Avatar billede jpkn Nybegynder
06. april 2006 - 12:48 Der er 10 kommentarer

Skift af Cmos batteri

Jeg har en aldrende compaq prolinea 590, som er begyndt at give en fejl med Checksum error og uret taber meget tid. Det er højst sandsynligt Cmos-batteriet der er slidt op. MEN hvordan skifter man sådan et, det er ikke lige bare at skubbe ud, jeg tror det er loddet, da der på "beslaget" der holder det er fire små fordybninger. Så er der nogen EKSPERTER der kan hjælpe ???? hvordan skiftes et batterie der er loddet på ???
Avatar billede levithan Nybegynder
06. april 2006 - 12:50 #1
hvis det ikke er med udskiftelig batterie som blot er til at tage ud så skal man lodde et nyt på.
Avatar billede jpkn Nybegynder
06. april 2006 - 13:00 #2
det er nok også rigtigt, men hvordan får man det gamle afmonteret, jeg har prøvet at varme det med en loddekolbe, men der sker intet, det sidder uhjælpelig fast. Er der et smart fif/trick?
Avatar billede levithan Nybegynder
06. april 2006 - 13:02 #3
jeg går ud fra at alt på en bundkort er loddet med tin. alle de pins hvor der sidder lodetin på skal være opvarmet før du kan hive den af. pas på at det ikke bliver forvarm da du kan ødelægge bundkortet.
Avatar billede jpkn Nybegynder
06. april 2006 - 13:09 #4
det er på bundkortet det sidder, men der er ikke umiddelbart nogle pins med loddetin. Der er et "beslag" med 4 små fordybninger i, og jeg tror at det er derunder lodningen sidder, og endelig kan jeg se (ved at lyse med en lygte), at der på bagsiden af batteriet også sidder et "beslag" som jeg ikke kan komme til.
Avatar billede levithan Nybegynder
06. april 2006 - 13:11 #5
ok jeg kan ikke lige hjælpe yderligere. jeg har ingen erfaring i det.
Avatar billede robotten Praktikant
20. april 2006 - 09:21 #7
Fundet ud af mere?
Avatar billede jpkn Nybegynder
27. april 2006 - 18:02 #8
Ja, jeg fik knækket de små ben til batteriet der sad på bundkortet  -  så nu ligger pc`en på lossepladsen.
Avatar billede robotten Praktikant
28. april 2006 - 08:33 #9
Ok. Ligger et svar, så kan du gøre hvad du vil :)
Avatar billede robotten Praktikant
09. maj 2006 - 09:38 #10
Lukker du pænt igen?