vægten på disse er også i højsædet og hertil små delikate displays på 12".X serien leveres altid med integreret grafikkort af onboard typen, og generelt er disse modeller henvendt til forretningsmanden.
Den fåes også uden tablet features, men selve konceptet er det samme hvad angår lavspændings processoren,og senest mener jeg også IBM producere dem med Yonah (dual core) men hæng mig ikke op på dette :D

Sidder pt selv med denne
http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=360&osCsid=0768e838835d0535c9c6adf2752163b0
Avatar billede huset Praktikant
19. april 2006 - 19:07 #4
Lenovo har også deres lækre fingertouch sikkerhedssystem :D

De koster, men det er TOP kvalitet.
Arbejder på at få lov til at teste disse, men det er ikke så nemt pt
Avatar billede anoz Nybegynder
19. april 2006 - 19:14 #5
sorry for OT...

HUSET:
Hvilken konfig. af zepto har du fået til test? Mangler lidt stof om den, da jeg kraftigt overvejer at købe en... (og hvor lang tid bruger du til testen - bare så jeg ved, hvornår jeg skal kigge efter din test...)

mvh
anoz
Avatar billede huset Praktikant
19. april 2006 - 19:19 #6
Anoz>

Den store dreng i serien :D
Power 6214W 1,83GHZ Core duo og med en 60GB 7200RPM og 2x512 PC5300
Avatar billede huset Praktikant
19. april 2006 - 19:21 #7
(og hvor lang tid bruger du til testen - bare så jeg ved, hvornår jeg skal kigge efter din test...)

Svar
Den er ankommet og forvent mellem 10 og 14 dage. Vi knokler på et nyt site release med et væld af nyheder så hav tålmodighed :D
Avatar billede huset Praktikant
19. april 2006 - 19:34 #8
Avatar billede bartz Praktikant
19. april 2006 - 19:36 #9
www.dell.dk med Intel Duo.
Avatar billede anoz Nybegynder
19. april 2006 - 19:54 #10
Tak for svar huset - skal nok være tålmodig mht testen :o)
Avatar billede bartz Praktikant
19. april 2006 - 20:02 #11
Indtil videre har jeg bestilt 16 Dell bærbar, hvor 15 af dem kører stadig perfekt. 1 af dem blev nødt til at blive udskiftet pga den brændte af (dunno why). 10 af de bærbar bliver transporteret flittigt, og indtil videre har jeg intet at klage over. Købte min for 1 år siden.
Avatar billede huset Praktikant
19. april 2006 - 20:47 #14
10" skærm *GH*

Det vil gøre ondt i hans øjne tro mig!
Prisen er også uhyggelig
Avatar billede hien Nybegynder
19. april 2006 - 20:47 #15
nordicwolf:
Jeg vil foretrække et kendt brand, da jeg så umiddelbart ved hvor jeg har dem henne mht. service osv. Ellers ser det da okay ud med deres 12" model (M520G). Vil dog stadigvæk gerne have en lettere model end de 1,8kg som den vejer.

bufferzone:
Ja jeg har skam også kun hørt godt om IBM/Lenovo, men jeg sværger til den touchpad ;-) Så snart jeg skal have en med TP bliver skærmen lidt større (i hvert fald så vidt jeg husker på stående fod). Men vil lige tænke over det.. det er klart, at den bærbare skal kunne holde til daglig transport.

huset:
Den zepto er da noget af en bette kraftig lækker sag (for nu at være beskrivende) :-) Men synes nu at 14" bliver for stort og tung (2,35kg). Det er i hvert fald et godt alternativ til en lidt kraftigere maksine i så fald jeg skifter mening.

Mht R200'erens kortlæser er det egentlig mig ligegyldigt om den kun understøtter SD. Jeg kommer ikke umiddelbart til at bruge det, så det er uden betydning. Indtil videre står den stadigvæk som nr. 1. Jeg er bare usikker på, om skærmen er monteret godt nok fast på bundkabinettet med de der hængsler.. læste at de var i magnesium. Lyder jo fornuftigt i mine ører. R200 har i øvrigt også fingerprint-aflæser - rent blær :-) men igen, det er bare lir for øjnene for mit vedkommende.. ikke just en funktion jeg efterspørger.

Jeg bor i Århus, så direct-computer ligger ikke specielt langt fra mig. Men på deres hjemmeside fremgår det, at de ikke har en fysisk forretning. Øv, så kan ikke lege med den der. Du kender ikke umiddelbart andre som kunne have den stående i forretningen?

Hvad angår tablets, så har jeg set på nogle i forvejen inkl. IBM/Lenovos X-serie. Finder det egentlig meget smart, men personligt skriver jeg hurtigere på computeren end i hånden. Kan derfor ikke se fordelen i det for mit vedkommende. (det er sikkert vældig smart til andre formål) :-)

bartz:
I min nuværende klasse er stort set alle Dell-bærbare være helt eller delvist defekte. De er brændt sammen, skærmene gået i stykker mm. Men det kan jo være, at de bare har været meget uheldige.. tør bare næsten ikke sætte penge på Dell med de erfaringer i baghovedet.

fearless:
Ja jeg har set på FS's lifebooks. De er faktisk meget fede, men 10,6" er måske lige i underkanten. Ellers er specs'ne gode. Har faktisk også set på lifebook Q2010 til 30.000kr, men det er måske lige i overkanten at give for en bærbar! Se http://www.fujitsu-siemens.com/products/mobile/notebooks/lifebook_q.html

I første omgang skal I have tak for hjælpen. Jeg har i hvert fald fået noget at tænke over.
Avatar billede hien Nybegynder
19. april 2006 - 20:51 #16
Der er forresten ingen som har besvaret mig på følgende:

"Jeg har fundet ud af, at der findes to modeller af R200, en på 1,2ghz og en på 1,3ghz - gør 100mghz nogen stor forskel set ift. hvad jeg bruger den til?"
Avatar billede pinball Nybegynder
19. april 2006 - 20:51 #17
nej du vil ikke mære nogen forskel
Avatar billede pinball Nybegynder
19. april 2006 - 20:52 #18
mærke*
Avatar billede hien Nybegynder
19. april 2006 - 20:52 #19
fearless:

kan godt se jeg kunne misforstås når jeg skrev maks. 12" :-) beklager, det er min fejl. Pt. har jeg sat mig for at skærmen skal være 12" - ikke støre, ikke mindre.
Avatar billede huset Praktikant
19. april 2006 - 20:55 #20
Kommentar: hien

Svar
Genex er nu også ret kendt, bare ikke så meget blandt alm mennesker i dk.

Mht R200'erens kortlæser er det egentlig mig ligegyldigt om den kun understøtter SD. Jeg kommer ikke umiddelbart til at bruge det, så det er uden betydning. Indtil videre står den stadigvæk som nr. 1. Jeg er bare usikker på, om skærmen er monteret godt nok fast på bundkabinettet med de der hængsler.. læste at de var i magnesium. Lyder jo fornuftigt i mine ører. R200 har i øvrigt også fingerprint-aflæser - rent blær :-) men igen, det er bare lir for øjnene for mit vedkommende.. ikke just en funktion jeg efterspørger.

Svar
R200 er ét irriterende problem og det er balancen i maskinen. Her mener jeg vægt fordelingen. Når du f. eks tager fat i den ude langs siden når du skal løfte den, så vil den vippe bagover grundet placering af batteriet i R200. Ikke markant irriterende, men alligevel noget der gik mig på da jeg legede med den.Kabinets kvaliteten er selvfølgelig lagt meget vægt på i R200 da vægten skal så langt ned som muligt på en ultra light.

Jeg bor i Århus, så direct-computer ligger ikke specielt langt fra mig. Men på deres hjemmeside fremgår det, at de ikke har en fysisk forretning. Øv, så kan ikke lege med den der. Du kender ikke umiddelbart andre som kunne have den stående i forretningen?

Svar
Beklager, men godt udgangspunkt du har omkring at ville teste den inden handel! Rart at se du er forberedt i dit valg!

#Hvad angår tablets, så har jeg set på nogle i forvejen inkl. IBM/Lenovos X-serie. Finder det egentlig meget smart, men personligt skriver jeg hurtigere på computeren end i hånden. Kan derfor ikke se fordelen i det for mit vedkommende. (det er sikkert vældig smart til andre formål) :-)

Svar
Den kan jo ikke kun skrive på som tablet funktion, men virker også som en "normal" maskine.

I min nuværende klasse er stort set alle Dell-bærbare være helt eller delvist defekte. De er brændt sammen, skærmene gået i stykker mm. Men det kan jo være, at de bare har været meget uheldige.. tør bare næsten ikke sætte penge på Dell med de erfaringer i baghovedet.

Svar
Samme mening som du!
Jeg har arbejdet med omkring 100 dell maskiner, og vil tro ca. 40.50% har haft irriterende fejl. Dertil er deres support afd markant dårlig. Deres support folk lyser langt væk af ukompetente folk, som kun læser op fra en ti trin manual.

Ja jeg har set på FS's lifebooks. De er faktisk meget fede, men 10,6" er måske lige i underkanten. Ellers er specs'ne gode. Har faktisk også set på lifebook Q2010 til 30.000kr, men det er måske lige i overkanten at give for en bærbar! Se http://www.fujitsu-siemens.com/products/mobile/notebooks/lifebook_q.html

Svar

Du vil inderligt fortryde en 10" skærm. Dine øjne bliver smadret.

I første omgang skal I have tak for hjælpen. Jeg har i hvert fald fået noget at tænke over.

Svar
Får du ikke svar her, så kan du kontakte mig på msn LD69@ofir.dk så skal jeg hjælpe dig det sidste stykke omkring tvivlspørgsmål
Avatar billede hien Nybegynder
19. april 2006 - 20:56 #21
huset:

Hamper og hamper pris.. Portege R200 koster 11.995kr hos laptops.dk* - er det ikke en fornuftig pris? Maskinen er jo max. bette og lækker :-) men nu skal det selvfølgelig også ses i lyset af evt. ekstraudgifter til ekstern dvd-brænder, muligvis flere ram osv osv.

* http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=141095

fearless:
tak for dit svar
Avatar billede huset Praktikant
19. april 2006 - 20:56 #22
"Jeg har fundet ud af, at der findes to modeller af R200, en på 1,2ghz og en på 1,3ghz - gør 100mghz nogen stor forskel set ift. hvad jeg bruger den til?"

Når vi snakker om ULV så nej. Synes dog du skal overveje Core Duo en smule på trods af dine små krav til performance
Avatar billede hien Nybegynder
19. april 2006 - 21:05 #23
huset:

Tak for dine meget fyldestgørende svar. Tror umiddelbart godt, at jeg kan leve med denne forskudte vægtfordeling. Det er vel øjensynligt også det man må forvente af så kompakt en maskine.

Jeg er desuden glad for at du kunne bekræfte min frygt om dell generelt og deres maskiner. Holder mig fra dem. Og hvad den 10" skærm angår, så tænkte jeg netop på det samme.

Hvorfor Core Duo i stedet for ULV? Får jeg ikke bare en varmere maskine? (foruden at den selvfølgelig er hurtigere). Kan bare ikke se hvad der er af gode alternativer til R200 med Core Duo og som samtidigt opfylder mine kriterier.. kunne ske at jeg var nødt til at gå på kompromis.

Hvilket hjemmeside anmelder du i øvrigt for? Har du tidligere lavet en anmeldelse af R200 jeg kan læse?
Avatar billede huset Praktikant
20. april 2006 - 08:03 #24
Hvorfor Core Duo i stedet for ULV?

Svar
Ja, det må jeg så tilstå, men tilgengæld får du også nyeste teknologi. Du vil selvfølgelig aldrig opnå samme levetid på batteriet medmindre du benytter dig af multibay (ekstra batteri)

Hvilket hjemmeside anmelder du i øvrigt for?

Svar
Jeg har da min egen hjemmeside om området :D

Har du tidligere lavet en anmeldelse af R200 jeg kan læse?

Svar

Yep, men denne er ikke længere tilgængelig på sitet jeg var tilknyttet. (problemer omkring copyright jeg ikke ville give dem)
Avatar billede hien Nybegynder
20. april 2006 - 09:03 #25
huset:

Ja, det er klart, men det vægter ikke specielt ift. batterilevetiden.

Hvad er adressen til denne hjemmeside?

har du evt. anmeldelsen af R200 liggende som du kan sende pr mail? e @ jay . net (uden mellemrum)
Avatar billede huset Praktikant
20. april 2006 - 12:51 #26
Anmeldelsen er ikke i mine hænder mere - beklager.

adressen er www.laptopworld.dk men sitet er ved at gennemgå et nyt release
Avatar billede hien Nybegynder
20. april 2006 - 17:36 #27
Bare i orden. Jeg er blevet væsentlig klogere og forsøger nu selv at klare mig det sidste af vejen mht. valg af bærbar.

Vil folk være så venlige at smide et svar inden for de næste par dage? Så vurderer jeg hvad der er fair at give til hver enkelt :-)
Avatar billede pinball Nybegynder
20. april 2006 - 17:38 #28
nå men held og lykke med det ;)
Avatar billede huset Praktikant
20. april 2006 - 17:38 #29
Du er velkommen

Er der andet siger du bare til, så skal jeg uddybe
Avatar billede huset Praktikant
24. april 2006 - 17:41 #30
Tid til feedback eller en lukning?
Avatar billede hien Nybegynder
24. april 2006 - 20:50 #31
Beklager ventetiden - værsgo!