Avatar billede enigmatical Nybegynder
02. maj 2001 - 19:01 Der er 14 kommentarer

Vedr. cd-rom brænder kabler

Jeg har installeret en brænder på min computer, men ide kablet som i forvejen sidder i computeren er for småt, jeg har selv et idekabel der passer, men jeg ved ikke hvor den anden ende så skal sættes i. Kan i fortælle mig det, så godt som i kan, altså beskrive hvor i harddisken det skal sidde, jeg har ikke så meget forstand på navne.
Avatar billede makse Nybegynder
02. maj 2001 - 19:28 #1
Jeg tror du har fået fat i kablet til diskettedrevet.
Prøv at se efter igen, om der ikke er et kabel magen til det du kan se på
http://www.storagereview.com/guide2000/ref/hdd/if/ide/confCable80.html
Avatar billede handmade Nybegynder
02. maj 2001 - 19:35 #2
Hvis du mener i kabinettet/motherboardet kan det sættes i stikket mrk.: IDE 2 eller lignende, altså ved siden af det der sidder i forvejen. Tjek lige makses link først
Avatar billede makse Nybegynder
02. maj 2001 - 19:37 #3
btw. Det er vel ikke en SCSI brænder du har fået dig? De har jo 50 pins interface.
Hvis det er, skal du havde en controller til det.
Avatar billede enigmatical Nybegynder
02. maj 2001 - 19:55 #4
Altså det er et bredt gråt kabel, det hedder hvist idekabel, og der er ikke andre som passer foruden det kabel jeg fik med brænderen, og det er dens anden ende jeg ikke kan finde ud af, hvor skal sidde. Brænderen ved jeg ikke hvad hedder, dens mærke er medion.
Avatar billede handmade Nybegynder
02. maj 2001 - 20:00 #5
kan det sættes i stikket mrk.: IDE 2 eller lignende, altså ved siden af det der sidder i forvejen.
Avatar billede enigmatical Nybegynder
02. maj 2001 - 20:05 #6
ja, men det så får jeg en meddelelse fra computeren at den ikke kan finde en bootdisk fra drev a. Det er en gammel computer, det kan være at den er anderledes.
Avatar billede handmade Nybegynder
02. maj 2001 - 20:08 #7
Hvad sidder der i maskinen?
1 harddisk+1 CD-ROM+1 diskettedrev?
Avatar billede enigmatical Nybegynder
02. maj 2001 - 20:11 #8
ja, også lige den brænder jeg har sat i
Avatar billede handmade Nybegynder
02. maj 2001 - 20:19 #9
Når du har forbundet brænderen med IDE-kablet på nr.2 IDE-stik er den side af sagen i orden. Husk også strøm.
Start maskinen og gå i BIOS (sædvanligvis DEL eller F2 på første eller andet skærmbillede.)
Når du er i BIOS skærmen skal du vælge første menupkt., noget i retning af standard setup.
Tjek at det kun er første harddisk der er listet.
Luk med ESC og led efter noget med autodetect harddisk
Lad maskinen selv finde drevene.
ESC og gem ændringer
boot maskinen igen
Se efter om den finder begge dine CD_ROM drev samt harddisken i opstartsfasen.
Avatar billede enigmatical Nybegynder
02. maj 2001 - 20:49 #10
jeg giver dig mine point handmade, jeg skal bare lige finde ud af hvordan jeg skal gøre, tak for hjælpen til jer begge
Avatar billede handmade Nybegynder
02. maj 2001 - 20:52 #11
Vent med at give points til du har fået løst problemet :-)
Avatar billede enigmatical Nybegynder
02. maj 2001 - 20:53 #12
Ok. tak
Avatar billede makse Nybegynder
28. juli 2001 - 00:46 #13
Er problemet blevet løst?
Husk evt. at lukke spørgsmålet.
Avatar billede leif Seniormester
19. april 2003 - 23:31 #14
Lig selv et svar her og luk det !!!!