Avatar billede henrik_a Nybegynder
10. april 2006 - 19:58 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Ændring af lokal IP-adresse

Husk lige: Jeg er absolut ikke nogen IT-specialist.
Jeg har 2 stationære PC'ere koblet op på en trådløs bredbåndsforbindelse, og de har stort set kørt problemfrit.
Nu har jeg fået en bærbar PC, og vil også have den koblet op på det trådløse internet. Men siden jeg har taget den i brug, falder den meget ofte ud (mister forbindelsen til nettet). Det samme gør den ene af de stationære.
Jeg har nu fundet ud af, at den ene af de stationære, og den bærbare, har samme lokale IP-adresse. Og jeg har på fornemmelsen, at det er her problemet er, da de 2 PC'ere ofte kommet med en systemfejl om IP-adresse-konflikt.
Kan jeg selv ændre den ene lokale IP-adresse ? - Og hvordan i givet fald ?
Avatar billede snowball Novice
10. april 2006 - 21:05 #1
Det tyder på at det ikke er alle PC'erne der kører med DHCP. Prøv at undersøge om de 2 stationære PC'er kører med DHCP. Hvis de gør det, så sætter du også bare din bærbare til at køre med DHCP - så burde det virke.

http://www.edb.hum.aau.dk/documents/net/dhcp/winxp/

Hvis de kører med fast IP adresse, så konfigurerer du den bærbare på samme måde, men der hvor du skriver IP adressen, der ændrer du blot det sidste tal til noget mellem 2 og 254 som de 2 stationære PC'er ikke bruger.
Avatar billede henrik_a Nybegynder
10. april 2006 - 21:33 #2
DHCP ?????
Alle PC'erne kører med "Hent automatisk en IP-adresse" (Er det DHCP?)
Hvis jeg vil prøve manuelt at indtaste en IP-adresse, skal jeg så ikke også indtaste noget i "Undernetmaske" og "Standardgateway" (og hvad ?)
Avatar billede henrik_a Nybegynder
10. april 2006 - 21:36 #3
Kan jeg ikke evt. - på en eller anden måde - slette den registrerede lokale IP-adresse på den bærbare, og så efterfølgende få "systemet" til at finde en ny, og så håbe på den tager en der er forskellig fra de andre PC'eres ?
Avatar billede snowball Novice
10. april 2006 - 21:44 #4
Ja, "Hent automatisk en IP-adresse" er det samme som DHCP :)

På én af de PC'er hvor du har problemet, kan du prøve følgende for at få den til at hente en ny IP.

* Klik på Start og vælg Kør
* Skriv "cmd" og klik på OK
* Skriv: "ipconfig /release" og tryk på Enter
* Skriv: "ipconfig /renew" og tryk på Enter
Avatar billede henrik_a Nybegynder
10. april 2006 - 22:23 #5
Det sidste virkede ikke. Jeg kunne ikke "renew" ip-adressen uden at være på nettet, og for at komme på nettet, skulle jeg først logge af nettet på den anden, og så gav en "renew" samme ip-adresse igen, da den ikke kunne "se" at den ip-adresse var optaget i forvejen.
Jeg har i stedet prøvet at lægge en fast ip-adresse ind på den bærbare PC, med øvrige oplysninger ud fra hvad jeg kunne se der var i forvejen (undernetmaske m.m.).
Eneste ændring var at jeg forhøjede sidste ciffer i ip-adressen til "2". Og det virkede.
Jeg troede faktisk det var meget vanskelligere, men inspireret af din første kommentar lærte jeg lidt idag.
Som tak for din inspiration, kan du lægge et svar, så jeg kan lukke spørgsmålet.
Avatar billede snowball Novice
10. april 2006 - 23:08 #6
OK :)