Avatar billede hyldgaard Nybegynder
02. maj 2001 - 19:41 Der er 15 kommentarer

Kan ikke få diskettedrev til at virke.

Jeg kan ikke få diskettedrevet til at virke i en ca. 2 år gl. IBM Aptiva. Jeg har prøvet at skifte drevet det hjalp ikke. Jeg har tjekket at alt står rigtigt i BIOS, og starten den op i DOS. (fra windows valgt at den skulle genstarte i dos). Intet hjælper, den kan godt se drevet og lampen lyser også deri, men den kommer hele tiden med en fejl.
Jeg har prøvet med mange forskellige disketter.
Det eneste jeg efterhånden kan tro er at det er controlleren på bundkortet det er galt med. Er der nogen som har været ude for samme problem??
Avatar billede handmade Nybegynder
02. maj 2001 - 19:46 #1
Prøv med et andet kabel
Avatar billede nomiz Nybegynder
02. maj 2001 - 19:47 #2
\"Den kommer hele tiden med en fejl.\" - Hvilken fejl? - Hvor, hvornår?

/vh
Simon
Avatar billede kludedukken Nybegynder
02. maj 2001 - 19:50 #3
Hvis lampen lyser vedvarende, vender floppy-kablet forkert ! - Den skal bare lyse kortvarigt ved opstart !
Avatar billede 2maz Nybegynder
02. maj 2001 - 19:52 #4
Jeg har haft samme problem det er fordi kablet vender forkert som kludedukken siger prøv at vend det og start computeren igen så kommer det nok igen skal du se!!!
Avatar billede hyldgaard Nybegynder
02. maj 2001 - 19:52 #5
Kablet er det eneste jeg mangler, men jeg tror det næppe, da låget aldrig har været af maskinen, så skulle det mærkeligt være hvis det lige pludselig ikke skulle virke.

Ja hver gang man forsøger at læse fra drevet. Den står bare nogle sekunder, man kan høre at den siger et lille klik først (sådan som det altid lyder), og så sker der ikke mere, før efter nogle sekunder, så kommer den med fejlen at den ikke kan læse disken.
Avatar billede hyldgaard Nybegynder
02. maj 2001 - 19:54 #6
Nej det vender ikke forkert jeg har tjekket i begge ender, men det kan kun vende på en måde. Desuden vender kablet sig jo ikke af sig selv. Maskinen har virket i 2 år, pludselig virker drev ikke mere, ingen har haft åbnen for computeren.
Avatar billede kludedukken Nybegynder
02. maj 2001 - 20:25 #7
Hvis din mistanke er vendt mod controlleren, kunne du måske låne et andet drev, for at prøve det af !
Avatar billede handmade Nybegynder
02. maj 2001 - 20:27 #8
Har du kigget i BIOS. Nogle gange kan man disable den indbyggede FDC..
Avatar billede hyldgaard Nybegynder
02. maj 2001 - 20:55 #9
Jeg har prøvet med et andet drev, det gav samme resultat.

Jeg har tjekket BIOS alt ser ud til at stå rigtigt. Jeg har også forsøgt at opgradere BIOS, men den vil kun gøre det fra en diskette, og den kan den jo ikke læse :-)
Avatar billede handmade Nybegynder
02. maj 2001 - 21:00 #10
Nåh, men du behøver jo ikke at fyre maskinen af den grund. Man kan få ekstra controllere som indstikskort, hvis det er nogen trøst..
Avatar billede hyldgaard Nybegynder
02. maj 2001 - 21:01 #11
OK, det var en god idé, jeg havde allerede afskrevet bundkortet.
Avatar billede hyldgaard Nybegynder
02. maj 2001 - 21:30 #12
Er der nogen der ved, hvor man kan købe et sådant controller kort.??
Avatar billede kludedukken Nybegynder
02. maj 2001 - 23:06 #13
Så vidt jeg ved, koster en sådan controller ca 4-600.- Så jeg ville overveje et nyt bundkort ?!?
Avatar billede bartesque Nybegynder
02. maj 2001 - 23:53 #14
Bundkortet!
Ryger tit i en skodpc som aptiva!
Avatar billede handmade Nybegynder
03. maj 2001 - 00:01 #15
www.brinck.dk
Controllercard 249,-
Multi I/O Kort (1xIDE, 1xFloppy, 2xSeriel, 1xParallel