Avatar billede donnydipp Nybegynder
05. april 2006 - 01:25 Der er 4 kommentarer

rækkevidde for bluetooth mus / tastatur

har lige testet rækkenvidden for et logitech mx 5000 tastatur/mus sæt. Dette benytter bluetooth 2.0 som signal. Blev ret skuffet over rækkevidden, der iølge logitech burde være mindst 10 meter indendørs. Mit sæt kunne maximalt række ca, 7 meter hvis mus / bluetooth donglen (modtageren der sættes i en usb port på pc'en) var i direkte synsvidde.

Hvis der var f.eks en lukket dør imellem dem, røg rækkevidden helt ned på 2 meter.

Fik fat på et andet mx 5000 sæt, der reagerede på samme vis.

Major skuffelse. har brug for minium 8 meters rækkevidde, gennem et par døre.

Nogle bud på en en god trådløs mus + evt. tastaturløsning der kan række den ønskede længde ??

glem alt om logitechs rf mus som feks mx 1000 laser, der har jeg osse prøvet, den havde også alt for kort rækkevidde.
Avatar billede jacla Nybegynder
05. april 2006 - 03:18 #1
Det bliver svært.

Bluetooth er microbølger, som let bremses af mursten, metal (reflektion) og specielt beton.

En dør eller 2 burde det kunne klare, men mere end 5 meter gennem 2 trædøre er nok max.

Jeg ved at det kan lade sig gøre at få en større rækkevidde på trådløst tastatur, jeg har set det i flere virksomheders mødelokaler mv.

Så måske skulle du prøve at se på hvordan de gør det. Et firma som Zitech har flere gange hjulpet mig med mere eller mindre "mærkelige opgaver"

MVH

Jan C
Avatar billede gurly Praktikant
05. april 2006 - 06:45 #2
I mange rf modtagere består antennen af en spiralformet printbane, ved at lodde ca 60 cm tynd ledning på kan du forøge rækkeviden nogle meter, 8 meter gennem døre er dog nok for langt alligevel. kan du ikke flytte modtageren tættere på ?
Avatar billede donnydipp Nybegynder
05. april 2006 - 17:03 #3
Har prøvet at flytte modtageren så der kun var 3m mellem den og musen i "fugleflugtslinie". Der var dog en tyk betonmur imellem. Hvis signalerne skulle have "fri luft" hele vejen mellem mus og modtager, skulle signalerne bevæge sig udenom muren, og så var der nok der nok 4,5m meter.

I ovenstående tilfælde var der kun delvis forbindelse.

Hvis modtager og mus skal tættere på hinanden, kan jeg lige så bruge ledninger som forbindelse.

Har læst at bluetooth skulle kunne have en radius på ca 9 m uanset om der er et par standard parcelhusvægge imellem.

Vil have sådan en løsning ...
Avatar billede gurly Praktikant
05. april 2006 - 17:21 #4
mit rækker heller ikke så langt, overførslen fungere ved radiobølger som ved almindeligt trådløst tastatur, (jacla du mente ikke microbølger seriøst vel c",)  fordelen ved bluetooth er at andre apperater også kan benytte modtageren. der findes nok bluetooth apperater der sender længere end en trådløs mus, jeg kunne forestille mig det er på grund af strømforbruget de ikke er designet til at sende længere. mit microsoft bluetooht tastatur/mus skulle række 9 meter, men går også hurtigt død gennem vægge. hvis du har et almindeligt trådløst tastatur så prøv af flække en antenneledning til i modtageren og så bor et hul i den betonmur og stik ledningen igennem hullet. har prøvet det et sted hvor pc´en stod på første etage og skærmen nede under, borede hul i gulvet og ledningen blev nedenunder skjult i en blomst der hang i loftet c",)
har prøvet tricket med antenneledning både i en amitech og fujitsu siemens "modtager" og i begge forøgede det rækkeviden, det er desværre lidt svært med bluetooht da modtageren ikke kan skilles ad.