Avatar billede solrod Nybegynder
29. marts 2006 - 15:58 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Datoformat i formular

Hej med jer,

Jeg har i en formular lavet et felt til dato og et felt til klokken. Jeg vil kun have vist dato et datofeltet og klokken i det andet felt.
Problemet er, når jeg sætte kurseren i f.eks. datofeltet vises både dato og klokken og det samme gælder for feltet til klokken.

Jeg har formateret feltet Dato på følgende måde:
Format:Kort datoformat
Indput maske: ##-##-####;0;-

Jeg har formateret feltet til at indtaste klokken i, på følgende måde:
Format:Kort datoformat
Indput maske: ##-##-####;0;-

Tabellen under formularen er formateret på samme måde.

Er der nogen som kan gennemskue, hvad jeg gør galt.
Avatar billede solrod Nybegynder
29. marts 2006 - 16:02 #1
Hov:

Klokke formatet er selvfølgelig lidt anderledes:
Format: Kort klokkeslætsformat
Indputmaske: 00:00;0;_
Avatar billede mugs Novice
29. marts 2006 - 16:25 #2
Har du sat standardværdi for nye poster til Now()?
Jeg har den samme inputmaske:

##-##-####;0;-

og samme format som du, og der ser jeg kun datoen når markøren står i feltet, hvorimod når standardværdi sættes til Now() ser jeg både dato og Kl n¨år markøren står i feltet.
Avatar billede solrod Nybegynder
29. marts 2006 - 19:07 #3
Ja jeg har sat standardværdien til Now(), men betyder det så at man ikke kan have denne sat, hvis man samtidig vil bestemme formatet, eller er der en anden løsning?
Avatar billede mugs Novice
29. marts 2006 - 19:31 #4
Prøv i datofeltet at sætte standardværdien til Date()
Avatar billede mugs Novice
29. marts 2006 - 19:35 #5
Prøv også i Kl-feltet at sætte standardværdien til Time()
Avatar billede mugs Novice
29. marts 2006 - 19:38 #6
Formatet er kun det dine øjne ser på skærmen. Uanset dit format vil en dato altid blive lagret som en numerisk værdi på din HD. Klokken vil være en decimal. F.eks vil den første dag i Access kalender (vist 1 JAN 1900) blive lagret som 1. Den 1. JAN 1900 Kl 12:00 vil lagres som 1,5 og så fremdeles.
Avatar billede solrod Nybegynder
29. marts 2006 - 19:45 #7
Ja det er rigtigt, men for brugervenlighedens skyld, er det jo bedst man se det som feltnavnet siger.

Du få dine point,og jeg takker for hjælpen.

Jeg har godt nok brugt noget tid på at rode rund med dette. Jeg syntes altid der er problemer med datoformaterne i Access, eller er det kun mig. :0)
Avatar billede mugs Novice
29. marts 2006 - 19:49 #8
Tak for point - Og det er ikke kun dig der har problemer med datoer. Der ligger rigtig mange spørgsmål om dette i ekspertens vidensbase.