Avatar billede johnnydamtoft Nybegynder
15. marts 2006 - 23:06 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

WiMAX 802.16 Radio forbindelse mellem 2 lokationer ?

Hej,

Jeg er i gang med at undersøge mulighederne for en WiMAX 802.16 forbindelse mellem 2 lokationer.
Jeg er ikke helt klar over om det er en 802.16 eller jeg stadig tænker på 802.11x

Her er min plan.

Jeg har været i gang med at læse en hel del vedr. WiMAX og fundet frem til at WiMAX ikke kræver 100% LOS (Line Of Sight).
Jeg vil lave en trådløs forbindelse mellem 2 lokationer hvor der ikke er direkte LOS.

Jeg er ude efter informationer om hvad der skal til.:

Hvem kender til teknologierne og kan beskrive lidt herom?
Hvem kender til evt. radio produkter som kan bruges og hvilke hastigheder kan benyttes? (og hvor kan de købes?)
Hvem kender til udendørs antenner, rundstråle og retnings bestemte?
Hvordan opnår man den bedste løsning?

Sidst men ikke mindst, hvad er mulighederne for at udbyde dette til flere i samme område? (hvad skal vi bruge af netforbindelser, radio udstyr, antenner og skal der bruges flere af disse?)

Jeg ser frem til at høre fra jer.. :)

  //  Johnny
Avatar billede jacla Nybegynder
16. marts 2006 - 00:20 #1
Ring til NetDesign. Der er en der hedder Finn Rud Som er Verdensmester (Cisco certificeret i Trådløs.)

Kender sikkert et Link om ikke andet.
Avatar billede johnnymadsen Nybegynder
16. marts 2006 - 06:20 #2
Her er en kort forklaring:

WiMAX står for Worldwide Interoperability for Microwave Access og ses af nogen som den næste store ting inden for trådløs kommunikation. Teknologier til kommunikation i mikrobølgespektret (10-66 GHz for WiMAX) har været tilgængelige i en del år, men manglende standardisering har resulteret i en del fallerede projekter. Sonofon havde f.eks. for nogle år siden en Fixed Wireless Access løsning, men tabte en masse penge på det udstyret og installationen var for dyrt.

Dette rettes der nu op på med WiMAX og 802.16 standarderne. En række store firmaer såsom Intel, Siemens, Alcatel og mange andre slutter op om WiMAX og meget tyder på at WiMAX bliver det næste store indenfor trådløs kommunikation.

WiMAX opererer fra 10 til 66 GHz med en rækkevidde op til 50 km og en båndbredde på op til 70 Mbps.

I første omgang er det meningen at WiMAX skal bruges til at levere Internet til brugere der ikke har adgang til en bredbåndsforbindelse igennem f.eks. telefonnettet eller kabeltvnettet. Sendere placeres rundt omkring i landskabet og i hver husstand monteres en modtagerboks der tilsluttes ens lokalnet. Med denne løsning bliver man således fri for at grave kilometervis af kabler ned. Specielt i områder hvor der ikke findes en eksisterende kabelinfrastruktur, som f.eks. i flere ulande, er dette relevant.

WiMAX kan også bruges til at gøre det billigt at forbinde WiFi hotspots i byer. Hvert hotspot skal hermed kun have en strømforbindelse, en WiMAX radio og en almindelig WiFi radio. Igen er installationen betydeligt billigere end det kablede alternativ. En enkelt mast vil f.eks. kunne give internetforbindelse til hotspots i en hel by.

Et tredje scenarie som ligger lidt ude i fremtiden er at opnå direkte WiMAX forbindelse til mobile enheder som f.eks. PDA’er og laptops. Chipgiganten Intel satser f.eks. at levere WiMAX/WiFi chips i 2006/2007 til mobile enheder. Det at alle lige pludselig har mulighed for at komme på nettet lige gyldigt hvor de er, udvider mulighederne for pervasive computing drastisk.

Citat fra en artikel http://www.telemetro.dk
hos  og de levere også løsningen og har rent faktisk referencer.
Avatar billede a1a1 Novice
16. marts 2006 - 06:32 #3
fwa kan give dig over 100 mbit ;o)
det er retningsbestemt (på millimeter)
Avatar billede johnnymadsen Nybegynder
16. marts 2006 - 06:35 #4
Yes a1 det er helt korrekt :)
Avatar billede a1a1 Novice
16. marts 2006 - 06:57 #5
hvad skal det bruges til (tænker du evt. bolignetværk), og hvor langt er der i mellem?
Avatar billede johnnydamtoft Nybegynder
16. marts 2006 - 10:07 #6
Hej,

Som beskrevet ovenfor :

Jeg vil lave en trådløs forbindelse mellem 2 lokationer hvor der ikke er direkte LOS.

TDC har problemer med at levere internetforbindelser her i området og derfor denne ide. (Vi er på landet) :)

  //  Johnny
Avatar billede johnnydamtoft Nybegynder
15. august 2009 - 13:05 #7
lukning