Avatar billede kimmer25 Nybegynder
04. april 2006 - 18:16 Der er 18 kommentarer

Hvordan laver man et forum?

jeg har et spørgsmål som jeg meget gerne vil have svar på.

der er sikkert mange som mig der ude som ikke ved hvor man skal starte og hvilke ting som man skal gå igang med når man vil lave et forum.

det jeg vil lave er et lille forum med PHP og MySQL som skal kunne blive integreret i allerede eksisterende hjemmesider.

det skal ikke have de store features

Admin - lave nye emner - fx ligesom her hvor der er programmering osv osv.
Admin - rette og slette posts fra allerede eksisterende admindel.
Admin - slette brugere, se brugere fra allerede eksisterende admindel.

Bruger - skal først kunne skrive i forummet når de er logget ind.
Bruger - skal kunne lave en profil.
Bruger - skal ikke kunne lave nye emner.

det er lidt af det det skal kunne. er der nogen som kan hjælpe eller måske en freelancer som har lyst til at lave det for en.

jeg vil ikke bruge alle de gratis forum som findes rundt omkring på nettet, de har alt for mange features og de er svære at integrere i allerede iksisterende designs.

håber der kommer svar hurtigt. på forhånd tak

mvh kimmer
Avatar billede coderdk Praktikant
04. april 2006 - 21:09 #1
www.punbb.org er ikke sååå sindssygt svær at integrere i et eksisterende site...
Avatar billede kimmer25 Nybegynder
04. april 2006 - 21:54 #2
hej coderdk

punbb minder meget om alle andre som findes på nettet. og er mindst lige så svær at integrere. som alle andre. det er jo ikke frames jeg arbejder i.

dn bedste løsning til en kunde er altid at skrædersy produktet og derfor ikke at bruge forums fundet på nettet. man må heller ikke sælge forums og andet som er under GPL licens

men ellers tak for kommentaren.

mvh kimmer
Avatar billede showsource Seniormester
04. april 2006 - 22:02 #3
Du kan evt. kikke på dette:
http://users.showsource.dk/
Avatar billede coderdk Praktikant
04. april 2006 - 22:15 #4
kimmer25, Den *er* faktisk ikke så svær at integrere. Den har en header og en footer template hvor du kan include din egen kode. Se f.eks. på www.weirdsilence.net/forum - Den bruger heller ikke forums. www.boomtown.net/da_dk/forum/ bruger heller ikke forums, den bruger tilmed en anden brugerdatabase (eller den bruger punbbs egen, men den er sync'et på en smart måde).

Der er absolut intet galt i at sælge GPL-software. http://gnu.org/philosophy/selling.html
Avatar billede kimmer25 Nybegynder
04. april 2006 - 22:15 #5
showsource
takker den virker mere ligetil og overskuelig.

er du ejeren af denne aplikation?

mvh kimmer
Avatar billede coderdk Praktikant
04. april 2006 - 22:17 #6
Men bevares, hvis du vil opfinde den dybe tallerken igen, så for mig ingen alarm :) Jeg kan da godt lave det. Jeg tager p.t. 750,-/time +moms :)
Avatar billede coderdk Praktikant
04. april 2006 - 22:18 #7
showsource's ser også fint ud :-D
Avatar billede kimmer25 Nybegynder
04. april 2006 - 22:22 #8
coderdk

jeg troede eller havde hørt at man ikke måtte sælge det videre, men nu ved jeg jo så det ;)

men ja jeg kan godt se at de har det integreret, men de ved sikkert betydeligt mere om php end jeg. jeg aner ikke hvad der er hoved og hale i det der.. godt nok er der filnavne osv, men inde i dem står der jo 1000 ting. det er derfor jeg helst selv vil lære det. og så ud fra det lave det eksakt som kunden vil have det, det kan du vel godt forstå ;)

mvh kimmer
Avatar billede kimmer25 Nybegynder
04. april 2006 - 22:24 #9
altså vil lige sige jeg er ikke total nybegynder, men dog er jeg så meget nybegynder at jeg ikke kan lavet et forum

mvh kimmer
Avatar billede showsource Seniormester
04. april 2006 - 22:26 #10
jahh, det er mig som har skrevet koden.
Og har ikke lavet noget på den det sidste halve år.....
Avatar billede coderdk Praktikant
04. april 2006 - 22:31 #11
Et forum er i virkeligheden ufatteligt simpelt. Det kan bestå af én tabel:

msgid int not null auto_increment primary key
parentid int not null default 0
userid (henvisning til din brugertabel)
subject varchar
msgbody text

Resten er blot præsentation :) Så kan man udvide med kategorier osv :)
Avatar billede kimmer25 Nybegynder
05. april 2006 - 01:00 #12
coderdk
sorry jeg kan ikke få den integreret aner ikke hvor jeg skal putte det hele ind og hvor jeg skal ændre.

kan du sige mig hvor? og hvis jeg gerne vil lave om på brugersystemet så det kan have det indhold som den nu skal have hvordan gør jeg så det?

mvh kim johansen
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
05. april 2006 - 15:55 #13
Kimmer25 smut ind på webcafe.dk de har en guide til PHP hvor i de også forklare hvordan man indsætter/henter/deleter/retter i en database fra et php script. syntes du skal kigge på det. gjore jeg selv og har så rodet videre med det og kan i dag kode php på et rimlig godt neveau,
Avatar billede kimmer25 Nybegynder
05. april 2006 - 16:37 #14
hej net-base.dk

jeg har for længst lært at gøre de ting du nævner, jeg tror det problem jeg har er, hvad ska der til for at lave sådan et forum, hvilken struktur i databasen, hvor skal jeg starte og hvor skal jeg begynde. det er ikke så meget det at programmere det men mere struktur og hvordan og hvorledes det hele skal hænge sammen.

mvh kimmer
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
05. april 2006 - 18:16 #15
okay... det er jo et større projekt du skal igang med ik noget man bare lige beskriver her... desværre...
Avatar billede kimmer25 Nybegynder
05. april 2006 - 18:50 #16
det ved jeg skam godt, men lidt hjælp kan man vel da godt få. det må der jo være lidt af. altså jeg mener der må være nogen derude som ved hvordan og hvorledes sådan noget er bygget op og hvad man skal tænke på osv.

mvh kimmer
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
05. april 2006 - 19:00 #17
Ja det er der helt sikkert men kan roligt sige at sådan en beskrivelse fylder mere en 2xA4 sider...
Avatar billede kimmer25 Nybegynder
18. april 2006 - 17:36 #18
jeg har fået en freelancer til at lave det for mig, men jeg kunne stadig godt tænke mig at lære at lave det selv.. er der nogen som kan hjælpe her?

mvh kimmer