Avatar billede smxxx Nybegynder
18. april 2006 - 21:08 Der er 15 kommentarer

Download af billeder

Ved ikke om katagorien er den rette, men giver det et forsøg.

På mange DK og andre sider er der masser af billeder/clipart og giffer, som "frit kan hentes gratis ned" uden at der oplyses om rettigheder til ovennævnte, så hvor i alverden står man, hvis man SELV, laver et webalbum, og lægger det på nettet, af disse billeder, o.s.v
Og ikke, selv kan bevise rettigheder til andet, end det der står, at det er frit/GRATIS
----
Og helst Dansk tale, der holder i retten.
Mvh
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. april 2006 - 21:12 #1
ophavsretten har du altid, copyrighten kan du gøre med som du selv lyster og som jeg forstår tingene skal der specifikt sto hvis dine ting må kopieres og bruges af andre.

Hvis du ønsker at vide noget om hvordan du sikre dig mod at folk koipere dine billeder, så er der ting man kan gøre, men 100 % bliver det aldrig
Avatar billede hhjensen Nybegynder
18. april 2006 - 21:13 #2
Ophavsretlovgivningen er en kompliceret sag. Jeg mener at det et 100% dit ansvar at sikre at rettighederne til billedet, giffen mv. er clearet eller opgivet at den der har frembragt værket.
Hvis IKKE og ham der har fotograferet, tegnet mv. opdager det så der det ene og alene dit problem og han kan kræve erstatning eller måske blot at du fjerner materialet.
Avatar billede hhjensen Nybegynder
18. april 2006 - 21:16 #3
Du har ophavsretten hvis det er dig der har frembragt værket, men hvis det er andres værker hvor du tror at ophavsrettet er opgivet er det dit ansvar at sikre sig at det er 100% i orden. Måske gjorde det mit indlæg lidt klarere!
Avatar billede smxxx Nybegynder
18. april 2006 - 21:20 #4
Ved ikke om jeg har formuleret det forkert.
Men billderne, er/kan hentes  // offenligt
Men kan jeg tillade mig, at lave et mindre samling, og lægge op på min side.
----
Uden at skulle dokumetere, hvor jeg har det fra, / da de JO, som sagt kan hentes gratis/frit ned, fra næsten enhver website..?
Avatar billede smxxx Nybegynder
18. april 2006 - 21:22 #5
Og takker for hurtig svar, men mangler et svar, der "holder vand"
angående rettigheder til ?
Avatar billede hhjensen Nybegynder
18. april 2006 - 21:33 #6
Hvis andre har lavet det må du kun bruge det hvis du har deres 100% klaare (skriftlige) tilkendegivelse på atdu må. Hvis der ikke står noget på hjemmesiden SKAL du spørge og have tilladelse som nævnt.

Du skal også have præciseret hvad det er du har tilladelse til at bruge det til. Egen side på nettet, brochure til et eller andet?

Men: Hvis det f.eks. er et fotografi af en statue eller et andet kunstværk, skal du både have tilladelse af ham der har taget billedet om ham der har lavet statuen.
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. april 2006 - 21:37 #7
som jeg skriver. hvis der ikke helt specifikt stor at værket (grafik eller dokument) må kopieres og bruges, så må det IKKE bruges
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
18. april 2006 - 22:00 #8
Jeg giver de andre der har skrevet fuldstændig ret, at een person skriver der er lovligt, gør det jo ikke lovligt ...hvilken garanti har du på at han har fået rettighederne.
Det er et punkt hvor internet kan være farligt.
Prøv at kigge på de her link:
http://www.ophavsret.dk/
http://www.ophavsret.dk/Ophavsret/ophavsretsloven.htm
http://www.copy-dan.dk/
http://www.infokiosk.dk/sw9430.asp
Avatar billede smxxx Nybegynder
19. april 2006 - 02:06 #9
Her er der hvad der står...
Håber stadig på forståelse, syntes det er lidt ???

http://www.steenmartinsen.dk/diverse/Capture_04182006_182737.BMP
http://www.steenmartinsen.dk/diverse/terms.htm
Avatar billede hhjensen Nybegynder
19. april 2006 - 08:17 #10
Er det dig der har taget eller lavet billederne?
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
19. april 2006 - 08:29 #11
Hej smxxx, jeg kan godt følge dig.
Det ser ud til at alle billederne på denne ungarske side er taget af personer som stiller alle rettigheder (på nær videresalg) til rådighed.
Hvis du sørger for at dokumentere at du har hentet billederne derfra, gør det godt og grundigt! ...så vil du allerhøjest få en løftet pegefinger og blive bedt om at fjerne billederne, hvis ...

Noget helt andet, det er da nogle elendige billeder!!!
Avatar billede hhjensen Nybegynder
19. april 2006 - 08:37 #12
Sorry. Troede at det var din side og din tekst.

På den Ungarske side står der også. DO NOT SHARE THE IMAGE WITH OTHERS!

Jeg ville indhente en tilladelse til den specifikke brug hvis jeg var dig. Send dem og mail og få tilladelsen.
Avatar billede hhjensen Nybegynder
19. april 2006 - 08:38 #13
...og huske at den tilladelse du får kun dækker præcis det der står den! Ikke andet.
Avatar billede smxxx Nybegynder
20. april 2006 - 11:28 #14
Men som ejerne af visse af billederne gør klart, er de ligeglade med at de bliver vist, næsten kun glade for det.
Mens andre, gerne vil have en melding om det, før de bliver brugt
Men problemet er at sidens ejer åbentbart skriver DO NOT SHARE
Og  allligevel, som jeg læser teksten, er det vel egentlig bare for at beskytte sig selv.
Takker for svaret.
Avatar billede hhjensen Nybegynder
24. april 2006 - 16:56 #15
Velbekomme for svaret. Altid glad for at hjælpe. Hvad er kriterierne for at du giver points for de svar du modtager?

VH Henrik