Avatar billede webgeniet Nybegynder
17. april 2006 - 12:13 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Socket A køler skifte

Hejsa
Jeg er ikke normalt den, der har spørgsmål om hardware, men nu er jeg altså stødt ind i et besynderligt problem...

Jeg har ved flere lejligheder skulle udskifte en køler på et ellers velfungerende socket a bundkort (flest af modellen Gigabyte GA7ZMM). Efter udskiftning af køler (nogle gange kun taget af og sat på igen), viser skærmen bare sort, ved boot-up.
Jeg er ikke ny i faget og har skiftet kølere og pillet ved bundkort tons af gange, men de gange, hvor jeg har skulle skifte på de her ældre bundkort, så er det altså gået galt.
Bagefter har jeg så prøvet med forskellige kølere, cpu'er, grafikkort osv..., men nu er bundkortet dødt.

Det er ligesom at køleren på disse ældre socket a bundkort har siddet for længe (typisk 4-7 år) og når man så tager den af, ja, så går bundkortet i strejke.
Er der nogen der har oplevet lignende eller har en løsning på problemet? Det ville være umådeligt dejligt.

Jeg kan desværre ikke give 200point for et rigtigt svar, men jeg vil gerne overføre 100 kr til en konto ved rigtigt svar (hvis man må det herinde).
Avatar billede huset Praktikant
17. april 2006 - 12:21 #1
Du giver netop 200 point i denne tråd :D

Du renser selvfølge både CPU og køler inden montering ikke?
Avatar billede never_mind Nybegynder
17. april 2006 - 12:42 #2
det er vel ikke fordi du har fået knækket kernen på cpuen ? de lidt ældre AMD var der mange der knækkede noget af kernen af, og det er lig en død cpu
Avatar billede c-holst Novice
17. april 2006 - 13:38 #3
http://expfaq.1go.dk/
her finder du info om, hvad du må og mikke må her på sitet
http://expfaq.1go.dk/?id=36#anden_gevinst

bipper den når du så forsøger at boote
kunne man forstille sig, at der er dårlig forbidelse, som så er blevet helt ødelagt da du begyndte at pille
Avatar billede webgeniet Nybegynder
17. april 2006 - 14:21 #4
Nej, kernen er ikke knækket. Jeg har som sagt prøvet flere cpu'er, og testet cpu'en på andre computere. Jeg må indrømme, jeg synes at en løs forbindelse er lidt usandsynlig, hvis jeg kun tager køleren af og sætter den på igen. Husk at det er sket flere gange.
Nej, den bipper ikke, men det er ikke altid jeg har pc-speaker på. Det er bare som om den ikke vil boote fordi cpu'en ikke er sat i eller lignende.
Avatar billede webgeniet Nybegynder
17. april 2006 - 14:23 #5
Jeg skrev forkert i posten. Jeg mente at jeg desværre ikke kan give MERE end 200point pga. begrænsningen. Jeg har 8000 point, men dem må man åbenbart ikke give ud af en gang.
Avatar billede huset Praktikant
17. april 2006 - 16:09 #6
Du har ikke en kortslutning under bundkortet?
Avatar billede webgeniet Nybegynder
17. april 2006 - 18:10 #7
Det går jeg sørme ikke udfra, da jeg som skrevet tidligere ikke har haft bundkortet flyttet eller noget. Bare udskiftet køler og sat den samme køler på igen.
Avatar billede huset Praktikant
17. april 2006 - 18:13 #8
Så er det ligesom udelukket beklager :(

Det kan ske ved køleren ikke har kontakt til CPU, men svært at få hovedet ned og tjekke :D
Men du sørger selvfølgelig for frisk paste når du skrifter ikke?
Avatar billede webgeniet Nybegynder
17. april 2006 - 20:21 #9
Ja, jeg har skiftet kølere flere gange og selvfølgelig søret for pasta.
Selvom jeg klemmer den tættere på. Det der undrer mig, er at den slet ikke vil boote op.
Avatar billede huset Praktikant
17. april 2006 - 21:09 #10
Har du testet CPU på et andet kompatibelt bundkort??
Avatar billede webgeniet Nybegynder
17. april 2006 - 21:49 #11
Ja, selvfølgelig. Har testet bundkort med 5 cpu'er. Yderligere er det sket med flere bundkort.
Avatar billede huset Praktikant
17. april 2006 - 22:01 #12
Du har testet med en anden eller flere strømforsyninger?
Avatar billede webgeniet Nybegynder
24. april 2006 - 13:53 #13
Ja, det har jeg også
Avatar billede huset Praktikant
24. april 2006 - 16:24 #14
skal se maskinen før jeg har bedre forslag
Avatar billede webgeniet Nybegynder
05. juli 2006 - 13:56 #15
Øv