Avatar billede aspersen Nybegynder
03. april 2006 - 10:43 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

passiv køling på medion radeon 9600 tx?

Hej Eksperter!

Blæseren på mit grafikkort (medion radeon 9600 tx) larmede helt vildt. Lavede en hjemmelavet løsning med en ny 40mm blæser. Den larmer ligeså meget....

Her er et par spørgsmål:
1) Kan man lave passiv køling på en medion radeon 9600 tx for små penge?
2)Kan man måle temperaturen på kortet?
3) Er køling i det hele taget nødvendigt) (Jeg spiller ikke på PC'en)

mvh.
Aspersen
Avatar billede drgonzo Praktikant
03. april 2006 - 11:36 #1
Køling er nødvendig uanset hvad du laver på computeren.

Du kan hente everest her
http://downloads.guru3d.com/download.php?det=1072  under pc > sensorer kan du se temp på din gpu.

Pssiv køling til gfx kort
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=118435
Avatar billede drgonzo Praktikant
03. april 2006 - 11:36 #2
pssiv = passiv
Avatar billede aspersen Nybegynder
03. april 2006 - 12:59 #3
Har lige installeret everest (trial) Der står ikke noget om temp. på graikkort, kun CPU og motherboard, så vidt jeg kan se!

Her er et billede af køler + blæser på mit kort:
www.jesperasp.dk/grafikkort.jpg

Kan man evt. nøjes med at sætte en sørre profil på i stedet for den gamle og så undvære en blæser?

mvh.
Aspersen
Avatar billede drgonzo Praktikant
03. april 2006 - 13:09 #4
du skal bruge everest home edition fuld version. så står gpu temp der. Den køle profil jeg foreslår er helt passiv, altså uden blæser
Avatar billede matcho Nybegynder
03. april 2006 - 14:35 #5
Jeg har haft et grafikkort med passiv køling det blev så varm at man næsten brændte fingrene når man rørte ved det,satte en kabinetkøler lige bag ved det det hjalp meget det kører på fjerde år nu i en niece pc.
Avatar billede matcho Nybegynder
03. april 2006 - 14:36 #6
Støjsvag køler forstås.
Avatar billede aspersen Nybegynder
03. april 2006 - 18:54 #7
Jeg tænkte på noget i den her retning:
http://www.m-e.dk/shop/default.asp?ProductID=23022
Vil det mon køle nok?

Der sidder i forvejen en stor CPU blæser som blæser luft ud af siden på kabinettet, foruden strømforsyningens blæser.

Alternativt ville det være lykken at finde en ny blæser som den gamle. Den larmede naturligvis ikke så meget fra starten: www.jesperasp.dk/grafikkort.jpg

Nogen bud  på hvor sådan en kan støves op?

Mvh.
Aspersen
Avatar billede c-holst Novice
04. april 2006 - 11:22 #8
alternativt kunne jeg selv finde på,at montere en 6 - 8 cm blæser oven på profilen.
denne ville så neddrosle til 7 volt, og se om ikke det kunne køle lige så godt, og meget støjsvagt.

her er lidt info om den side af sagen
http://cyberbox.dk/guide/stik.php

der er jo også mulighed for at UNDER-clocke kortet lidt, for på den måde at mindske varmeudviklingen lidt. naturligvis ryger der jo så lidt af topydelsen fra en xt model.

tredje mulighed(lidt for sjov)
sælg kortet for 300-400 eller mere på qxl
og køb et passivt kølet kort som fx et gf 6200 for et tilsvarende beløb
Avatar billede drgonzo Praktikant
04. april 2006 - 11:38 #9
aspersen - den første du foreslår er til chipsæt køling ikke til gfx kort.

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=118435 passiv lydløs køling til gfx kort

Der er den mulighed c-holst foreslår med at sælge kortet og så købe et nyt passivt kølet kort, ville dog selv foreslå et 6600GT fra asus med passiv køling, da et 6200 ligger en del under 9600XT ydelsesmæssigt
Avatar billede matcho Nybegynder
04. april 2006 - 12:00 #10
Det sædvanlige dilemma pris på nyt kort contra udgift+arbejde ved det andet+ usikkerhed med om det virker optimalt.
Avatar billede aspersen Nybegynder
04. april 2006 - 12:53 #11
Tak for svarene - jeg går i tænkeboks!
drgonzo - lad mig give dig nogle points...

mvh.
Aspersen
Avatar billede drgonzo Praktikant
04. april 2006 - 13:50 #12
:)