Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2006 - 16:59 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

skattekort hvad er det helt præcist

hej gutter :)

Ja, jeg står nu her og undrer mig lidt :)
selvom det er flere som har fortalt mig det, men på hver sin måde, så vil jeg nu søge om lidt dokumentation :)

Jeg er 17, har lige fået lærerplads, og tjener du en del penge.
og så siger folk jeg skal bruge skattekort, istedet for frikort :)
og det lyder jo også meget rigtig, men så siger de at skattekortet er som et frikort de første 3000.- og efter det er der normal trækprocent..

Er der nogen der kan den præcise beskrivelse ? da jeg er igang med at lave et budget i excel :)

på forhånd tak - ThiazZ
Avatar billede 2003-fyren Nybegynder
21. marts 2006 - 17:19 #1
et skattekort fortæller 2 ting, hvad din træk procent er, og hvad dit fradrag er, begge dele er vigtige, trækpocrenten er hvor stor del skat der skal betales, men fradraget fortæller hvor stort beløb fra din du kan trække fra, inden der skal betales skat.
Avatar billede colabund Nybegynder
21. marts 2006 - 17:41 #2
Alle mennesker her i landet har et vist beløb, som de må tjene INDEN de skal betale skat af de penge, de derefter tjener. Dette beløb er forskelligt fra person til person, og afhænger bl.a. af diverse fradrag.

Hvis man har FAST arbejde, benytter man SKATTEKORTET til at få dette fradrag delt ligeligt ud over resten af årets måneder, således at man får ca. det samme udbetalt i løn hver gang.
Har man IKKE fast arbejde, benytter man som oftest FRIKORT, således at man får HELE sit fradragsbeløb udbetalt, inden man begynder at betale skat.
Til gengæld skal man så bagefter betale skat af ALT hvad man derefter tjener, hvorimod man ved brug af skattekort jo har en vis skattefri løn hver måned.

Se evt www.tax.dk

/Lars
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2006 - 21:30 #3
Hehe, well....

2003> fyren, du gav beskrivelsen af et skattekort :) tusind tak..
colabund> du skrev det jeg spurgte ang. hvad træk%en er :) tusind tak...

Så det må blive li over :) 100:100

og tusind tak for den hurtige og fuldbyrdige svar henvendelse :)
Avatar billede 2003-fyren Nybegynder
21. marts 2006 - 21:37 #4
svar ;) (husk og vent indtil colabund har lagt svar)
Avatar billede colabund Nybegynder
21. marts 2006 - 21:39 #5
Velbekomme.  ;)
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2006 - 16:52 #6
Og jeg takker endnu en gang :)