Avatar billede kklm Nybegynder
09. april 2006 - 17:23 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Trådløst netværk problem med internetforbindelse

Hej

Jeg er ved at sætte en maskine op til at kunne komme på et trådløst netværk.

Jeg er kommet så langt at jeg har fået oprette en forbindelse mellem den stationære og den bærbare. Den stationære er tilsluttet med kabel.

De kan finde hinanden i den fælles workgroup og udveksle filer mm., men når jeg prøver at åbne en internetside på den bærbare så kan den ikke finde serveren.
Den stationære virker fint nok på nettet og de er jo begge tilsluttet gennem den samme router.

Jeg undrer mig bare lidt over dette, da de lige netop kan finde hinanden, men den bærbare ikke kan benytte den fælles internetforbindelse som er sat til i routerens WAN port.

Der benyttes følgende hardware:

- Motorola Surfboard

- D-Link AirPlus G DI-524 Wireless Router
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=150543

Opstilling:
Modem->Router->Stationær(kabel)
            ->Bærbar(trådløst)

Alt det med opsætning af sikkerhed mm. mener jeg at have styr på:

WEP med 128bit kryptering (selvvalgt 13 ciffer netværksnøgle)

Den bærbare finder netværket helt fint og er hele tiden "online" på nettet. Det er bare ligesom om at den ikke ved at der også er tilknyttet en internetforbindelse

Hvordan kan jeg få den bærbare til at benytte internettet?

Mvh
Lasse Andersen

OBS! Jeg har hverken windows firewall eller anden installeret på nogen af disse PC'er, da jeg er bange for at dette komplicerer dette yderligere.
Avatar billede chicony Nybegynder
09. april 2006 - 21:16 #1
Jeg har en router magen til og køre trådløst Internet på 2 bærbar uden problemer.

Prøv at køre "Guiden af ny forbindelse" eller reset routeren...altså bag på routeren.
Avatar billede kklm Nybegynder
10. april 2006 - 14:36 #2
Jeg tvivler også lidt på at det skulle være routeren, men hvis jeg benytter mig af reset bag på routeren, vil den i så fald ikke nulstille samtlige indstillinger som jeg har sat op i dens hukommelse?

Det med
Avatar billede kklm Nybegynder
10. april 2006 - 14:40 #3
undskyld kom til at sende :)

fortsat>
Det med "Guiden af ny forbindelse" er det ikke der hvor man fortæller computeren hvordan man vil oprette forbindelse til internettet og evt. selv kan vælge om det skal være gennem LAN eller trådløs?

I så fald at dette skulle være tilfældet, så tror jeg at det er der problemet ligger. Hvis computeren tror at det er gennem stik (LAN) og derfor ikke modtager noget svar på internet-efterspørgelser.

Kan du bekræfte at man kan vælge internetforbindelse via LAN/Wireless?
Avatar billede chicony Nybegynder
10. april 2006 - 16:42 #4
Meningen med reset er netop at fjerne alle indstillinger, især hvis man er kommet til at blokere for Internet.

Jeg bruger samme indstilling i "Guiden", som når jeg er på Internet via kabel.

Hvis du godt kan komme på Internet på kabel og du kan se andre PC´er på netværket via trådløs, så kan jeg kun forestille mig at det er indstillinger i Router der spiller ind.
Avatar billede kklm Nybegynder
10. april 2006 - 18:05 #5
Hvis du laver reset på din router, kan du så godt komme på nettet efterfølgende, eller skal du ind og sætte alt op igen med det trådløse net og for den sags skyld DHCP og alt det andet?
Eller slipper man for dette?
Avatar billede chicony Nybegynder
10. april 2006 - 18:16 #6
Som "Default" virkede min router...men så er der ikke password på eller statisk IP.
Avatar billede kklm Nybegynder
10. april 2006 - 21:22 #7
hvad med krypteringsnøglen er den også væk ved reset?
Avatar billede kklm Nybegynder
31. juli 2006 - 01:17 #8
Jeg fandt løsningen på problemet. Det handlede om at jeg i tidernes morgen haft en firewall installeret (sygate) og underlig nok har denne, uden at være installeret, blokeret for internettet. Da jeg installerede denne og afinstallerede denne igen var det muligt for mig at komme på nettet.

Så ingen ko på isen, takker for hjælpen, men var i lidt andre baner at løsningen kunne findes :D