Avatar billede hkjdk Nybegynder
28. marts 2006 - 17:11 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Kredit nota ?

Har en kunde som har købt en vare.
Varen kostede alt i alt 144 med inpakning og porto.
Varens værdi var 110,-

Hun ville have sine penge retur, da varen ikke levede op til kundes behov.
Vi aftalte at hun ikke fik indpakning og porto retur.

Hun skulle altså have de 110,- retur ud af 144,-

Nu har jeg oprettet en kredit nota til debitor på 110,- og brugt fakturaen som modsvar til denne.

Efter at have bogført den, så skriver fakturaen nu at der mangler 110,- og den står under forfaldne.

Mit spørgsmål lyder således.

Hviordan får jeg udlignet den faktura uden ind og porto, så den går i nul ???

Denmskulle jo helst væk fra forfaldne gruppen.

HJÆLP HJÆLP

Hilsen
Henrik Kraak Jessen
BCC Import
Denmark
www.bccimport.dk
Avatar billede mrjh Novice
28. marts 2006 - 22:53 #1
Jeg kender ikke så meget til SummaSummarum, men jeg tror du kan udligne den via din kassekladde i samme moment som du tilbagebetaler beløbet, ved at vælge debitorkontoen i kontonr.feltet og fakturanr. i faktura feltet. Indtil da skal den jo stå åben, da det er penge du skylder din debitor.
Avatar billede jtang Nybegynder
31. marts 2006 - 16:03 #2
Hvis du har udlignet Kreditnotaen på 110 kr på fakturaen - skulle restbeløbet være 34kr. De 34 kr udligner du ved at angive betaling af 34kr i kassekladden og registrere fakturanr. i kolonnen Faktura.
Hvis du allerede har angivet at den oprindelige faktura er betalt- skal du udligne Kreditnotaen i Kassekladden i kolonnen Faktura og angive hvordan du har udlignet(dvs. fra hvilken afstemningskonto du overfører beløbet til kunden)