Avatar billede mosegris Nybegynder
19. marts 2006 - 14:42 Der er 5 kommentarer

Stofanet forbindelse "fryser". Ingen forbindelse gennem router

Har problemer med at min trådløse Stofanet forbindelse dagligt mistes og der herefter går 3-4 timer inden der igen er forbindelse.

Mit setup er flg:
Kabelmodem er forbundet til stik i væggen og til min Linksys router (BEFW11S4 vs. 4).

Når jeg efter at have siddet og surfet på min bærbare med trådløst netkort fryser forbindelsen til nettet typisk efter 3-4 timer. Jeg kan hverken få forbindelse til http://signon.stofanet.dk eller andre websider. Den trådløse forbindelse til routeren er intakt. Jeg kan stadig pinge den uden problemer og der er fuld bus på signalet!
Hvis jeg forbinder den bærbare med routeren med et netkabel er der heller ingen forbindelse - heller ikke hvis routeren er reset'et i mellemtiden.

Herefter går der snildt 3-4-5 timer inden jeg kan komme på nettet igen :(

Hvis jeg derimod sætter netkablet direkte i kabelmodemet er der fin forbindelse, så problemet er tilsyneladende routeren.

Har reset'et routeren og afbrudt kabelmodem'et - det hjælper intet.

Anvender always-on med routerens ip-adr.

Jeg har dog ikke abonnement på fast ip-adr - det er jo sindsygt at det skal koste penge, men overvejer om dette kunne hjælpe?

Jeg mener at have tjekket opsætningen af routeren mindst hundrede gange - det er sandsynligvis heller ikke den det er galt med da min forbindelse jo periodisk virker.

Det er dog megafrustrerende at blive smidt af efter 3-4 timers surfen, og så skulle vente 3-4 timer inden det virker igen. Det er dagligt!

Hvis jeg ser under Kontrolpanel -> Administration -> Logbog -> Systemet kan jeg se flere af flg. fejlmeddelelser:

"Rettigheden til IP-adressen 192.168.1.100 for netværkskortet med netværksadressen 000CF10157DF blev nægtet af DHCP-serveren 192.168.1.1 (DHCP-serveren sendte en DHCPNACK-meddelelse)."

Nogen hints til hvad denne 'frysning' af forbindelsen skyldes?
Avatar billede halifax Nybegynder
19. marts 2006 - 15:19 #1
Det betyder vel at der i routeren (192.168.1.1) er sat en tidsbegrænsning for adgang til klienten (192.168.1.100) - hvis en sådan indstilling findes i din router.

Har selv Stofanet med én dynamisk IP gennem Kabelmoden => Router => delt ud til to PC'er via DHCP. Dog IKKE trådløst, men kablet, og oplever ingen problemer.

Har du fra en kommandoprompt prøvet

ipconfig /release  (frigiver IP'en for påg. netkort)
og dernæst
ipconfig /renew  (fornyer IP for netkortet).
Avatar billede halifax Nybegynder
19. marts 2006 - 15:43 #2
Kan det være noget konfiguration at det trådløse netkort - at det låser fra WLAN adgang efter en vis tid, så det trådløse netværk ikke står åbent "uendeligt"? Sikerhedshensyn.

Kan ikke komme det nærmere, da jeg ikke har trådløst.
Avatar billede mosegris Nybegynder
19. marts 2006 - 21:24 #3
Har gentagne gange forsøgt med ipconfig /release og derefter /renew. Dette er der ingen problemer med og jeg får uden prob. tildelt en ny intern ip fra routeren. Det underlige er, at jeg uden sagtens kan pinge routeren, og som sagt er der også fuld bus på signalet , men forbindelse til nettet er der ikke.
Selvom jeg har anvendt kabel ml. router og pc oplever jeg også dette problem.

Det er KUN når jeg smækker kablet i kabelmodem'et og forbinder det til pc'en at det virker u/ prob.

Det kunne være det trådløse netkort - det må jeg forsøge at kigge mere på, men har snart prøvet så meget at jeg bare snart køber en ny router - så må jeg sende den tilbage hvis problemet stadig er der...
Avatar billede munken44 Nybegynder
23. marts 2006 - 17:57 #4
Jeg har prøvet noget lignende hvor det var mængden af NAT sessioner der gav problemet (antallet af forbindelser der kan laves af routeren på samme tid),
den står som standard til 256 sessioner (på min router ihvertfald).
Du kan ændre den ved at logge ind på routeren via web og så under Network > Nat > "Max NAT/Firewall Session Per User" (Eller noget i den stil. Kender ikke din router). Prøv at ændre max antallet til 512 eller mere. Det virkede for mig!!
Avatar billede halifax Nybegynder
24. marts 2006 - 18:39 #5
Din fejlmeddelelse DHCP-serveren sendte en DHCPNACK-meddelelse betyder DHCP Not Acknowledge, altså at routeren ikke vil anerkende netkortets anmodning om en IP adresse.

Det kan skyldes at dit trådløse ser et andet netværk (naboens?) som den uden held forsøger at forbinde sig til. Derfor hjælper hverken en release eller renew hos dig, da det ikke er Stofanet routeren kommunikerer med. Du har intern forbindelse (LAN) mellem pc og router, men ikke forbindelse ud af huset (WLAN).

Har du prøvet at skifte kanal (channel) for netværket.? - Her kommer lidt kopier/sæt fra et andet spørgsmål:

"Det er fordi de fleste routere som default anvender kanal 11, og gør man derfor intet ved dette, ender det op med at alle anvender kanal 11, og du udsætter dig for crosstalk. Din maskine ser den anden router på samme kanal, og forsøger derfor at anvende denne."

"Du skal ind i routerens opsæt af trådløs, og hvis du ikke kan tilgå trådløst, må du anvende den kablede maskine.
Under trådløs indstillinger, der hvor du kan angive dit SSID (netværksnavn), kan du også skifte kanalen."