Avatar billede jingle_jim Juniormester
27. marts 2006 - 19:49 Der er 14 kommentarer og
7 løsninger

Søgemaskineoptimering hvordan og hvorfor

Hey.
Nogle som kan give mig nogle gode tips til søgemaskineoptimering.

og virker det med metatags og h-formaterede overskrifter stadig?

Er det korrekt at man ikke kan optimere til mere end en søgemaskineoptimering..

Findes der nogle gode værktøjer til at få set forskellige typer rapporter over ens nuværende status?

Hvad er vigtigst at fokusere på mht optimering..

En masse spørgsmål, men også pænt med point :-)
Avatar billede apo Praktikant
27. marts 2006 - 19:52 #1
Avatar billede k_bergmann Nybegynder
27. marts 2006 - 19:55 #2
>og virker det med metatags og h-formaterede overskrifter stadig?
Ja, specielt h1 mv.

>Er det korrekt at man ikke kan optimere til mere end en søgemaskineoptimering..
Nej, absolut ikke. De følges ofte ad. Der kan dog være små forskelle. Min er fraing er at MAN er den letteste at optimere til.

>Findes der nogle gode værktøjer til at få set forskellige typer rapporter over ens >nuværende status?
Ja. søg evt på google.

>Hvad er vigtigst at fokusere på mht optimering..
indhold, indhold og indhold :-)
Og det er indhold relevant til dine søgeord.
Avatar billede apo Praktikant
27. marts 2006 - 19:55 #3
META-tags er historie, og har ingen videre betydning for søgemaskineoptimeringen.

Ved forkert brug af META-tags (f.eks. keywords) kan du opleve, at blive sendt længere ned af resultatsiderne fordi Google opfatter det som et forsøg på snyd hvis tagget 'keywords' indeholder ord, der ikke fremgår i teksten på den viste side.

H-elementer er derimod stadig vigtige for søgemaskinerne.
Avatar billede k_bergmann Nybegynder
27. marts 2006 - 19:56 #4
Rette lige så den kan læses :-)

>Er det korrekt at man ikke kan optimere til mere end en søgemaskineoptimering..
Nej, absolut ikke. De følges ofte ad. Der kan dog være små forskelle. Min erfaring er at MSN er den letteste at optimere til.
Avatar billede apo Praktikant
27. marts 2006 - 19:56 #5
H1, H2, og H3 er det vigtigste H-elementer for søgerobotterne. H4, H5 og H6 har mindre betydning.
Avatar billede k_bergmann Nybegynder
27. marts 2006 - 19:57 #6
Men META keywords kan også få dig op hvis de er anvendt korrekt.
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. marts 2006 - 19:57 #7
læs artiklerne som apo skriver

meta har lille betydning for placering men stor betydning når vi taler konvertering. H tags har både betydning for placering og konvertering

Du kan kun optimere overbevisende til en søgemaskine, men når vi includerer konvertering til liningen, så kan du hvis du er rigtig dygtig godt lave noget fornuftigt til de søgemaskiner der har sammenlignelige algoritmer, men her er vi ude i en specialitet der kræver megen viden og erfaring

Du bør aldrig bruge værktøjer hvis du kan undgå det. Søgemaskinerne opfatter nogle gange værktøjer som spam, især hvis de generere mejen unødig trafik.

Tjaaa, penge da det er det der driver værket
Avatar billede madx Nybegynder
27. marts 2006 - 22:10 #8
du får mange gode hints her - jeg blot blot nævne at H-tags mest har betydning for MSN og Yahoo efter at Google er gået over til LSI, som er en algoritme der lægger sig mere op af semantikken i sproget

skal du optimere mod google - og det skal du vel ;-) - så skriv nogle godt tekster bygget op over nyhedstrekanten og med keyword med i passende mængde

skriv en god meta description indeholdende keywordet fordi den bliver vist og highlighted af google

link siderne fornuftigt sammen

det er ret let at optimere til MSN fordi den endnu ikke er så avanceret i algoritmerne og fordi den reagerer hurtigt. med google skal du være tålmodig og acceptere at ting tager tid, men så bliver du heller ikke så let blæst af pinden :-)
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. marts 2006 - 23:44 #9
Hvis du vil læse noget om SLI, så har jeg beskrevet det i en artikel der hedder fremtidens søgemaskine. ARtiklen er hvis jeg husker ret mere end et år gammel, så fremtiden er i dag

http://www.eksperten.dk/artikler/261
Avatar billede jingle_jim Juniormester
28. marts 2006 - 10:11 #10
ok, tak for de mange råd..

Måske en lige kan uddybe hvad der ligger i konvertering..
Avatar billede jingle_jim Juniormester
28. marts 2006 - 10:13 #11
Så med andre ord anbefaler I ikke nogen konkrete værktøjer/statistiske programmer til at lave foranalyser på?
Avatar billede madx Nybegynder
28. marts 2006 - 14:54 #12
den grundlæggende model for online marketing er

trafik gange konvertering = salg

trafikken defineres som regel som unikke besøgende (ikke hits på en server)
konverteringen definere du selv, - måske er det en henvendelse via email, måske et salg, måske bestemte sider der er set.....

at have adgang til en statistik er forudsætningen for at arbejde struktureret med at overvåge og forbedre resultaterne

ingen statistik giver svar på alt, så du skal vælge statistik efter dit behov, www.zipstat.dk, Google Analytics, onestat.com, traceworks.dk - der er mange derude
Avatar billede jingle_jim Juniormester
28. marts 2006 - 20:29 #13
Lige et sidste spørgsmål. Er der ikke nogen som kan  henvise mig til et link, hvor jeg hurtigt kan se om jeg er registreret i alle de store søgemaskiner.. eller er den nemmeste vej frem, at skrive site:www.mitdomæne.dk i de største søgemaskiner?
Avatar billede jingle_jim Juniormester
28. marts 2006 - 22:12 #14
og kan man overhovedet det i jubii og deslige?
Avatar billede bufferzone Praktikant
28. marts 2006 - 22:56 #15
Her kan du se din saturation i de største

http://www.marketleap.com/siteindex/default.htm
http://www.widexl.com/remote/search-engines/saturation.html

Saturation siger noget om hvor mange sider søgemaskinen har opdaget

Jubii er et index og jeg mener ikke du kan det samme for den da den fungerer på en anden måde
Avatar billede k_bergmann Nybegynder
28. marts 2006 - 23:00 #16
Du kan ikke i jubii m.fl. da det er kataloger.
Jeg kan lave en rapport for dig, send mig en mail på bergmann(AT)goodies.dk
Avatar billede morten-vadskaer Praktikant
29. marts 2006 - 11:07 #17
Her er et link, så du kan se din sides tal i søgemaskinerne
http://www.webuildpages.com/cool-seo-tool/
Avatar billede jingle_jim Juniormester
06. april 2006 - 13:37 #18
Ok, sidste spørgsmål fra mig :-)

Nu kan jeg se, at i skriver nogle er index og andre er ikke. Har I en oversigt over hvad de forskellige er?
Avatar billede madx Nybegynder
06. april 2006 - 14:03 #19
båb-båb-båb... index? hvad henviser du til, er ikke lige med....
Avatar billede madx Nybegynder
06. april 2006 - 14:36 #20
nåe... et indeks er et redigeret katalog, hvor du søger i det kataloget har optaget - dmoz.org er et indeks

en robotbaserede søgemaskiner redigerer gennem sin algoritme - dvs. redaktøren er skiftet ud med et stykke avanceret matematik, google er et eksempel

nogle søgemaskiner blander de 2 ting, og ofte hjælper det din placering i f.eks. google at være optaget i et eller flere indekser

håber det hjalp.... ;-)
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. april 2006 - 17:01 #21
typiske indexer er jubii, yahoo, dmoz, eniro, men alle disse samarbejder med eller har egne søgemaskiner også så det kan være svært at skelne helt rent