Avatar billede farmeren Nybegynder
23. marts 2006 - 23:23 Der er 41 kommentarer og
1 løsning

Data ud af halv død harddisk

Hej alle

Jeg lånte en små gammel ide 60 gb seagate harddisk til en kammerat, som så satte den i "usb harddisk" og brugte den til at tage backup af hans data.

Senere samme dag, da maskinen var omformateret, virkede disken ikke længere.

Hvis jeg sætter den i som usb harddisk, bliver den genkendt, XP skriver USB drive, samt navnet på disken. Men tildeler IKKE noget drevbogstav!?

Hvis jeg sætter den i som IDE slave, bliver den genkendt i biosen, derefter tager det syv lange og syv brede før XP er oppe at køre og jeg kan ikke se disken...

Hvis jeg sætter den i som master og forsøger at lægge OS på den, crasher installationsprogrammet.

Det er super vigtigt at få det data ud, min ære, samt al hans data afhænger af det.

Findes der et program som kan hente dataen ud, selvom jeg ikke har et drevbogstav???

Eller er det muligt at få tildelt et drevbogstav!?

Eller er der måske en hel anden løsning!?

Hvis i ikke kan trylle for mig, må jeg tage en tilsvarende disk, skiller dem ad og bytter rundt på delene.

Håber på kvalificerede svar.

På forhånd tak.

Mvh Christian
Avatar billede 2003-fyren Nybegynder
23. marts 2006 - 23:25 #1
getdataback fra runtime.org eller pc inspector fra pcinspector.de (getdataback koster lidt, men kan prøves først, for at se om den kan finde dine filer)
Avatar billede levithan Nybegynder
23. marts 2006 - 23:29 #2
du kommer nok også til at høre om TESTDISK men det er vi ikke så vilde med at anbefale. :-)
Avatar billede farmeren Nybegynder
23. marts 2006 - 23:29 #3
Hm, ja dem kender jeg godt. Men er vi ikke enige om, at det stadig kræver at min disk får tildelt et drevbogstav?

Mvh Chr
Avatar billede 2003-fyren Nybegynder
23. marts 2006 - 23:30 #4
nej det er ikke korrekt, disken behøver ikke engang at være partioneret ;)
Avatar billede farmeren Nybegynder
23. marts 2006 - 23:34 #5
Al'righty, jemmen det er jo perfekt så. Hvorfor vil i ikke anbefale Testdisk?
Avatar billede levithan Nybegynder
23. marts 2006 - 23:36 #6
fordi det somregl kræver at man skriver nye partitions tabeller til disken og det kan i yderste konsekvens fucke mere op end det gavler og sætte genskabing af data ud i en håbløs situation.
Avatar billede 2003-fyren Nybegynder
23. marts 2006 - 23:37 #7
fordi man risikerer at overskrive vigtige områder på den disk man vil genskabe fra, så i værste tilfælde saver man den gren over man sidder på, ja det er gået godt for mange, men de folk det ikke går godt for er nok ret ligeglade med hvor mange andre det virkede for, hvis det ikke virkede for dem, og tilmed gjorde sagen meget værre ;)
Avatar billede levithan Nybegynder
23. marts 2006 - 23:39 #8
kan ikke være mere enig.
Avatar billede farmeren Nybegynder
23. marts 2006 - 23:39 #9
Hehe, ok. Jeg tror så jeg prøver med getdataback. Hope it works...

Mvh Chr
Avatar billede boxer Nybegynder
24. marts 2006 - 06:21 #10
Det er jo ikke korrekt det i skriver der.

Til at starte med kan brugeren forsøge at genskabe sin partitionstabel, hvilket er langt det nemmeste:
http://www.helgec.dk/lost%20partition.html

Ellers er der jo et FREEWARE program der kan klare det mindst lige så godt som købeprogrammerne.
http://www.helgec.dk/lost%20data.html
kan uden tvivl klare ærterne. Vejledningen skal blot følges.
Avatar billede boxer Nybegynder
24. marts 2006 - 06:23 #11
Grunden til disse brugere ikke vil anbefale testdisk, er ene og alene fordi de ikke bryder sig om den mand der har brugt sin tid på at udvikle det i open source (derfor gratis)
Så den anbefaling om ikke at bruge testdisk holder ikke en meter.
Avatar billede deepsix Nybegynder
24. marts 2006 - 16:23 #13
Nu lagde jeg mærke til at du skrev følgende:

Hvis jeg sætter den i som master og forsøger at lægge OS på den, crasher installationsprogrammet.

Det er super vigtigt at få det data ud, min ære, samt al hans data afhænger af det.

Hvis du har forsøgt at lægge et OS på disken kan du have risikeret at slette data.
Nu skriver du selv at det er vigtig data, så måske profesionel hjælp er vejen.
Prøv den lokale pc snedker før du kontakter Ibas da de har meget pebrede priser.
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2006 - 16:06 #14
Har du prøvet TESTDISK som foreslået 24/03-2006 06:21:38
Avatar billede farmeren Nybegynder
27. marts 2006 - 17:53 #15
Hej alle

Projekt få data ud af disk, går ikke så super.

GetDataBack, giver en masse fejl, for efter lidt tid at crashe. Jeg har prøvet både NTFS samt FAT versionen, da jeg ikke kan huske hvilket filsystem der var på.

TESTDISK, står bare og stener, når jeg beder den analysere disken. Herefter crasher det.

PCinspektor, har jeg endnu ikke prøvet, men vil give det en chance.

Det med at genskabe sin partitionstabel, er det noget jeg skal overveje, det var ikke en bootdisk, bare en datadisk...

Mvh Chr
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2006 - 18:22 #16
Du skriver "TESTDISK, står bare og stener, når jeg beder den analysere disken"
Er det når du bruger PHOTOCEC_WIN eller TESTDISK_WIN  at programmet staller.
I begge tilfælde oprettes en logfil, det ville hjælpe mig gevaldigt hvis du lige gad paste den logfil her i tråden
Avatar billede farmeren Nybegynder
27. marts 2006 - 18:40 #17
Hej igen

PHOTOCEC_WIN, stener
TESTDISK_WIN, siger fejl, fejl, fejl

Logfilen er ret stor, men her er noget af den:
read after end of file
file_read(6,8,buffer,144648(9/1/1)) read err: read after end of file
file_read(6,16,buffer,144776(9/3/3)) read err: read after end of file
file_read(6,8,buffer,144776(9/3/3)) read err: read after end of file
file_read(6,16,buffer,144664(9/1/17)) read err: read after end of file
file_read(6,8,buffer,144664(9/1/17)) read err: read after end of file
file_read(6,16,buffer,144648(9/1/1)) read err: read after end of file
file_read(6,8,buffer,144648(9/1/1)) read err: read after end of file
file_read(6,16,buffer,144775(9/3/2)) read err: read after end of file
file_read(6,8,buffer,144775(9/3/2)) read err: read after end of file
file_read(6,16,buffer,144713(9/2/3)) read err: read after end of file
file_read(6,2,buffer,144713(9/2/3)) read err: read after end of file
file_read(6,16,buffer,144711(9/2/1)) read err: read after end of file
file_read(6,8,buffer,144711(9/2/1)) read err: read after end of file
file_read(6,16,buffer,144839(9/4/3)) read err: read after end of file
file_read(6,8,buffer,144839(9/4/3)) read err: read after end of file
file_read(6,16,buffer,144727(9/2/17)) read err: read after end of file
file_read(6,8,buffer,144727(9/2/17)) read err: read after end of file
file_read(6,16,buffer,144711(9/2/1)) read err: read after end of file
file_read(6,8,buffer,144711(9/2/1)) read err: read after end of file
file_read(6,16,buffer,160714(10/1/2)) read err: read after end of file
file_read(6,8,buffer,160714(10/1/2)) read err: read after end of file
file_read(6,16,buffer,160652(10/0/3)) read err: read after end of file
file_read(6,2,buffer,160652(10/0/3)) read err: read after end of file
file_read(6,16,buffer,160650(10/0/1)) read err: read after end of file
file_read(6,8,buffer,160650(10/0/1)) read err: read after end of file
file_read(6,16,buffer,160778(10/2/3)) read err: read after end of file
file_read(6,8,buffer,160778(10/2/3)) read err: read after end of file
file_read(6,16,buffer,160666(10/0/17)) read err: read after end of file
file_read(6,8,buffer,160666(10/0/17)) read err: read after end of file
file_read(6,16,buffer,160650(10/0/1)) read err: read after end of file
file_read(6,8,buffer,160650(10/0/1)) read err: read after end of file
file_read(6,16,buffer,160777(10/2/2)) read err: read after end of file
file_read(6,8,buffer,160777(10/2/2)) read err: read after end of file
file_read(6,16,buffer,160715(10/1/3)) read err: read after end of file
file_read(6,2,buffer,160715(10/1/3)) read err: read after end of file
file_read(6,16,buffer,160713(10/1/1)) read err: read after end of file
file_read(6,8,buffer,160713(10/1/1)) read err: read after end of file
file_read(6,16,buffer,160841(10/3/3)) read err: read after end of file
file_read(6,8,buffer,160841(10/3/3)) read err: read after end of file
file_read(6,16,buffer,160729(10/1/17)) read err: read after end of file
file_read(6,8,buffer,160729(10/1/17)) read err: read after end of file
file_read(6,16,buffer,160713(10/1/1)) read err: read after end of file
file_read(6,8,buffer,160713(10/1/1)) read err: read after end of file
file_read(6,16,buffer,160840(10/3/2)) read err: read after end of file
file_read(6,8,buffer,160840(10/3/2)) read err: read after end of file
file_read(6,16,buffer,160778(10/2/3)) read err: read after end of file
file_read(6,2,buffer,160778(10/2/3)) read err: read after end of file
file_read(6,16,buffer,160776(10/2/1)) read err: read after end of file
file_read(6,8,buffer,160776(10/2/1)) read err: read after end of file
file_read(6,16,buffer,160904(10/4/3)) read err: read after end of file
file_read(6,8,buffer,160904(10/4/3)) read err: read after end of file
file_read(6,16,buffer,160792(10/2/17)) read err: read after end of file
file_read(6,8,buffer,160792(10/2/17)) read err: read after end of file
file_read(6,16,buffer,160776(10/2/1)) read err: read after end of file
file_read(6,8,buffer,160776(10/2/1)) read err: read after end of file
file_read(6,16,buffer,176779(11/1/2)) read err: read after end of file
file_read(6,8,buffer,176779(11/1/2)) read err: read after end of file
file_read(6,16,buffer,176717(11/0/3)) read err: read after end of file
file_read(6,2,buffer,176717(11/0/3)) read err: read after end of file
file_read(6,16,buffer,176715(11/0/1)) read err: read after end of file
file_read(6,8,buffer,176715(11/0/1)) read err: read after end of file
file_read(6,16,buffer,176843(11/2/3)) read err: read after end of file
file_read(6,8,buffer,176843(11/2/3)) read err: read after end of file
file_read(6,16,buffer,176731(11/0/17)) read err: read after end of file
file_read(6,8,buffer,176731(11/0/17)) read err: read after end of file

Dette er taget fra bunden af filen.

vedr. PCinspektor, så brokker den sig over manglende logiske drev!?

Mvh Christian
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2006 - 19:05 #18
Mener du dermed, at programmet aldrig bliver færdig? altså kommer med en besked a.la. Testdisk terminated normally, eller noget i den retning
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2006 - 19:09 #19
Du skriver bl.a. Hvis jeg sætter den i som master og forsøger at lægge OS på den, crasher installationsprogrammet.
Hvad havde du planlagt? du nævner tidligere at du havde brugt disken til backup
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2006 - 19:11 #20
Når du kan se disken i Windows hvilket filsystem angiver windows så under egenskaber?
Avatar billede levithan Nybegynder
27. marts 2006 - 19:22 #21
Din harddisk er seriøst syg jeg tror ikke du får ret meget ud af den. når alle de gode programmer fejler på disken
Avatar billede farmeren Nybegynder
27. marts 2006 - 21:49 #22
Nej, det virker bare somom at den er gået i stå, eller aldrig bliver færdig. Har ladet den køre i 4 - 5 timer ca.

Mht. OS, så ville jeg vist bare se om win install programmet kunne genkende disken, derefter måske ud at køre noget dskchk, dono...

Win, nej, jeg kan ikke se den i windows.

Hmmm....!?
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2006 - 22:10 #23
Så er det nok meget sandsynligt at sandheden skal findes i kommentaren 27/03-2006 19:22:26 jeg fatter dog ikke at det kan ske iflg. den veskrivelse du tidligere har givet, men hvis disken med STOR sandsynlighed er død ville jeg nu prøve et eksperiment, nemlig ved http://www.helgec.dk/lost%20partition.html figur 5 der ville jeg forsøge at sætte partitionstabellen manuelt, det gøres ved at du kører bjælken hen på GEOMETRI -> klik enter og så forstår du vist resten
Avatar billede farmeren Nybegynder
28. marts 2006 - 01:26 #24
TESTDISK_WIN, kører sådan set. Den siger:

analyse cylinder 37/7296: 00%...

At nå så langt tog mange timer, tror i at der er nogen som helst idé i at lade den køre færdig, eller er det en tabt sag? Det vil jo nok tage det meste af en uge...

Måske jeg bare skal gå direkte til ovenstående nødløsning...!?

Mvh Chr
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2006 - 08:09 #25
Jeg forstår ikke hvorfor det er gået så grueligt galt med din disk hvis fejlen opstod som du beskriver i starten af denne tråd, men det har måske været et tilfælde at det skete netop nu. Jeg tror ikke det tjener noget formål at fortsætte med at analysere, jeg ville prøve som jeg foreslår 27/03-2006 22:10:47, hvis du bruger den metode skal du huske at slutte af med at "write" din nye tabel, du skal huske at sætte tabel-type til FAT32 (0c) hvis det lykkes har du en rimelig chance for at gendanne dine data med PHOTOREC_WIN. Skulle resultatet blive at det viser sig nødvendigt at formatere disken er der stadig gode chancer for at redde dine data, men bruger du f.eks. KILLDISK er løbet kørt, det kunne måske være en ide at prøve at boote op på KILLDISK http://www.helgec.dk/killdisk.html og her taster du så Ctrl + S for at finde ud af om der overhovedet er data på den disk, du skal naturligvis ikke køre KILLDISK hvis du fortsat vil forsøge at redde dine data
Avatar billede farmeren Nybegynder
28. marts 2006 - 12:54 #26
Hej igen

Jeg får en "write error", når jeg forsøger at skrive en ny MBR.

Det link du giver i "27/03-2006 22:10:47", tager vist udgangspunkt i at man kan gennemføre en analyse..!? Men beskriver selv efterfølgende:

"Skulle du være så uheldig at det viser sig at du ikke er i stand til at gendanne dine partitioner må du i stedet forsøge at redde de billeder og dokumenter der ligger på den defekte disk, men her chancerne også rigtig gode, du kan læse hvordan her"

Men når jeg trykker på "HER" linket, (http://www.helgec.dk/lost_data.html), siger den "siden kan ikke vises"...

Er der mere jeg kan forsøge, eller er løbet helt kørt!?

Mvh Chr
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2006 - 13:03 #27
"Jeg får en "write error", når jeg forsøger at skrive en ny MBR"
Du skal ikke skrive ny MBR men ny tabel >>>> http://www.helgec.dk/lost%20data.html
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2006 - 13:07 #28
Tak fordi du gjorde opmæksom på linket
Avatar billede farmeren Nybegynder
28. marts 2006 - 13:38 #29
Hvordan skriver jeg så en ny tabel? Jeg har kigget i dine guides, men syntes ikke at kunne finde løsningen!?

http://www.helgec.dk/lost%20data.html
Dette gennemgår alm gendannelse af lost data.

Men linker dog videre, til:
http://www.helgec.dk/lost%20partition.html "Hvis du vil forsøge at gendanne din partitions-tabel "

Men, som jeg forstå det, kræver det her, at ens windows genkender disken og det gør min jo ikke.

Hvordan laver jeg det trick med tabellen?

Mvh CHr
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2006 - 14:46 #30
Nej Windows har ingen betydning her, men testdisk skal genkende din syge disk men det forstår jeg også den gør. Jeg er på ferie indtil week-enden så jeg kan kun hjælpe meget lidt inden.Når du dobbeltklikker på TESTDISK_WIN får du en skærm som http://www.helgec.dk/lost%20partition.html figur5 - med piletasterne vælger du nu din disk - default er ANALYSE men jeg forstår på dig at det fører ikke til noget, derfor foreslår jeg at du kører bjælken hen over GEOMETRI og således manuelt skriver en ny tabel, du kører altså bjælken henover Cylinder - Heads - Sector og Sector size når bjælker er over de forskellige menuer klikker du enter og nu kan du enten acceptere eller ændre den foreslåede værdi
Avatar billede farmeren Nybegynder
28. marts 2006 - 15:36 #31
Ok - men...

Når jeg går ind under GEOMETRI står den rigtig nok, dvs. jeg har en anden disk der virker, som er præcis den samme.

Når jeg tykker ind på de forskellige, og siger Ok til dem, sker der ikke noget. Jeg får altså ikke lov til at genskrive, som lyder til er planen!?

Mvh Chr
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2006 - 15:44 #32
Hvad sker der hvis du gør som jeg beskrev 28/03-2006 14:46:37 og når du er færdig med det så vælger du QUIT og derefter ANALYSER
Avatar billede farmeren Nybegynder
28. marts 2006 - 15:47 #33
Partition: Read error.

Try to locate partition? hvis jeg trykker ja, så vil den stå der og stene de næste par uger...

Skal jeg acceptere tabet og kaste disken ud ad vinduet?

Mvh Chr
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2006 - 17:35 #34
Hvis du selv betaler omkostningerne vil jeg gerne forsøge at redde dine data i næste uge, det vil kun koste dig forsendelse. Hvor bor du henne, jeg skal både til Århus og København i nærmeste fremtid hvis det er i nærheden af dig. Har du prøvet det jeg skrev med KILLDISK 28/03-2006 08:09:54
Avatar billede farmeren Nybegynder
28. marts 2006 - 17:49 #35
Hej igen

Det er super sødt af dig, at tilbyde og det ville klart være et hit.

Men, da der ligger personlig data på disken, vil min kammerat ikke have den sendt nogen steder.

Ellers mange tak.

Jeg har ikke undersøgt om dataen overhovedet stadig er der, med KILLDISK, som du beskrev. Måske jeg lige skulle forsøge det, før jeg opgiver helt.

Mvh Chr
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2006 - 19:29 #36
"Men, da der ligger personlig data på disken," Jamen det har jeg helt forståelse for, men jeg tror stadig de data kan reddes mender sker en fejl et sted og det er pokkers svært når man ikke er i nærkontakt med den skide disk. Meld nu tilbage om KILLDISK finder disk og DATA
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2006 - 20:06 #37
Vi kan forsøge en anden løsning, meld tilbage om du har diskettedrev i din computer
Avatar billede farmeren Nybegynder
29. marts 2006 - 12:55 #38
Hej igen

Jeg er desværre lidt arbejds samt studie ramt for tiden.

Lyder ret godt, at du har tiltro til at de stadig kan reddes. Jeg syntes det virker temmelig op ad bakke.

Jep, jeg har diskettedrev i pcen.

Jeg har endnu ikke forsøgt mig med killdisk, men gør det snarest, dvs. nok imorgen.

Mvh Chr
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2006 - 10:52 #39
Du har måske ikke fået det til at køre endnu ??
Avatar billede farmeren Nybegynder
22. december 2008 - 19:33 #40
Helgec vil du have dine points for al din hjælp?

Mvh Chr
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2008 - 20:03 #41
Næ, samler ikke længere på point
Avatar billede farmeren Nybegynder
22. december 2008 - 21:55 #42
Okay. Men tak skal du have!
Mvh Chr