Avatar billede katax Nybegynder
24. marts 2006 - 08:30 Der er 21 kommentarer

Linux Yes

jeg hentede linux yes igår og installerede det og når man så kommer længere ind når den starter op så ber den om login og password og giver mig en ip jeg skal gå ind på man jeg kan ikke komme ind er der nogen der har et login eller noget...?? Hjælp Mig

Mvh Kim Søndergaard
Avatar billede james_t_dk Juniormester
24. marts 2006 - 08:36 #1
Er du begynder ud i Linux bør du efter min opfattelse vælge en stor distribution, som Suse, Ubuntu eller måske endda OpenSuse Slick.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
24. marts 2006 - 08:38 #2
Med mindre dette beskriver hvorfor du valgte linux:

YES Linux is an idea started by Arthur Copeland, CEO of Saphari.com. The idea was to build a low cost suite of products and services that could enable a Mom and Pop Store (MaPs) to quickly and easily build an internet presence. It was understood that not all MaPs need to have an internet presence, thus the suite would also have to work while not being connected to the internet. To the MaPs, it should be transparent. Thus, YourESale was born... and the rest is history. MaPs - MaPs are defined as companies that have between 1 and 20 employees or total gross revenue of less than $200,000.00 per year.
Avatar billede katax Nybegynder
24. marts 2006 - 09:25 #3
ja jeg er begynder i linux. og jeg søger en linux server som man muligvis kan lave en domæne controller. da jeg gerne vil have et lille hjemme nætværk op at køre med en Domæne controller på.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
24. marts 2006 - 09:32 #4
Her er en dansk guide til Debian. Fordele:

- Debian er meget stabilt
- Guiden er på dansk

http://www.debianguiden.dk/
http://www.us.debian.org/
Avatar billede katax Nybegynder
24. marts 2006 - 09:53 #5
men er det så også en server?

og hvor henter man det ?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
24. marts 2006 - 09:56 #6
Alt linux er server, det er et spørgmål om pakkerne du installere.
Du henter det her: http://www.us.debian.org/CD/

Læs Debian guiden først, det vil hjælpe dig meget!
Avatar billede katax Nybegynder
24. marts 2006 - 10:36 #7
Okay. hmm jeg har hentet en debian og jeg er ved at installere den på en virituel computer.
Avatar billede mafiltenborg Nybegynder
24. marts 2006 - 10:58 #8
Heyhov! James T foreslår dig at du FØRST læser manualen - og det er ikke nogen ringe ide. Jeg fornemmer at du (grundet de 40 minutter der er mellem de to indlæg) er drønet lige ud og har hentet installeren og nu sidder og installerer på livet løs. Fik du læst om hvad det hele går ud på?
Avatar billede katax Nybegynder
24. marts 2006 - 11:08 #9
hehe nej har ikke læst men det jeg søger er en domæne controller med linux der er nem at opsætte og har et pænt design har ikk rigtig lyst til at arbejde i en cmd
Avatar billede mafiltenborg Nybegynder
24. marts 2006 - 11:32 #10
Regel nr. 1: RTFM (Read The Fine Manual)

Hvis du blot kører installationen, ender du op med noget du ikke kan kontrollere, intet ved om og intet forstår af.

Du vil ikke arbejde på kommandolinien, det hele skal være lækkert designet og det skal let at sætte op (betyder det 'ingen spørgsmål'?). Det skal osse være Linux. Hvorfor det skal være linux kunne jeg godt tænke mig at vide...

Så må vi jo bare håbe på at din kørsel af installeren efterlader dig ved en grafisk login-skærm. Og vi må osse håbe at nogen har regnet ud at du skal have et fint stort 'Start opsætning af domain-controller'-ikon placeret på dit skrivebord. For det er jo det alle går og bruger deres pc'er til, ikke? Jeg mener - hvorfor spilde plads på desktoppen til 'Denne PC', skraldespande og sligt unyttigt pladder - næh, default bør være en komplet toolsuite rettet mod domaincontrol.

Skulle det mod forventning vise sig at verden er uretfærdig, og der ikke er nogen præinstalleret domaincontroller-pakke klar til dig, så må vi jo ta' den derfra.

Men først når du har RTFM ;)

NB: Virtuelle PC'er og Linux-grafik har det ikke godt med hinanden. Jeg gætter på at du slet ikke har fået grafikken til at fungere endnu. Igen vil jeg henlede din opmærksomhed på manualen... Den fortæller hvordan man installerer understøttelse for det virtuelle grafikkort og hvordan man aktiverer den i X. Det er egentlig ganske overskueligt, bare man tager tig tid til at gøre tingene i den rigtige rækkefølge. Men det er vel ikke det der kan betegnes som 'let'...
Avatar billede kreinoee Nybegynder
24. marts 2006 - 21:02 #11
Som du beskriver du vil have det, ville jeg nok instalere suse 10 i stedet, i den kan du nemlig via yast modulet opsætte diverse servere grafisk og forholdsvist simpelt.
Avatar billede strych9 Praktikant
24. marts 2006 - 21:55 #12
At lede efter en let og pænt designet Linux version til en ganske specifik opgave som man ikke gider at involvere sig i, er sådan ca ligesom at lede efter en fri, sikker og open source Windows. - Frugtesløst.
Software behøver man ikke at betale for. Bekvemmeligheden ved at andre tænker for en kommer man stadig til at punge ud for, og det er vel ikke så bund-uretfærdigt.
Avatar billede serverservice Praktikant
25. marts 2006 - 10:43 #13
Jeg er selv forholdsvis ny i Linux og havde måske samme forfejlede indstilling til server da jeg også ønskede noget grafisk brugerflade til administration af min server. Jeg opdagede imidlertid at i Linux er cmd det stærkeste værktøj og mest sikre - du er også så tæt på dit system at du selv er med til at opbygge hvad du har brug for og ikke som i MS hvor du har en pakke hvor der skal sættes nogle flueben.
På anbefaling fra andre herinde valgte jeg Fedora , men skal ikke sige hvad de andre distrubutioner ellers kan men det virker ok for mig.
Jeg kan give dig et godt råd - f.x. at læse noget grundlæggende om linux http://www.chbs.dk/kurser/ - ellers spør du bare på E igen hvor der er rigtig god hjælp til Linux. Kan også anbefale min "læremesters" side www.it-bruger.dk eller helgec.dk

Jeg har også selv opsat min server som DC da jeg vil vide hvad mulighederne er hvis jeg skulle bruge conceptet i netværk andre steder- men hvad er egentlig din grund til at vælge DC?
Avatar billede katax Nybegynder
28. marts 2006 - 10:32 #14
Dannyboyd: hva mener du med Dc
Avatar billede mafiltenborg Nybegynder
28. marts 2006 - 10:39 #15
DC = Domain controller - gætter jeg på...
Avatar billede serverservice Praktikant
28. marts 2006 - 14:34 #16
jeps mener Domain Controller =DC
Avatar billede katax Nybegynder
29. marts 2006 - 08:50 #17
Nårh ja hehe Sorry...

hmm den er en jeg har 34 computere hjemme hos mig og ville godt have en netværk op at køre dels pga filer og så fordi jeg rigtig kan lege med det.. for då tror jeg at jeg vil køre terminaler. men ellers så tager jeg bare en windown 2000 server istedet
Avatar billede mafiltenborg Nybegynder
29. marts 2006 - 09:18 #18
34? Det lyder som om du bor på kollegie? Jeg er aldrig nået længere end en 4-5 stykker samtidig - hvis vi altså fraregner netværksprintere og DVD-afspillere med ethernet.

Her kommer i øvrigt et godt råd til alle dem som blot læser med på tråden for sjovs skyld: Skulle I nogensinde få lyst til at lege med mere end een computer ad gangen, så overvej at købe en KVM. Det er en slags omskifter, så man kan koble eksempelvis 4 computere til eet tastatur, een mus og een skærm. Resultatet er overvældende; man kan have 4 maskiner i netværk og arbejde med dem allesammen, uden at lokalet er plastret til med skærme og tastaturer og kabler og skidt og møg. OK, der er lidt mindre plads under skrivebordet, men det er for intet at regne sammenlignet med alternativet. Desuden har opstillingen med en KVM den fordel, at service på f.eks. naboens PC bliver en leg; Man har simpelthen et kabelsæt med strøm, lan, skærm, mus og KBD liggende. Det plugger man i maskinen man har fået til service, og så er man kørende. Man har ovenikøbet adgang til sin egen PC :) Ikke længere noget med at skulle ned under skrivebordet og afmontere alt kabelværket fra sin egen maskine og frem og tilbage i een uendelighed. Det er bare SÅ smart!
Avatar billede mafiltenborg Nybegynder
29. marts 2006 - 09:29 #19
@katax: Terminaler? Hvilken slags tænker du på? Der er jo både telnet, ssh, Remote Desktop (windoze) og X.

Har selv puslet lidt med emnet, og må konstatere at godt nok er Remote desktop snedigt, men det er for INTET at regne mod X over lan. Med RD kan man flytte GUI'en over på en fjern maskine, men prisen er at den lokale GUI bliver lukket ned. Tilsyneladende kan windoze kun håndtere een bruger ad gangen. en *nix-maskine med X er derimod komplet ligeglad; Er man logget ind som 'knud' lokalt, kan man logge ind som 'egon' fjernt, og X er revnende ligeglad - den leverer bare en ny desktop til egon - nemlig egons egen desktop, komplet med alle tilretninger som han nu har bestemt det. Og søren og peter og så videre kan da osse bare logge på, hvis de altså har konti på *nix-maskinen. X gør det bare. No questions asked.

Multitasking (windoze) kontra multiuser (*nix/X)... Eller gør jeg noget forkert, når jeg  forbinder mig til en fjern WinXP-maskine via RD?

KAN XP håndtere flere GUI'er samtidig?
Avatar billede serverservice Praktikant
29. marts 2006 - 10:48 #20
Projektet burde sagtens kunne lade sig gøre i Linux - du kunne evt bruge VNC som remote desktop. Det er muligt det tager lidt tid at sætte sig ind i cmd til linux og bruge kommandoer til at styre serveren , men det gør det også hvis du skal lære w2000srv fra ny af. Umiddelbart ville jeg også tro at w2k er nemmere for dig hvis du er vant til windos , men så skal du lige smide 10k efter en licens til server.
Avatar billede katax Nybegynder
06. april 2006 - 14:56 #21
mafiltenborg: det jeg gerne vil er at have flere fjernskriveborde på forskellige computere. med forskellige brugere. men jeg har prøvet at sætte windows 2003 og 200 op til det med det er aldrig lykkedes har du nogle guider du kan sende et link til..?

Katax!