Avatar billede grimsky Nybegynder
10. april 2006 - 12:47 Der er 8 kommentarer

Cybercity ZyXEL P2602R fungerer ikke med min D-Link Di524 router

Jeg har lige fået Cybercity bredbånd og telefoni, og desværre kan denne løsning ikke leveres med trådløs router. Jeg har fået et kombineret modem router (ZyXEL P2602R), med kun en LAN port. Jeg vil gerne have trådløst netværk, så jeg har købet en trådløs router (D-Link Di524), som jeg havde håbet på at bruge til formålet. Desuden har jeg købt et D-link trådløst PCI netkort som skulle passe til routeren. Jeg har bare smækket D-link routeren i LAN-porten fra Zyxelrouteren.

Det har imidlertid vist sig at være mere kompliceret at sætte op, end jeg havde regnet med.

1. Bør det her ikke kunne lade sig gøre ?

2. Er der noget problem i at have to routere, hvis ja, hvad er problemet, og hvad kan jeg gøre.

3. Er det noget med DHCP og tildeling af IP´er ? Jeg har dog prøvet at slå DHCP fra i D-linken uden held.

4. En kammerat har fortalt mig at jeg bare skal have min Zyxel router til at fungere som router, og at D-linken bare skal virke som Access-point. Det lyder jo rigtigt, men hvordan.

5. Jeg skulle bare have købt et accesspoint ik´? Så havde jeg vel haft trådløst netværk.
Avatar billede leif Seniormester
10. april 2006 - 12:55 #1
1. Det kan fungere

2. Reelt ikke man det kan være tricky

3. Ahh ikke helt.

4. Det er korrekt, du undlader at bruge WAN porten på din D-Link, når du er logget ind skal du slå DHCP serveren fra.

5. Et AccessPoint, jo så havde du haft trådløs netværk, det du har købt er en Router med indbygget AccessPoint.
Avatar billede eagleeye Praktikant
10. april 2006 - 13:04 #2
Jeg har sat noget ligne op. Jeg havde ingen problemer med det. Jeg har sat et kabel fra CyberCitys router til en trådlås routers lan tilslutning. Jeg bruger den ekstra router som switch og CyberCitys router er stadig den som står for DHCP, gateway ol.

På din D-link er der en indikation (lys diode som lyser/blinker) af der er hul til ZyXEL routeren?

Har du evt. to lan kabeler et hvor lederne er byttet og et hvor lederne ikke er byttet, så kan du prøve at skifte lan kabelet imellem de routere ud.
Avatar billede grimsky Nybegynder
10. april 2006 - 13:16 #3
Til Leif: Ad.4 Vil det sige at jeg skal forbinde netværkskablet fra LAN-porten i Zyxelrouteren til en af de fire porte (port 1-4) i D-linken, og ikke til WAN porten som jeg har nu ? Det prøver jeg.

Til Eagleeye: Der er fint hul til Zyxel routeren. D-linken blinker og lyser som den skal. Det er vel også et tegn på at jeg har det rigtige kabel mellem de to routere ik´?
Avatar billede eagleeye Praktikant
10. april 2006 - 13:16 #4
Det kabel som sidder imellem CyberCity routeren og den anden router er et LAN-Crossover som kom med fra CyberCity.  Sætter jeg et almendeligt lan-kabel i er der ingen hul.

Man kan på min CyberCity router se en "lan" lampe som lyser grøn når kabelet er sat rigtigt i.
Avatar billede eagleeye Praktikant
10. april 2006 - 13:22 #5
Jo normalt lyser/blinker når man har forbundet det rigtigt.

Har du fået det trådløse netkort til at connecte til din trådløse router ?
Så kan du prøve at pinge ZyXEL routeren i "DOS" med:  ping 10.0.0.1

CyberCity bruger 10.0.0.1 som IP adresse til deres routere.
Avatar billede eagleeye Praktikant
10. april 2006 - 13:41 #6
Hvilket stik har du brugt i D-link routeren til at forbinde til ZyXEL routeren?
Hvis du har brugt WAN stikket så prøv at flytte det over i et LAN stik.
Avatar billede grimsky Nybegynder
10. april 2006 - 18:32 #7
Så kom jeg hjem, og har prøvet at flytte ledningen mellem Cybercity routeren og den trådløse til et af de 4 LAN porte. Samtidig har jeg et LAN kabel mellem trådløs router og mit normale netkort. Nu kan jeg komme på nettet gennem den trådløse router, hvilket jeg ikke kunne før.

Men jeg har stadig problemer med at mit trådløse netkort ikke kan få kontakt. Efter at have prøvet på at forny sin IP-adresse i et stykke tid, kommer der en besked om at netværket ikke kunne tildele en netværksadresse til computeren.

Jeg forsøger at komme i kontakt med konfigurationsprogrammet for D-link routeren, men jeg kan ikke komme i kontakt med den.

Jeg kan forøvrigt heller ikke pinge hverken Zyxel med "ping 10.0.0.1" eller D-link med "ping 192.168.0.1", begge timer ud. Er det ikke lidt mærkeligt når jeg nu er på internettet gennem begge routere ?

Nå, jeg prøver at resette og slukke hele lortet, det har virket engang før.
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. april 2006 - 19:54 #8
Har du instaleret det trådløse netkort rigtig ?

Normalt skal man installere en setup program inden kortet sættes i. Først når det er gjort, sættes kortet i, og driveren bliver installeret korrekt.

Har du forbindelse med kabel, så er routerene sat rigtig op, og det der mangler, er at få den trådløse del igang.