Avatar billede emilbp Nybegynder
03. april 2006 - 12:47 Der er 6 kommentarer

Harddisk forbindelser

Hej

Min harddisk gik i stykker for nogle uger siden, så jeg skal ud og have skaffet mig en nye nu. Jeg har kigget lidt rundt på edbpriser.dk, og fundet to næsten ens harddiske.

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=172675
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=175420

Den eneste forskel jeg kan se er at den første har en Serial ATA-300 forbindelse og den anden har en ATA-133 forbindelse. Men hvilken bør jeg så vælge? Det er meningen at den skal sættes i et eksternt harddisk kabinet (Fra en One Technologies Aludisc Combo), og der skal jeg så primært bruge den på en ældre computer (En Pentium 3 800MHz). Jeg har læst mig at til at ATA-133 kun kan overføre med 133mb/s og Serial ATA-300 kan overføre med 3gb/s, så jeg er mest interesseret  i den med SATA, da jeg også vil have hurtige overførsler når jeg får en ny computer. Men hvordan er det med bagudkompatibilitet for harddiske? Vil den kunne køre med min computer?

Og en anden ting. Min computer har kun USB 1.1, men vil det gøre nogen forskel, udover at overførslen fra den eksterne harddisk vil være langsommere?
Avatar billede kenp Novice
03. april 2006 - 12:52 #1
Dit harddisk kabinet skal understøtte S-ata og det tror jeg ikke dit er hvis det er gammelt. og de hastigheder er jo teoritiske..

og da din computer kun køre usb1 vil de begge kun overføre med ca. 1,5 mb pr. sekund alligevel.
Avatar billede drgonzo Praktikant
03. april 2006 - 12:55 #2
ata 133 overfører med 133 mb/s og serial ata 2 overfører med 300 mb/s. Du kan kun bruge s-ata II hdd hvis den eksterne skuffe du køber understøtter det. S-ata og alm ata er 2 helt forskellige stik. Da du skal bruge usb 1.1 til at overføre så er ata 133 længe rigeligt. Ville foreslå dig at købe et USB 2.0 pci kort, da usb 1.1 går alt for langsomt
Avatar billede drgonzo Praktikant
03. april 2006 - 12:57 #3
usb 1.1 er 54 mbit, hvilket giver en overførselshastighed på lige under 7mb pr sekund. USB 2.0 er 480 mbit, hvilket giver ca 60 mb pr sekund overførsel
Avatar billede kenp Novice
03. april 2006 - 14:05 #4
drgonzo usb1.1 er kun 11 mbit, og giver en overførsel på ca. 1,5 mb pr. sekund.
Avatar billede kenp Novice
03. april 2006 - 14:06 #5
og igen de 60 mb pr. sekund er kun teoritisk overførsels hastighed.
Avatar billede drgonzo Praktikant
03. april 2006 - 15:11 #6
ok mente bare det var 54, men under alle omstændigheder meget langsommere end usb 2.0