Avatar billede bamse2000 Nybegynder
08. april 2006 - 16:18 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Computer kan kun starte op første gang!

Hej alle,

Jeg har undret mig over, hvorfor min computer kun kan starte Windows XP op første gang med tænder for den:
- Har man haft den kørende i XP og genstarter, fryser den lige før "XP loading logo".
- Har jeg f.eks. været inde i bios og ændret noget og genstarter, fryser den igen samme sted.

Det kunne altså tyde på, at der "aktiveres" noget første gang den tændes, som ikke aktiveres de efterfølgende gange, som derfor forårsager en frysning?!

Med frysning mener jeg, at lyset i HD-lampen bare lyser konstant og der sker ingenting. Skærmen er også blankt(og samme er jeg)...

Håber I kan hjælpe :S

mvh
Bamse
Avatar billede c-holst Novice
08. april 2006 - 16:35 #1
en mulighed, blandt mange som er værd at prøve. prøv en repair
http://hcma.dk/tips1to10.htm#no4

giver det ikke noget, kan se hvad der så kan prøves
Avatar billede bamse2000 Nybegynder
08. april 2006 - 20:48 #2
Det virker desværre ikke. Har også geninstalleret Windows uden held. Jeg tror ikke, at det er en Windows fejl...
Avatar billede egr_sli Nybegynder
09. april 2006 - 00:41 #3
nu slynger jeg bare en ide ud i luften.
Bliver nogle af komponenterne meget varme ?
måske grafikkortet ?
Kører alle blæsere ?
Avatar billede bamse2000 Nybegynder
09. april 2006 - 02:25 #4
Nej, det tror jeg ikke... Det sker som sagt 'allerede' efter første genstart. Slukker jeg computeren og tænder igen med det samme, så virker den igen...

Tak ellers...
Avatar billede c-holst Novice
12. april 2006 - 14:33 #5
prøv dette. hvis der er fejl i dine bootfiler, kn dette måske hjælpe.

b00t op påin xp cd og gå ind genoprettelsekonsolen. tryk 1, hvis du er i tvivl når du bliver spurgt.

når du er inde ved kommndopromten skriver du fixboot
sæt /? efter og du får hjælp til evt attributter

prøv også kommandoen chkdsk c: /f /r (kan også køres fra windows kommandopromt)

eller må vi se på noget hardwarerelatert
Avatar billede bamse2000 Nybegynder
12. april 2006 - 20:21 #6
Jeg er bange for at det er hardware-relateret, da jeg har prøvet at geninstallere windows(med en formatering af harddisken!). Den lavede nøjagtig det samme nummer: Hver gang der skulle genstartes, måtte den slukkes og tændes igen, ellers frøs den!

Du har ikke tilfældigvis en idé, om der er forskel, rent hardwaremæssig, på en genstart eller en opstart(altså power-off-then-on)?
Avatar billede c-holst Novice
12. april 2006 - 20:22 #7
vil tænke over tingene i løbet af påsken
Avatar billede bamse2000 Nybegynder
12. april 2006 - 20:22 #8
På den måde kunne jeg måske vide om det var grafikkortet eller harddisken, hvilket er mine 2 bud. Jeg har testet harddisken med alm windows chkdsk og den fandt ikke nogen fejl. Jeg ved ikke hvordan jeg fejltester grafikkortet?...
Avatar billede bamse2000 Nybegynder
12. april 2006 - 20:23 #9
Det lyder godt, men du skal selvfølgelig bare nyde din påske:)
Avatar billede c-holst Novice
13. april 2006 - 08:26 #10
lån et andet grafikkort. afinstaller driveren til dit nuværende via fejlsikret, sluk og pil kortet ud, sæt det andet i og installer en passende driver
Avatar billede bamse2000 Nybegynder
13. april 2006 - 09:07 #11
Okay, det vil jeg prøve(når jeg kan låne et). Når du skriver fejlsikret, mener du så Windows' fejlsikret tilstand?
Avatar billede c-holst Novice
13. april 2006 - 23:35 #12
ja. ellers kan er komme rod tingene
Avatar billede c-holst Novice
10. juli 2006 - 23:12 #13
hvordan går så, har du brug for mere hjælp, ellers synes jeg du skal lukke trådan
hvh
carsten
Avatar billede bamse2000 Nybegynder
10. juli 2006 - 23:29 #14
Nej, ikke foreløbigt - jeg har stadigt ikke fået lånt et kort, så har ikke testet det. Problemet har vist sig IKKE at være så aktuelt alligevel, idet jeg sjældent genstarter min computer(de gange hvor jeg gør, slukker jeg den bare og tænder den igen).

Men mange tak for hjælpen og beklager den lange ventetid...

>>Bamse