Avatar billede seb97 Nybegynder
29. marts 2006 - 17:24 Der er 5 kommentarer

installation på formatteret pc - vil ikke boote

hej, jeg har lige formatteret min gamle bærbar idet jeg ønsker at installere win 2000. Der er dog det problem, at den ikke vil boote fra cd-en. Jeg har derfor lavet nogle boot-disketter, og havde tænkt mig hertil at bruge et eksternt USB-Diskette-Drev, idet jeg ikke kan have både cd-rom-drevet og diskette-drevet i pc'en samtidigt: problemet er bare at pc'en ikke booter fra diskettedrevet - det er som om den ikke har opdaget den. Derimod kan jeg høre at cd'en går i gang (den kører rundt), men installationsprogammet starter ikke.
I biosen har jeg sat følgende boot-rækkefølge: 1) diskette, 2) cd-rom, 3) HDD. Jeg kan desværre ikke vælge ngt med USB. Er der nogen der venligst kan hjælpe? Mange tak.
Avatar billede jacla Nybegynder
29. marts 2006 - 20:24 #1
Har du formateret bootdisketter til systemdisketter ?

Eller tast F8 i opstarten og vælg start med CD-rom support.

MVH

Jan
Avatar billede seb97 Nybegynder
29. marts 2006 - 21:29 #2
altså, hele harddisken er formateret, og jeg har oprettet de 4 bootdisketter med win 2000 cd-rommen.
jeg har prøvet at trykke på F8, men der sker intet. Det eneste jeg får på skærmen er ngt med en fejl i NTLDR, hvorefter der skal trykkes crtl-alt-del for at genstarte...
jeg kan komme ind i dossen med min win xp cd-rom. herfra kan jeg godt læse filerne fra en diskette. kan jeg evt. få installeret win 2000 gennem dosssen?
Avatar billede jacla Nybegynder
29. marts 2006 - 22:17 #3
Er det en IBM bærbar du har? så kan du prøve at taste F12 i opstarten og kan måske finde en skjult partition der kan hjælpe dig videre.

Til dit sp.

Hvis du kan komme ind på CD'en ?

Prøv at sætte en win 98 bootdisk i og lad PC'en boote op.

Skift derefter til cd-rom drevet. prøv om du kanne finde indholdet af CD'en.

A:/ cd D: tast enter skriv evt dir/p

Eller prøv med CD'en i tænd for pc'en og tast F5 i opstarten.

Jeg gætter lidt, fordi jeg skal have fat i gammel lærdom :-)

MVH Jan C

Eller cd E: tast enter skriv evt dir/p

Kan du finde SETUP.exe filen kan du måske være heldig. Den kan også hedde INSTALL.exe.

Men har du mulighed for at låne en USB CD-rom-drev ?

Hvad sker der når du har kørt de 4 disketter igennem ?
Avatar billede seb97 Nybegynder
29. marts 2006 - 22:58 #4
det er en dell. der sker ikk ngt når jeg trykker F5.
men jeg synes det er underligtat  den i starten v. boot ikke finder/opdager diskettedrevet..!når jeg fra win xp cd'en går over i dossen, og herfra udskifter cd'en med win 2000 vil den ikke 'dir' mere... findes der måske et linux-program der kan tryllet let med dette? ;)
Avatar billede jacla Nybegynder
29. marts 2006 - 23:44 #5
Det ved jeg ikke men prøv lige dette link http://www.linuxbog.dk/friheden/friheden/rh-cd-rom-install.html

Eller søg på google under "vil ikke boote fra CD" der er flere links om emnet.

MVH

Jan