Avatar billede le-boef Nybegynder
04. april 2006 - 21:24 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Grafikkort, ram, hastighed, skærmstørrelse bærbar computer

Jeg skal bruge en bærbar der kan følgende:
Spille nye spil såsom: WOW, CS o.l.
Køre tunge programmer, både calculationsprogrammer, 3D programmer (skal muligvis bruges til ingeniørudannelsel).
Det jeg skal vide er forslag til grafikkort, forslag til antal ram og hastighed på den bærbare computer samt skærmstørrelse. Gerne med forklaringer.

Jeg kan ikke bruge et link til en konkret bærbar til noget, skal blot have nogle specifikationer.
Avatar billede le-boef Nybegynder
04. april 2006 - 21:26 #1
Det skal være indenfor rimelighedensgrænser. Mellemniveau evt. lidt over.
Avatar billede haverslev Novice
04. april 2006 - 21:36 #2
Prøv at tage et kig her, der er f.eks en køberguide, forklaring på grafikkort osv.
http://www.laptopworld.dk/
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. april 2006 - 22:23 #3
Hvad er rimelighedens grænser????
Avatar billede drgonzo Praktikant
04. april 2006 - 22:49 #4
Det er jo nogen rimeligt stejle krav du kommer med til den bærbare. De programmer du vil køre, vil jeg sige ikke under 1GB ram og en god cpu, helst dual core.. Til spillene vil jeg anbefale et x1600 gfx kort.. Du skal nok regne med ca 12.000 hvis den skal klare alt, også i nogle år fremover
Avatar billede drgonzo Praktikant
04. april 2006 - 22:50 #5
Widescreen skærm er super lækkert på en arbejdscomputer.. 15.4 tomme eller i den stil
Avatar billede drgonzo Praktikant
04. april 2006 - 22:53 #6
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=195912 sådan noget her eksempelvis
Avatar billede le-boef Nybegynder
04. april 2006 - 23:03 #7
12.000 er en helt fin pris, men ikke et maximum.
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. april 2006 - 23:07 #8
Hvad er max???

(Du er oppe over det jeg troede var max...)
Avatar billede drgonzo Praktikant
04. april 2006 - 23:08 #9
ja hvad er max? skal du eksempelvis have en IBM med samme specs som den jeg linker til er det nærmere 25.000 og så kan man ligeså godt købe alienware
Avatar billede le-boef Nybegynder
04. april 2006 - 23:11 #10
Jeg regner med 1gb ram, omkring 2GHz, 15,4 tommer (widescreen ved jeg dog ikke endnu).
Nu mangler jeg bare et godt grafikkort.
drgonzo du foreslog et x1600 gfxkort, kan du fortælle lidt mere om det?
Avatar billede le-boef Nybegynder
04. april 2006 - 23:38 #11
25k er lige lovligt meget. Jeg kan ikke bruge en specifik computer til noget, kun specifikationer, da jeg køber den gennem et firma, der kun forhandler nogle bestemte mærker. Jeg regnede med noget omkring 10-16k
Avatar billede le-boef Nybegynder
04. april 2006 - 23:39 #12
drgonzo du må gerne skrive din beskrivelse af grafikkortet som svar (hvis du skriver det eller linker til en beskrivelse :))
Avatar billede drgonzo Praktikant
04. april 2006 - 23:42 #13
http://www.laptopworld.dk/ denne side som haverslev linkede til tidligere er super duper, der er beskrivelse af alle gfx kort til bærbar og brugertests af en del af dem. En god og super informativ hjemmeside.
Hvis man må spørge, hvilke mærker har du mulighed for at få?
Avatar billede drgonzo Praktikant
04. april 2006 - 23:43 #14
til de penge du vil bruge skal du have en intel core duo cpu. Den er med 2 processor kerner og en 1.83 ghz skal nok følge med en standard 3 ghz stationær cpu uden problemer
Avatar billede le-boef Nybegynder
05. april 2006 - 00:04 #15
Jeg har fundet en test af x800, dog ikke x1600.

Det er generelt fujitsu siemens de forhandler.
Avatar billede drgonzo Praktikant
05. april 2006 - 00:13 #16
det er også nogen gode maskiner de laver, så det er ikke et problem.

http://www.atcomputing.dk/nyheder.asp?nID=8779 artikel med flere links til x1600 reviews
Avatar billede drgonzo Praktikant
05. april 2006 - 00:14 #17
Overall, the X1600 mobility GPU proved to be a capable gaming part.  While you shouldn't expect to play at the highest resolutions possible with AA and AF enabled all the time, you will be able to play nearly all games on it with proper settings.  It is definitely a step up beyond what we saw in the X700 and 6600 mobile parts over the past year.
Avatar billede drgonzo Praktikant
05. april 2006 - 00:16 #18
Avatar billede le-boef Nybegynder
05. april 2006 - 00:25 #19
Jeg fandt en kanon test på tweak.dk
drgonzo en sidste ting: Kan du forklare hvorfor intel core duo cpu?
Og skriv det som et svar
Avatar billede drgonzo Praktikant
05. april 2006 - 01:08 #20
ja det er ikke noget problem. Pentium-m har en cpu kerne, core duo har 2 kerner. DVS at en 1.83 core duo har 2 stk 1.83 ghz processorer. Dette bruges hvis du eks laver flere opgaver ad gangen, så kan opgaverne fordeles på flere cpu. Der begynder også at komme programmer og spil der understøtter dual core cpu. I spil vil det eks betyde at spillets AI kan afvikles på den ene cpu kerne imens resten kører på den anden cpu. Dual core er fremtiden inden for cpu´s, og flere og flere ting kommer til at understøtte det, så det varer ikke alt for længe inden single core cpu´s vil halte langt bagefter dual core. I et spil som quake 4 hvor dual core er understøttet giver det i nogle tilfælde op til 70% bedre ydelse. Dette er dog kun en hurtig forklaring.
Der hvor dual core lige pt er mest effektivt er ved multi tasking og i encoding programmer
Avatar billede drgonzo Praktikant
05. april 2006 - 01:14 #21
nå ja og core duo har også højere fsb og nyere arkitektur
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. april 2006 - 09:07 #22
LIFEBOOK E8210
T2300 Duo 1.66GHz / 2MB SLC
1x1GB DDR2-667 RAM
ATI Radeon X1400 128MB
HD 80GB 5,4k
DVD/RW DL
Intel WLAN 3945 abg
BlueTooth 2.0
LCD 15,4" WSXGA+
Li-Ion batter
AC 19V/80W
XPPRO DK
Gbit LAN
Modem

Hvad syntes du om den?
Avatar billede le-boef Nybegynder
05. april 2006 - 17:40 #23
Flere p
Avatar billede le-boef Nybegynder
05. april 2006 - 17:43 #24
Flere point(200) at hente på http://www.eksperten.dk/spm/700876

Jeg har nu fået fat i en prøve bærbar, og vil teste den med Doom 3
Avatar billede mrrius Nybegynder
06. april 2006 - 20:37 #25
Du burde gå efter en med seperat grafikkort x700 grafikkort. Jeg har set flere til ca. 10.000 kr med 100mb harddisk og med forskellige mobile procesorer.
f.eks denne her: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=184526

Du skal være opmærksom på at jo hurtige cpu/grafikkort, jo mere larmer den bærbare.
jo mere strøm cpu/grafikkort bruger jo kortere bateti tid
Avatar billede mrrius Nybegynder
06. april 2006 - 20:40 #26
Hvis det er 17" ( bruger mere strøm end 15") så foreslår jeg denne:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=173751