Avatar billede echsphilee Nybegynder
25. marts 2006 - 07:08 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

2x Raid_0 flyttes over på nyt bundkort

Hejsa!

Som titlen afslører har jeg fire harddiske i 2x Raid_0. Mit bundkort er stået af, så jeg har måttet montere et nyt. Det er ikke mit problem. Men, når jeg nu går ind i Raid-biosen og sætter harddiskene som jeg havde dem før, hvad så med de data jeg havde på diskene? det drejer sig alt i alt om lidt over 500 GB, så jeg håber på de ikke er tabt.
Jeg skal lige sige, at jeg ikke har haft startet pc'en op endnu, både fordi jeg mangler en strømforsyning (køber jeg idag) og fordi der muligvis var noget jeg skulle sørge for inden mht. raid, inden jeg jeg begyndte at rode rundt i bios'er.

Jeg håber at nogen kan hjælpe.
På forhånd tak
Kasper
Avatar billede levithan Nybegynder
25. marts 2006 - 08:56 #1
hvis du har samme raid chip burte det ikke gi problemer
Avatar billede levithan Nybegynder
25. marts 2006 - 08:56 #2
hvilket bundkort havde du
Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2006 - 08:57 #3
Hvis dit nye board ikke kan se dine HD - kan du sætte HD som slave så kan det.

Med 2 x raid og 2 x IDE har du 4 master og 4 slave
Avatar billede echsphilee Nybegynder
25. marts 2006 - 09:07 #4
Begge bundkort er af typen Gigabyte
Det gamle: GA8KNXP-ultra
Det nye: GAK8NF-9

Der er altså ikke tale om samme chipsæt

ibtage: Det er fire s-ata harddiske, 2x 2 ens.
Avatar billede verbal_kent Nybegynder
25. marts 2006 - 09:29 #5
du mister dine data hvis du opretter 2 nye raids på det nye bundkort!!! der findes programmer som kan hjælpe dig, f.eks runtime.org RAID Reconstructor
Avatar billede levithan Nybegynder
25. marts 2006 - 09:43 #6
som jeg ser det så har dine bundkort forskellige RAID CHIP hvilket betyder at dine Stripe sæt ikke kan fungere på det nye bundkort

gammel kort
silicon image sil3114 raid chipsæt
nyt bundkort
NForce4(-4x) raid chipsæt

normalt skal raid chippen finde dit stripe sæt hvis man skifer bundkort ud med en som har en identisk chip så ser det ud til at der aldrig er sket noget.

For at få dine data igen skal du finde et nyt/brugt/kende en som har en bundkort magen til dit eget.

du kan godt prøve RAID Reconstrucktor men det tror jeg ikke der kommer noget positiv udaf.
Avatar billede levithan Nybegynder
25. marts 2006 - 09:45 #7
så hvis dit nye bundkort ikke straks finder dine Stripe sæt så kan dit nye bundrkort ikke læse diskenes konfiguration. Som verbal_kent siger må du ikke lave nye raidsæt da det vil ødelgge det du har nu.
Avatar billede echsphilee Nybegynder
25. marts 2006 - 10:10 #8
Det lyder [gulp] interessant. Jeg prøver i løbet af dagen og giver point lidt senere. Tak for hjælpen indtil videre.
Avatar billede levithan Nybegynder
25. marts 2006 - 10:17 #9
jeg havde selv samme problem med dødt bundkort hvor jeg havde 2 gange stripesæt. der gik lidt tid før jeg var heldig at finde et bundkort med samme chipsæt. og det nye bundkort kunne læse mine diske med det samme uden at konfigurer noget. tingene skal findes automatisk
Avatar billede echsphilee Nybegynder
25. marts 2006 - 16:56 #10
ja det ser skidt ud. jeg må vist se om jeg kan få lidt liv i det gamle bundkort på en eller anden måde. Netværksdelen var problemet, så jeg burde nok kunne redde harddisk'ene.

Tak for jeres hjælp. Vil levithan lægge et svar, så han kan få halvdelen af point'ene?
Avatar billede levithan Nybegynder
25. marts 2006 - 17:02 #11
det kan jeg godt
Avatar billede levithan Nybegynder
25. marts 2006 - 17:04 #12
men hvis det kun er netværksdelen som er ked af det er det jo ingen probmemer i at slå det ene stripe sæt ihjæl og lægger dataenre der over på.
Avatar billede echsphilee Nybegynder
26. marts 2006 - 07:49 #13
det ene stripe-sæt er 2x ca.37gb, det andet 2x 250gb., og det er selvfølgelig de 500 gb. som er vigtige. Bliver nok nødt til at købe/låne 500 gb et eller andet sted, så jeg kan få lagt data over.
Endnu en gang, tak for jeres hjælp
Avatar billede levithan Nybegynder
26. marts 2006 - 11:15 #14
hvis dine data er så vigtige så er et stripe sæt nok ikke løsningen. hvis en disk dør eller får problemer så ryger alt