Avatar billede nettips Nybegynder
16. marts 2006 - 23:39 Der er 11 kommentarer

Finde billeder i Picasa

Måske en forkert kategori - jeg vover pelsen alligevel...
Det handler om søgning i billedbrowseren Picasa.

Jeg har en række billeder på min harddisk, fx
vindballon.jpg
partyballon.jpg
gulballon.jpg

Nu er det sådan at jeg vil søge i Picasa efter billeder, der har med ballon at gøre. I søgefeltet skriver jeg ballon men den finder ikke de tre billeder der handler om ballon. Kan man få Picasa til at søge efter filer med ordet "ballon"? Lige nu kigger den kun efter filnavne, der *starter* med ballon, og dem finder den logisk nok ingen af.

Jeg gider ikke at skrive keywords til alle mine billeder.

Nogen hjælp?
Avatar billede backside Nybegynder
16. marts 2006 - 23:48 #1
Skud i tågen....har du prøvet med *ballon.jpg?
Avatar billede backside Nybegynder
16. marts 2006 - 23:48 #2
...eller bare *ballon
Avatar billede nettips Nybegynder
16. marts 2006 - 23:50 #3
Jep, desværre uden noget forbedrende resultat.
Avatar billede backside Nybegynder
16. marts 2006 - 23:51 #4
Der burde jo være et joker tegn man kunne bruge.
Kender ikke Picasa, så det er skud i blinde.
Avatar billede soreno Praktikant
17. marts 2006 - 08:20 #5
Når jeg søger i Picasa så kommer de billeder frem der matcher filnavn.

F.eks. har jeg nogle billeder og film af katte og ved at søge på "kat" kommer alle de filer jeg har hvor "kat" indgår i frem.
Avatar billede nettips Nybegynder
17. marts 2006 - 08:39 #6
Også selv om "kat" fx indgår *midt* i filnavnet? I så fald er der en indstilling der ikke stemmer overens på min puter :-(
Avatar billede soreno Praktikant
17. marts 2006 - 08:46 #7
F.eks. kommer den her frem når jeg søger på "kat":
02 - feb - mor og emil slår katten af tønden.avi

Jeg har en default installation, det eneste der er ændret er hvilke directories som Picasa skal scanne (og så er taskbar ikonet fjernet).
Avatar billede nettips Nybegynder
17. marts 2006 - 08:49 #8
Det er godt nok mystisk. Jeg har ligeledes angivet specifikke mapper med billeder, som Picasa skal holde øje med konstant. Den sidder nede ved uret og holder øje med mappen, og hvis den opdateres med nye billeder, indekseres disse med det samme.

Hvis jeg søger efter filer med søgeordet kat, kigger Picasa udelukkende efter filnavne der *starter* med kat.
Avatar billede nettips Nybegynder
17. marts 2006 - 08:58 #10
Interessant læsning. Tak for de links, Soreno. Desværre løser det ikke mit problem.

Jeg har uploadet billedeksempler på mit problem:

Her ser du et uddrag af min Picasa, hvor det bl.a. fremgår at der er
et billede, der hedder musikbutik.jpg
http://www.nettips.dk/images/upload/26/picasa1.jpg

Hvis jeg efterfølgende søger efter billeder, der har med butik at
gøre, sker følgende desværre:
http://www.nettips.dk/images/upload/26/picasa2.jpg

Altså kan Picasa ikke finde billedet musikbutik.jpg
Avatar billede soreno Praktikant
17. marts 2006 - 09:20 #11
Noget kunne jo tyde på at søgefunktionaliteten er svag.
(jeg har ikke verificeret at søgningen på "kat" faktisk finder alle billeder hvor kat indgår).

Prøv at skriv til Picasas support.