Avatar billede fedtshit Nybegynder
17. april 2006 - 17:03 Der er 17 kommentarer

Ingen kontakt til router

Jeg kan ikke komme i kontakt med min nye trådløse router (Linksys WAG354G). Den er forbundet med et ADSL-modem, og jeg er derigennem forbundet med nettet, men jeg har brug for at komme ind i routerens opsætning og sættet WEP-kryptering osv. I min manual står der, at man bare skal skrive http://192.168.1.1/ i sin browser, og så skulle man være forbundet til  routeren, men det eneste jeg får er: 'Serveren 192.168.1.1 er for lang tid om at svare.'

Jeg har uden held prøvet et reset på både modem og router.

mvh - Christian
Avatar billede levithan Nybegynder
17. april 2006 - 17:05 #1
prøv at tilgå din linksys med et netkabel. slå evt din fra wallfra imens du tester
Avatar billede innercitydk Nybegynder
17. april 2006 - 17:11 #2
Hvis du ikke kan tilgå routeren via kabel med den adresse de skriver så prøv http://192.168.0.1/ Det kan godt være de bruger forskellige adresser til kabel og trådløs. Det er meget sandsynligt at du skal connecte med et kabel da de fleste routere af sikkerhedsårsager ikke kan konfigureres via trådløs.

Vh
Avatar billede fedtshit Nybegynder
17. april 2006 - 17:13 #3
Jeg har desværre ikke et kabel der er langt nok - og jeg vil lige høre om der er andre mulige løsninger før jeg flytter min computer
Avatar billede innercitydk Nybegynder
17. april 2006 - 17:17 #4
sikkert ikke. Det er af sikkerhedsmæssige årsager disabled. Forestil dig at din nabo har adgang til dit usikrede trådløse netværk og konfigurerede det så han kunne køre en server og dele noget snavs. Forestil dig så at du ikke selv kan nulstille fordi en du kender har sat det op for dig.. Øv så er man på skideren :D
Avatar billede fedtshit Nybegynder
17. april 2006 - 17:25 #5
ok - jeg skynder mig så at finde et rigtigt langt net-kabel :-)
Avatar billede innercitydk Nybegynder
17. april 2006 - 17:29 #6
Et øjeblik! :)

Jeg har læst i manualen og der står at du skal gøre følgende for at få adgang via trådløs:

For initial access to the Gateway through a wireless connection, make sure the computer’s wireless adapter
has its SSID set to linksys (the Gateway’s default setting), and its wireless security is disabled. After you have
accessed the Gateway, you can change the Gateway and this computer’s adapter settings to match your usual
network settings.

Hvis du har gjort som der står og det ikke virker så prøv med et kabel.
Avatar billede innercitydk Nybegynder
17. april 2006 - 17:36 #7
Det er http://192.168.1.1/ du skal bruge, og ikke http://192.168.0.1/. Den har ikke forskellige til wpn og lan.
Avatar billede kenp Novice
17. april 2006 - 22:11 #8
hvis du ikek har nogen router (det du har skrevet er et Accesspoint) så skal du manuelt give din computer ip-adressen 192.168.1.2 også tilgå dit accesspoint via den ip-adresse som står i din manual.
Avatar billede innercitydk Nybegynder
18. april 2006 - 11:40 #9
kenp - Linksys WAG354G er en router! Han har forbindelse til nettet så det er ikke problemet at modtage en dhcp tildelt adresse.
Avatar billede innercitydk Nybegynder
18. april 2006 - 11:43 #10
kenp læs eventuelt 17/04-2006 17:29:57 = Linksys egen beskrivelse af hvordan man connecter 1. gang
Avatar billede kenp Novice
18. april 2006 - 11:51 #11
Så ved du naturligvis også at den har indbygget modem, og han ikke skal bruge sit normale modem som han ellers har sluttet på.
Avatar billede innercitydk Nybegynder
18. april 2006 - 12:25 #12
Ja det har jeg læst i manualen. Men det er bestemt ikke der problemet opstår! Det virker på begge måder (intern/ekstern modem)..
Avatar billede fedtshit Nybegynder
18. april 2006 - 12:33 #13
kenp havde ret i, at jeg skulle give computere ip-adressen 192.168.1.2 og så tilgå routeren via http://192.168.1.1

Mht. 'indbygget modem,' så går der et krydset kabel fra væggen til ADSL-modem ('ADSL' port) og fra ADSL-modem (Ethernet) til Linksys Router (Ethernet). Der er ingen forbindelse, hvis jeg bare sætter det krydsede kabel direkte i routeren (gælder både Ethernet- eller Line-porten)

Ét spørgsmål mere: Jeg mener nu at have slået WEP-krypteringen til i routerens opsætning (wireless security 'enable' - mode 'WEP' osv.), men jeg kan stadig komme på nettet uden at have skrevet WEP-koden ind i mit wireless LAN software. Nogen der har erfaring med opsætning af WEP-key og Linsys?
Avatar billede innercitydk Nybegynder
18. april 2006 - 12:46 #14
Det lyder besynderligt at du ikke kunne tilgå routeren via den ip routeren tildeler via dhcp?! Men hvad, man lærer lidt hver dag :) Grunden til at du ikke kan connecte via det indbyggede modem kan være at den ikke er konfigureret til din udbyders net.
Avatar billede kenp Novice
18. april 2006 - 16:22 #15
Når du har valgt koden i din linksys, så husker du vel at trykke apply (bare for at være sikker) men hvis din computer understøtter WPA i stedet for da den er meget mere sikker.
Avatar billede fedtshit Nybegynder
19. april 2006 - 20:12 #16
routeren skulle bare lige genstartes, så nu er forbindelsen krypteret (sikkert til stor ærgelse for mine naboer) - kenp får points, fordi hans forslag sparede mig for en computerflytning eller en kældertur efter et langt netkabel :-)
Avatar billede kenp Novice
19. april 2006 - 22:22 #17
kommer her.