Avatar billede benjamin1989 Nybegynder
24. marts 2006 - 11:32 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

Hvilket operativsystem skal jeg bruge?

Hej!

Jeg vil starte en meget enkel server, der i første omgang bare skal bruges til ftp server. Hvilket operativsystem skal jeg bruge?
Det skal være gratis at bruge.

Jeg har prøvet freenas, men da jeg ikke kunne få det til at virke, har jeg droppet det.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. marts 2006 - 11:52 #1
gratis styresystem

de to mest oplagte muligheder efter min mening er FreeBSD og Linux (Centos distribution)

hvad har du erfaring med ?
Avatar billede benjamin1989 Nybegynder
24. marts 2006 - 13:08 #2
jeg har absolut ingen erfaring indenfor servere......
Avatar billede arne_v Ekspert
24. marts 2006 - 14:21 #3
ouch

saa tror jeg at du skal starte med den nemmeste mulige Linux

(Fedora, Mandrivia, Ubuntu eller noget i den stil)
Avatar billede levithan Nybegynder
24. marts 2006 - 23:37 #4
hvis du har en Gammel windows maskine kan du bruge den. Du installere blot en FTP server program eks BulletProof FTP Server så er du kørende http://www.bpftpserver.com/
Avatar billede serverservice Praktikant
25. marts 2006 - 10:20 #5
http://www.howtoforge.com/perfect_setup_fedora_core_4
Vil anbefale fedora som jeg selv bruger og guiden her er kanon - ellers er der en masse via google. http://stanton-finley.net/fedora_core_4_installation_notes.html
Avatar billede arne_v Ekspert
22. april 2006 - 21:38 #6
tid at få afsluttet her ?
Avatar billede benjamin1989 Nybegynder
22. april 2006 - 21:51 #7
hvis der er nogen der vil ha point, så lig lige et svar
Avatar billede arne_v Ekspert
22. april 2006 - 21:55 #8
vi kan vel dele
Avatar billede serverservice Praktikant
22. april 2006 - 21:57 #9
smider et svar - op til dig hvem du mener har hjulpet, ellers kan du afvise.
Blev der nogen konklusion på dit spørgsmål?
Avatar billede levithan Nybegynder
22. april 2006 - 22:14 #10
enig med danny boy
Avatar billede benjamin1989 Nybegynder
23. april 2006 - 15:24 #11
tjaah.. jeg fandt egentlig aldrig ud af noget.. jeg er nok for noobagtig :D...