Avatar billede peter_bille Nybegynder
24. marts 2006 - 14:59 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Kopi af formler uden $-tegn

Kan man lave en "absolut" copy/paste af en formel uden $-tegn således at man paster præcis den samme formel og ikke en der er relativ til hvorfra/-til den er copy/pastet?

(Helt konkret har jeg et ret stort skema der beregner på en masse værdier fra andre ark. Hvis jeg kunne kopiere skemaet og rykke det én tak til venstre ville jeg have alle de samme beregninger, men for en periode tidligere.)
Avatar billede mrjh Novice
24. marts 2006 - 15:30 #1
Du kan bruge indirekte("a1:b10"), som "fastfryser dit område.
Avatar billede mrjh Novice
24. marts 2006 - 15:37 #2
buges inde i en anden funktion F.eks. =sum(indirekte("a1:b10"))
Avatar billede peter_bille Nybegynder
24. marts 2006 - 15:48 #3
Jeg tror ikke jeg kan bruge den funktion.

Det jeg ønsker at gøre er at kopiere en formel [fx ='W01'!G173-'W01'!G136] absolut fra fx celle B1 til B8 [ og den hedder stadig ='W01'!G173-'W01'!G136]. Derefter vil jeg kopiere den relativt fra B8 til A8 [så formlen hedder ='W01'!F173-'W01'!F136]. Er jeg til at forstå? Umiddelbart ville jeg tro at der var en eller anden paste-funktion der kunne det, men det er ikke lykkedes mig at finde den.
Avatar billede mrjh Novice
24. marts 2006 - 16:02 #4
Ja det kan jeg godt se. Indirekte gør den absolut. Jeg tror ikke at der findes en funktion som både gør den relativ og absolut på en og samme tid.
Avatar billede excelent Ekspert
24. marts 2006 - 16:09 #5
Prøv marker område du vil flytte
træk i kant og flyt til ønsket sted

sørg for backup hvis det ikke lykkes
Avatar billede excelent Ekspert
24. marts 2006 - 16:15 #6
det virkede i mit lille forsøg
Avatar billede peter_bille Nybegynder
24. marts 2006 - 16:17 #7
Ja, men jeg vil gerne bevare det gamle skema. Og hvis jeg så holder ctrl nede mens jeg trækker området så svarer det til en relativ kopiering.
Avatar billede excelent Ekspert
24. marts 2006 - 16:21 #8
Prøv tast =k10-k20 i celle b5 i et tomt ark - indsæt værdier i k10 og k20, fx. 10 og 20
tag så fat i formelcellens kant med musen og flyt den til et andet sted
så vil referencen være den samme - (uden CTRL)

er det ikke det du søger ?
Avatar billede peter_bille Nybegynder
24. marts 2006 - 16:28 #9
Ikke helt. Som jeg forstår dig, så flytter jeg mit eksisterende skema. Det jeg ønsker er at have to helt ens skemaer (for så at kunne ændre det nye en smule).
Avatar billede excelent Ekspert
24. marts 2006 - 16:35 #10
ok.. den er ikke nem
Avatar billede peter_bille Nybegynder
24. marts 2006 - 16:40 #11
Næ åbenbart ikke. Havde håbet at der var en snedig paste-funktion jeg havde overset.
Avatar billede excelent Ekspert
24. marts 2006 - 17:15 #12
prøv lige dette eksembel

http://pmexcelent.dk/TestFlyt.xls
Avatar billede excelent Ekspert
24. marts 2006 - 17:17 #13
start makro med CTRL+n
Avatar billede peter_bille Nybegynder
24. marts 2006 - 17:24 #14
Ja sådan kan det løses. Tak for indsatsen. Smid et svar så får du dine points.
Avatar billede excelent Ekspert
24. marts 2006 - 17:26 #15
ok. velbekom
Avatar billede peter_bille Nybegynder
24. marts 2006 - 17:27 #16
:-)
Avatar billede snej Nybegynder
26. marts 2006 - 10:50 #17
Alternativt

Hvis det kun er en celle man vil kopiere, kan man taste F2 markere indholdet i cellen, bruge CTRL+C gå over i den nye celle og sætte ind som normalt.

Så får man nemlig kun kopieret den tekst der står i cellen, og ikke formater og referencere i forhold til andre celler.