Avatar billede greasy Nybegynder
02. april 2006 - 18:20 Der er 21 kommentarer

geninstallere win xp

hej

jeg kan se at man skal boote op fra cd n år man vil geninstallere xp, men det kan jeg ikke få min pc til, jeg har cdrom som 1. boot device og alle andre er disabled... hvis jeg booter fra floppy med en win98 startdisk så kan jeg godt komme ind på xp cdén, men jeg kan ikke finde ud af at starte installationen, er der nogen der kan guide mig???

vh anders
Avatar billede leif Seniormester
02. april 2006 - 18:22 #1
Du skal trykke på en tast for at starte installation fra CDen.

http://www.helgec.dk/xp-install.html
Avatar billede trekkies Juniormester
02. april 2006 - 18:22 #2
Du kan starte på din windows cd i stedet for.
Avatar billede greasy Nybegynder
02. april 2006 - 18:26 #3
glemte at sige at den siger boot disk failure når jeg prøver at boote fra xp cdén, men når jeg kan komme ind på win xp cdén via dos, burde jeg så ikke bare kunne skrive install eller lign. og - badabing - så begynder den at installere win xp??
Avatar billede phiber1984 Nybegynder
02. april 2006 - 19:11 #4
Nu ved jeg ikke hvilket drevbogstav du har for cd drev.

Men er det d:

Skriver du:

d:\install.exe
Eller
d:\setup.exe

En af dem skal virke
Avatar billede greasy Nybegynder
02. april 2006 - 19:19 #5
hej phiber når jeg skriver setup.exe siger den at jeg ikke kan køre programmet i dos mode...
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. april 2006 - 19:20 #6
phiber1984> helt forkert :)

greasy> For at installere xp, nå der er bootet op på en win98 floppy, skal du gå i mappen i386 og skrive winnt.exe - så starter installationen.
Avatar billede greasy Nybegynder
02. april 2006 - 19:24 #7
yep, john det var rigtigt... så får jeg følgende skærm: an internal setup error occured. could not find a place for a swap file. tryk enter for at afslutte - aaaaarrrgh
Avatar billede greasy Nybegynder
02. april 2006 - 19:47 #8
er der noget håb???
Avatar billede hcma Novice
02. april 2006 - 19:47 #9
prøv at boote på de normale bootdisketter:
http://www.hcma.dk/tips11to20.htm#no18  (kræver seks styk)
Avatar billede greasy Nybegynder
02. april 2006 - 19:50 #10
problemet er at jeg er på min bærbare nu og der er ikke floppy drev... og den gamle - ja det gi´r vist sig selv at den er helt i hundene
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. april 2006 - 19:51 #11
"an internal setup error occured. could not find a place for a swap file. tryk enter for at afslutte"

Har du oprettet drev/partitioner på harddisken?
Avatar billede greasy Nybegynder
02. april 2006 - 19:55 #12
ikke så vidt jeg ved, jeg havde formatteret hdén inden jeg gik igang og så var jeg i fdisk og der spurgte den om noget som jeg ikke er helt klar over, men jeg sagde bare ja til det hele... det var noget med at den skulle set active partition, men det har vel ikke noget med decideret partition, eller hva?
Avatar billede greasy Nybegynder
02. april 2006 - 19:57 #13
under diskinfo står der: partition: 1 status: A, type ntfs, 12624 mbytes usage 100%
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2006 - 19:59 #14
"problemet er at jeg er på min bærbare nu og der er ikke floppy drev">>>> Prøv at downloade og brænde en bootcd http://www.helgec.dk/bootcd.html og se om den kan boote på den
Avatar billede greasy Nybegynder
02. april 2006 - 20:32 #15
helgec> jeg kunne godt boote op på den bootcd jeg har lavet efter dine anvisninger, men det ændrer ikke noget, jeg får stadig den tidligere beskrevne fejl så installationen afsluttes
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2006 - 20:40 #16
Når du har a-prompten efter at du har bootet op på den bootcd jeg linkede til skal du skrive delpart.exe -> klik enter, slet så alle partitioner http://www.helgec.dk/delpart.html når det er gjort genstarter du med xp-skiven og følger guiden på linket du fik 02/04-2006 18:22:36
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2006 - 20:42 #17
RETTELSE!!! Du skal naturligvis kun slette alle partitioner hvis det er din hensigt at slette disken totalt
Avatar billede greasy Nybegynder
02. april 2006 - 20:52 #18
når jeg skriver delpart.exe får jeg command or filename not recognized...
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2006 - 21:10 #19
Hvis du har downloadet - udpakket og valgt det image jeg anviser i min guide bør du også ha` delpart, det er vigtigt at du følger guiden
Avatar billede Slettet bruger
07. april 2006 - 21:12 #20
RESPONS ?????
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2006 - 10:45 #21
Du har måske ikke fået det til at køre endnu ??