Avatar billede nielsniemann Nybegynder
02. maj 2001 - 21:25 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Windows genstarter pga. ram

Hej.

Til dig der læser dette, vil jeg høre om du/i har en løsning på at Windows genstarter ubegrundet lige forinden Windows skrivebord vil fremkomme osv.

Jeg har netop sat nye ram i, som dog kan bruges til bundkortet og det hele. Det er godt nok 2stks. 512 PC 133 på bundkortet Soltek (SL-75KV) men den eneste måde at starte Windows er at fortælle Windows at den skal begrænse hukommelsen til under 800MB ellers..... ;-(

Jeg har derudover en 1Ghz AMD thunderbird processor

Noget forslag ???
-> alle forslag er meget velkommen

(det skal lige nævnes at jeg har forsøgt at geninstallere Windows på ny, og benytter Win98 SE)

På forhånd tak!
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
02. maj 2001 - 21:29 #1
http://www.bxboards.com/mainboard/socketa/soltek-sl-75kv.shtml

dit board understøtter max 768 mb ram! du er nødt til at sætte noget mindre i for at få det til at køre optimalt!
Avatar billede magnus_madsen Nybegynder
02. maj 2001 - 21:29 #2
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2001 - 21:29 #3
undrstøtter dit bundkort de store rammængder

Mvh. Simon
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
02. maj 2001 - 21:31 #4
<SNIP>
All Socket A boards we\'ve seen to date feature 3 DIMM slots, providing support for up to 768 megabytes of memory capacity, and the SL-75KV is really no exception here.
</SNIP>
Avatar billede red_eagle Nybegynder
02. maj 2001 - 21:37 #5
Desuden, er det meget dumt at køre win98 med så meget ram. Lige så snart man kommer over 128mb, bliver det udnyttet MEGET dårligt. Jeg vil anbefale dig at skifte til windows 2000!

Red Eagle
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
02. maj 2001 - 21:39 #6
det vil ikke hjælpe ham at skifte til Win2k da hans motherboard ikke kan håndtere mere end de 768 mb ram.
Avatar billede red_eagle Nybegynder
02. maj 2001 - 21:41 #7
Nej, det ved jeg godt. Det var mere et godt råd, til udnyttelse af alle de ram. Han kan jo \"nøjes\" med 512.....
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
02. maj 2001 - 21:47 #8
nielsniemann>>prøv om du ikke kan få byttet den ene stang med 512 mb til en 256 mb og få udbetalt differencen, så har du netop de 768 mb dit board kan klare :)
Avatar billede makse Nybegynder
02. maj 2001 - 22:04 #9
Iflg. VIA skulle det ikke være helt umuligt.
Through its advanced memory controller architecture, the VIA Apollo KT133 chipset supports up to 2GB of the latest high-speed PC133 SDRAM and VC133 DRAM
Avatar billede egede Nybegynder
02. maj 2001 - 22:07 #10
makse -> øhh, 2 GB på tre sokler?
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
02. maj 2001 - 22:07 #11
ja, chipsettet kan klare det, men noget på boardet gør at det ikke kan
Avatar billede nielsniemann Nybegynder
02. maj 2001 - 23:34 #13
hej alle sammen.

Tusind tak for jeres svar!!!

I har ret i at bundkortet i \"bund og grund\" kun understøtter 768, det var jeg næsten også klar over ;-)

Meeeen! ifølge hvad jeg har læst mig frem til rigtig mange steder så virker det til at en del har held med at kunne bruge 3*512MB på dette bundkort. SÅ derfor spurgte jeg.

By the way så er min forventning at have Win2k til at køre ved siden af, for jeg er da helt enig i at udnyttelsen skule være bedre der. Man kan så sige, at når jeg skifter bundkort hvilket jeg faktisk er på jagt efter til min fjerde byg-selv PC, så vil lejligheden byde sig der. Men til en pris af 995,- for 1stks. 512MB så kan man jo ikke lade være *GG*

Endnu engang tusind tak for jeres svar, og søgen, det var yderst behjælpligt og rart med så en hurtig tilbagemelding! Keep up the work!

MVH Niels

Avatar billede nielsniemann Nybegynder
02. maj 2001 - 23:38 #14
... av ja, sorry for dobbelt besvarelse *dunk*

Havde en af jer forresten et tip om et kanon stabil bundkort til netop udnyttelse af denne kapacitet ??? (bundkort er ikke just min stærke side)
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
02. maj 2001 - 23:38 #15
takker for points :)

www.fotx.net/kimrosgaard
Avatar billede makse Nybegynder
02. maj 2001 - 23:49 #16
Har du prøvet med nyeste bios fra 15/03-2001 version Q7?
Avatar billede makse Nybegynder
02. maj 2001 - 23:56 #17
I den nyeste manual til kortet, står der følgende.
Supports PC133 and PC100 SDRAM and Virtual Channel Memory (VCM) up to 3 DIMMs.
Supports up to 1.5GB memory space (256MB DRAM technology).
Avatar billede nielsniemann Nybegynder
03. maj 2001 - 20:49 #18
Først til dig makse....
jeg er ikke hel med mht. den nye BIOS... sorry! men jooo, som du selv skriver så burde det være muligt at nå op til 1.5GB memory space, og faktisk

*og dette er også til jer andre

... så efter at jeg har indlæst min cd med Win2k så er der no problemo med med at have 2x 512MB ram, så det virker :-)
Avatar billede makse Nybegynder
03. maj 2001 - 20:59 #19
Yup. :) Det burde det også.
Avatar billede makse Nybegynder
03. maj 2001 - 21:05 #20
Bios kunne være årsagen, til at windows ikke ville genkende alle 1024MB ram.
Men hvis alt virker tilfredsstillende nu, så er der ingen grund til at opgradere.