Avatar billede snutling Nybegynder
17. april 2006 - 12:55 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

computeren genstarter af sig selv, langsom opstart + mere

Det var måske bedre om jeg havde oprettet disse spørgsmål i forskellige katogorier, men jeg ved ikke om problemerne evt. hænger sammen. Derfor har jeg brugt denne katergori.

Jeg har følgende problemer:
1) Når jeg spiller spil ( små spil, hentet fra nettet, simcity 3000 og the sims2) har min computer det med, pluselig at genstarte. Skærmen bliver sort, og så starter hele computeren op igen. Jeg har tænkt på om det kunne skyldes en løs forbindelse, men computeren genstarter KUN når jeg spiller spil.. Jo længere tid jeg har spillet et spil jo oftere sker det.

2) Her på det sidste har jeg oplevet at når jeg starter computeren op, at alle de ikoner der plejer at være i proceserlinjen ( ved siden af uret ) er væk.. Der er kun 2 tilbage ( messenger og avast ) De andre plejede at være skjult, og jeg skulle så trykke på den lille pil, for at se dem.. Men de er der slet ikke mere. Bl.a. ikonet for lyd er væk, selvom der er sat flueben i at ikonet lyd skal vises på proceslinjen. ( Der er ingen problemer med at høre lyd) hvordan får jeg dem frem igen.

3) jeg har en trådløs router ( sat til gennnem et modem ) der skal låses. Hvordan gør jeg det. Routeren er en planet wrt-410. Der er en bærbar der bruger den trådløse forbindelse, så hvordan undgår jeg at den bærbar mister internet-forbindelse, hvis jeg låser routeren.

4) Desuden har jeg et andet mindre problem med min router. Jeg må nemlig ikke slukke den, fordi den så ikke kan finde en ny ip-adresse ) Jeg har haft snakkes med min internet-udbyder, og de snakkede noget om en eller anden opdatering, Jeg har godt nok haft skrevet til planet, men de er altså lidt langsom om at svare. Så hvis nogle lige vidste hvad den manglede af opdatering, og hvor jeg kan finde det, ville det være perfekt.

5) Til sidste. Jeg synes min computer er langsom til at starte op. Det er en ny computer ( halvt år gammel ) men det tager et par minutter inden den er klar. Jeg har en fornemmelse af at det er fordi der er en masse småprogrammer der skal startes, men selv nu hvor ikonerne er væk fra proceslinen, er den langsom.

Oplysnigner om computeren: win xp home edition med service pack 2, Processor: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.40GHz (2 CPUs, Memory: 1024MB RAM, grafikkort NVIDIA GeForce 6600 256.0 MB

Hvis i vil have en log fra highjack så bare sig til.

jeg vil sige sige at jeg selvfølgelig har kørt virusscan ( både avast samt en online-scanner) og den fandt intet. Derudover har jeg spyware blaster, spywareguard installeret. Jeg har lige kørt en tur med spybot. Den fandt intet. Derfor tror jeg ikke at mine problemer skyldes at der er virus eller andet i systemtet.
Avatar billede itopia Nybegynder
17. april 2006 - 19:41 #1
1) Det lyder som et varmeproblem, enten GPU eller CPU. Prøv om du kan finde et program der kan overvåge temperaturen af disse og som også kan gemme date til trendkurnver.

2) Jeg har ingen anelse om hvordan du er sluppet af med dem... men prøv at højre klikke på menubaren og vælg egenskaber.
Der er en funktion til at skjule inaktive ikoner (den lille blå pil du snakkede om) prøv at slå det fra ved at fjerne fluebenet, og se om det får dem frem igen...

3+4) Jeg kender ikke Planet routeren, men de fleste hjemme routere har det med at genstarte hver gang man gemmer indstillinger... så jeg ved ikke om du overhovedet kan ændre dine indstillinger...
Du skal indstille samme sikkerhed på både router og bærbar. Jeg vil anbefale at du anvender WPA-PSK (Prehared key) som burde være supporteret af dit udstyr (med mindre det er tussegammelt..)
De anvender jo allerede samme netværksnavn, men hvis det er routeren default, ville jeg også ændre det og samtidigt slå Broadcast fra (Det gør det en anelse sværere for uvedkomne at finde dit AP).

5) Windows svøbe, det sker for alle - hver gang man installerer et eller andet blvier der lagt nye ting ind som skal startes op - det er bl.a. spyware programmer der skal køre i baggrunden samt anti-virus programmer. Eneste løsning er at reinstallere... men det gider man jo ikke gøre for ofte... vel?

Jeg håber du kan bruge noget af mit svar, ellers bare spørg løs...

/Itopia
Avatar billede snutling Nybegynder
17. april 2006 - 22:08 #2
Hej, og tak for svarene.
Det kunne meget vel være et varme-problem. Computeren begynder nemlig at larme lige inden, forstået på den måde at blæseren begynder at køre på fuld drøn. Det er ikke altid den¨computeren lukker, men måske 30 % af gangene.
Ved du hvor jeg kan finde sådan et program der overvåger temperaturen ?

De andre spørgsmål er ikke så vigtige.
Proceslinjen var bare af nysgerrighed. Jeg finder det mærkeligt at de pluselig er blevet disablet, når de er tjekket af til at skulle være der. Programmerne virker dog fint nok.

Min router er 2-3 uger gammel, så jeg kan burde sagtens kunne bruge WPA-PSK.. Men jeg aner ikke hvad det er. Det er først gang jeg har en router, så jeg er rimligt meget lost. jeg har lige googlet på ordet, og der er kommet en del frem, som jeg vil vil kikke lidt på...
Jeg kommer igen, hvis det bliver for indviklet for mig.
Avatar billede itopia Nybegynder
17. april 2006 - 23:18 #3
http://www.hmonitor.com/ (Shareware, men frit i 1 uge).

Jeg har selv brugt et fra Asus - fuldte vist med mit bundkort...

Når du anvender trådløst bør du have forbindelsen krypteret, både for at undgå at andre kan lytte med, men også for at undgå at de kan anvende dit accesspoint uden din tilladelse.
Der findes forskellige former for kryptering - de mest almindeliger er WEP, som er en fast nøgle på 64, 128 eller 256 bit, desværre er denne form for kryptering blevet brudgt og kan derfor ikke anbefales!
I dag bruger man derfor oftest WPA-PSK. Denne går ud på at man anvender et fælles kendt ord til at kryptere den første del af kontakten, resten af tiden anvendes så WEP kryptering, men modsat den "gamle" type skiftes nøglen hele tiden (normalt ca. hver 3. minut) den kan derfor ikke brydes før den er skiftet.

Der findes andre former for kryptering og adgangskontrol, men de kræver som oftest en Radius Server (Program på f.eks. Windows 2003 Server) og er derfor ret uanvendelig i private hjem.

Normalt er det noget du indstiller på accesspointet og på netkortet.

Forøvrigt, hvis du har TDC eller lignende som udbyder så kan det tage op til 8 timer at få en ny IP adresse hvis man skifter sin router, men det er kun første gang - efterfølgende skulle du få IP Addressen med det samme.
Det er noget såkaldt sikkerhed som TDC har.
For undgå dette kan man klone sin MAC adresse fra den gamle router til den nye...

/Itopia
Avatar billede snutling Nybegynder
25. maj 2006 - 20:05 #4
Havde vist glemt noget.. sorry

/Snutling