Avatar billede tupilak Nybegynder
26. marts 2006 - 21:41 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Mac adresse

Kan jeg ændre min Mac adresse? Jeg vil gerne ha' en ny IP.

Svar fra min udbyder:
"Din tildelte IP adresse er variabel, men er fast knyttet til
din Mac adresse ved registrering på netværket. Der er ingen
sikkerhedsmæssige problemer med den tildelte adresse, da den er bagved en
NAT router og kan ikke ses af andre end dig."

Jeg får den samme IP konstant. Jeg er desværre ikke nørdet, så det skal skæres ud i pap...
Avatar billede kenp Novice
26. marts 2006 - 21:45 #1
Hvorfor vil du ahve en anden ip...
Avatar billede tupilak Nybegynder
26. marts 2006 - 21:52 #2
Er det ikke underordnet?
Avatar billede tupilak Nybegynder
26. marts 2006 - 21:53 #3
Jeg har altid kørt med dynamisk, men nu har vi fået ny udbyder
Avatar billede kenp Novice
26. marts 2006 - 21:57 #4
ja og din udbyder vil ikke skifte den du kan jo gå under egenskaberne for dit netværkskort der kan du jo skifte... men det er jo ikke sikkert du får en anden ip-adresse af den grund.
Avatar billede cortex2k Nybegynder
26. marts 2006 - 22:00 #5
Du kan ikke skifte din MAC adresse, da den er hardcoded på dit netkort, tråløs enhed osv. men du kan skrive ipconfig /renew i kommando prompten så beder du om at få fornyet din IP adresse. Dog hvis du er bag en NAT router så er det vel ligemeget hvad din lokale IP adresse er.
Avatar billede the_email Nybegynder
26. marts 2006 - 22:00 #6
Må man spørge hvem din internetudbyder er?

/TheEmail
Avatar billede tupilak Nybegynder
26. marts 2006 - 22:01 #7
Hvordan skifter jeg?
Avatar billede kenp Novice
26. marts 2006 - 22:03 #8
vhis du har mulighed for det så er det under network adress

Som de andre skriver så er det jo lige meget da du jo er på lokalnetværk.
Avatar billede cortex2k Nybegynder
26. marts 2006 - 22:05 #9
Du kan selv angive en IP adresse ved at højreklikke på "Netværkssteder" -> højreklikke på dit netkort og vælge egenskaber -> Markere Internetprotokol (TCP/IP) og trykke "Egenskaber" Så kan du angive en IP adresse manuelt ved at vælge "Brug følgende IP adresse:"
Avatar billede tupilak Nybegynder
26. marts 2006 - 22:08 #10
cortex2k...En vilkårlig IP?
Avatar billede the_email Nybegynder
26. marts 2006 - 22:08 #11
Du skal IKKE ændre din IP-adresse som cortex skriver.
Du får tildelt en IP af din udbyder, som er knyttet til dit udstyr (MAC-adresse) og derfor vildet sandsynligvis ikke fungere hvis du selv vælger en IP selv - medmindre den ligger i samme scope.
Ikke desto mindre er det ligegyldigt at du altid får samme IP-adresse. Du er jp bag en NAT, så verden kan ikke kigge ind til dig. Der er altså ingen sikkerhedsrisiko ved at du altid får tildelt samme IP-adresse.

/TheEmail
Avatar billede cortex2k Nybegynder
26. marts 2006 - 22:11 #12
TheEmail som du selv skriver så vil det virke hvis ham vælger en IP adresse indenfor samme scope.. Guiden vare mere til hvordan han kan ændre sin IP adresse manuelt. Som jeg skrev tidligere, så burde det være ligemeget hvilken IP adresse han har når han nu er bag en NAT router.
Avatar billede the_email Nybegynder
26. marts 2006 - 22:13 #13
Ja, men det bliver et helvede for hans stakkels internetudbyder hvis deres DHCP uddeler en IP til en anden kunde, hvis han så har taget den.
Derfor opfordrer jeg til at lade være, hvilket jeg måske tidligere skulle have lagt mere tryk på :-)

/TheEmail
Avatar billede the_email Nybegynder
26. marts 2006 - 22:16 #14
Lige for at præcisere.
Jeg forsøgte ikke i sidste indlæg at lægge tryk på at han skulle lade være. Jeg prøvede på at sige at jeg ikke syntes at han skulle gøre det af hensyn til hans ISP

Sådan :)

/TheEmail
Avatar billede leif Seniormester
26. marts 2006 - 22:19 #15
Sorry, men med mindre det er noget ulovligt du er ude i er der ingen grund til at skifte IP. At du bare har en fast ny er noget visse udbydere gør, fx. CyberCity og Tiscali, eller rettere den er ikke fast, men du bliver tildelt den samme næsten altid.
Avatar billede AnyFellow Mester
26. marts 2006 - 22:20 #16
cortex2k...> Jo, det kan du faktisk sagtens gøre.

Hvis du har en Windows XP kan du gøre følgende:

START/INDSTILLINGER/KONTROLPANEL/SYSTEM

Fanebladet HARDWARE
Tryk på ENHEDSHÅNDTERING
Under NETVÆRKSKORT, kan du dobbeltklikke på dit netkort.
Vælg fanebladet AVANCERET.

Jeg har et Intel netkort, her indtastes værdien under LOKALT ADMINISTRERET ADRESSE.
Avatar billede leif Seniormester
26. marts 2006 - 22:24 #17
kfisker -> Jeg kan ikke der kan jeg oplyse dig om.
Avatar billede tupilak Nybegynder
26. marts 2006 - 22:24 #18
Der er åbenbart delte meninger, så det kan være, hun skal lade være...
Avatar billede plx Nybegynder
26. marts 2006 - 22:25 #19
Hvis det en en ordentlig udbyder, så er det slet ikke muligt at bestemme sin ip selv. Og dermed undgår man rodet med at flere computere får samme ip

Hvis du sidder bag en router, er det i routeren du skal ændre mac adressen
Avatar billede tupilak Nybegynder
26. marts 2006 - 22:26 #20
Jeg sidder ikke bag en router - har kun 1 bærbar tilsuttet ad gangen.
Avatar billede tupilak Nybegynder
26. marts 2006 - 22:27 #21
ups tilsluttet
Avatar billede the_email Nybegynder
26. marts 2006 - 22:29 #22
Men må man spørge hvorfor du vil have en ny IP?

/TheEmail
Avatar billede tupilak Nybegynder
26. marts 2006 - 22:46 #23
leif...Nej jeg er ikke ude i noget ulovligt - det kunne jeg ikke drømme om!
Avatar billede pheen Nybegynder
28. marts 2006 - 15:13 #24
Umiddelbart kan du ikke få lov til det... Og der er også en TTL på din ip, og den er sat ret højt når den kommer fra en ISP, så det hjælper dig heller ikke at ipconfig /renew.
Avatar billede jacla Nybegynder
30. marts 2006 - 05:12 #25
Mange hjemmearbejdspladser kræver fast ip-adr. derfor kan det være ISP'erens tanke om fast IP.

Ligeledes er der nogle regler om sporing af e-mail TERRORPAKKEN mv.
Avatar billede tupilak Nybegynder
13. oktober 2007 - 01:30 #26
Lukker