Avatar billede neffer Nybegynder
14. april 2006 - 12:31 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

ADSL + Switch + 3 computere = hvordan?

Hej Eksperter

Jeg har en ADSL-forbindelse hos TDC. Der er 2 til tider 3 computere i husstanden. Som det er nu, er ADSL-modemet koblet på switchens oplink-port og resten af computerne koblet på de øvrige porte.

Som det er nu bliver der atomatisk tildelt ip-addresser, og computerne kommer fint på nettet, men de vil ikke snakke sammen.

Mit spørgsmål er nu hvordan netværket skal sættes på, hvis fildeling mellem computerne skal være mulig, uden jeg skal invistere i en router.
Avatar billede leif Seniormester
14. april 2006 - 12:39 #1
Du siger 3 computere ? Kan de være på samtidig ?
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
14. april 2006 - 12:56 #2
Hvis du har tre pcer på samtidigt kræver det ipadresser til alle, TDC tildeler normalt kun to, der kan købes to extra koster 10,- om mdr.

http://www.hjemmesideskolen.dk/net/lokalnet.asp
Avatar billede neffer Nybegynder
14. april 2006 - 13:36 #3
Så lad os sige to pc'er til at starte med. Hvordan skal de opsættes?
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
14. april 2006 - 17:13 #4
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
14. april 2006 - 17:16 #5
Avatar billede neffer Nybegynder
15. april 2006 - 10:14 #6
NETbeui-løsningen virker som den bedste løsning i dette tilfælde. Men jeg forstår ikke helt vejledningen på http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/ipxspx_netbeui.php .
Jeg har installeret NETbeui protokollen, men hvad skal jeg da gøre? - Hvordan fortæller jeg computeren at den skal bruge NETbeui til fildeling? - Jeg kan tilføje, jeg bruger WinXP på alle maskiner.
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
15. april 2006 - 11:03 #7
Du skal ind i Netværks- og Internetforbindelser og køre guiden Netværksinstallation, alle 3 pcer skal være tilsluttet samme arbejdsgruppe, og være indstillet på nøjagtig samme måde.
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
16. april 2006 - 21:18 #8
Kom det til at virke?
Avatar billede neffer Nybegynder
18. april 2006 - 16:42 #9
Nej, desværre. Er sikker på begge maskiner har samme opsætning på begge maskiner.

Men forstår ikke, at hvis man bare installerer NetBeui, så virker det. - Er der ikke noget man skal figurerer efter man har installeret NetBeui?
Avatar billede neffer Nybegynder
18. april 2006 - 16:43 #10
Afviser lige dit svar i første omgang...
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
18. april 2006 - 17:38 #11
Du tror ikke det har noget at gøre med din firewall ?
Kan uploade 2 billeder af hvordan min står, men prøvede også at hjælpe en anden engang mener ikke han fik det til at virke.Som sagt det virker her.
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
18. april 2006 - 17:54 #13
Om det står korrekt? men fandt selv frem til den løsning efter at have rodet med det for et par år siden. Det har fungeret med samme opsætning da jeg kørte med en switch og som nu hvor det er router.
Avatar billede neffer Nybegynder
18. april 2006 - 18:01 #14
Er ikke hjemme til at kunne testet det i øjeblikket, men du kan næsten ikke hjælpe mig mere, end du har gjort nu. Læg et svar, det har du fortjent uanset om det kommer til at virke eller ej. Tusind tak for hjælpen...
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
18. april 2006 - 18:08 #15
Ved ikke hvor længe billederne er uploadet, men ellers skriver du bare igen. :-)
Avatar billede neffer Nybegynder
18. april 2006 - 18:15 #16
Men jo, det har jo nok noget med ZoneAlarm-firewall'en at gøre. Hvordan skal den opsættes, hvis computerne stadig skifter IP-addresser?
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
18. april 2006 - 18:55 #17
Nu kender jeg ikke lige Zone-alarm, det er noget med den skal acceptere et hjemmenetværk.
Avatar billede neffer Nybegynder
19. april 2006 - 20:12 #18
Okay, du bruger ikke selv firewall? - Hvis du gør, hvordan opsatte du den da?
Men ellers opretter jeg bare et nyt spørgsmål.
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
19. april 2006 - 20:20 #19
Jo jeg har Norton Internet Security installeret, og den giver muligheden for at acceptere et hjemmenetværk.:-)
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
19. april 2006 - 20:39 #20
Hvis du har konfigureret dem i samme arbejdsgruppe i guiden netværksinstallation, burde du kunne finde begge pcer med deres navne i dokumenter>netværkssteder  som Shareddocs+pcnavn, men pcerne skal måske være tændt 5 minutter inden det virker.
Avatar billede neffer Nybegynder
19. april 2006 - 20:42 #21
Hmm, er som sagt ikke hjemme, så det projekt bliver skrinlagt foreløbigt. Opretter nok et nyt spørgsmål angående ZoneAlarm engang.

Men tak for hjælpen i hvertfald.