Avatar billede c0d3r Nybegynder
01. april 2006 - 14:27 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Lidt om tabeller

er der ik nogen der kan forklare lidt om tabeller og hvordan man laver forskellige celler osv, bestemmer deres højde bredte baggrundsfarve skrifttypen og styrelse på det der er skrevet osv.
og alle almindelige ting for udseendet.
Avatar billede apo Praktikant
01. april 2006 - 14:43 #1
En simpel tabelstruktur:

<table>
  <tr>
    <td>Række 1</td>
  </tr>
</table>

<table> Indikerer begyndelsen af et HTML-table.
<tr> = Table row - Sammen med </tr> skifter tagget 'linje' i tablet, og fortæller browseren at en ny række (row) begynder.

Hvis du vil lave et table med to rækker, kan det se således ud:

<table>
  <tr>
    <td>Række 1</td>
  </tr>
  <tr>
    <td>Række 2</td>
  </tr>
</table>

Hvis du vil lave et table med to rækker, og to kolonner, kan det se således ud:

<table>
  <tr>
    <td>Række 1, kolonne 1</td>
    <td>Række 1, kolonne 2</td>
  </tr>
  <tr>
    <td>Række 2, kolonne 1</td>
    <td>Række 2, kolonne 2</td>
  </tr>
</table>

Osv.

Tabellens udseende kan styles via CSS (Cascading Style Sheet); Enten i et eksternt style sheet eller in-line:

<table style="width:600px; background-color:#F0F0F0;">
  <tr>

Cellerne (<td>) kan styles på den samme måde:

    <td style="width:600px; background-color:#FFFFFF; font-family:arial, verdana, sans-serif; font-size:11px;">Her er noget tekst...</td>

Læs mere her:

CSS1: http://www.w3.org/TR/CSS1

CSS2.1: http://www.w3.org/TR/CSS21/

Om tables: http://www.w3.org/TR/html401/struct/tables.html#edef-TABLE

Lidt at begynde med :-)
Avatar billede oskar Nybegynder
01. april 2006 - 14:44 #2
Hent webwriter fra www.webwriter.dk Den giver en kortfattet og præcis forklaring på hver eneste mulighed.
Avatar billede apo Praktikant
01. april 2006 - 14:45 #3
Et andet sted, at begynde med tables er her: http://www.html.dk/tutorials/html/lektion10.asp
Avatar billede c0d3r Nybegynder
01. april 2006 - 15:46 #4
tak til jer begge
Avatar billede apo Praktikant
01. april 2006 - 17:26 #5
Velbekomme, og tak for points :-)