Avatar billede nikolan Nybegynder
14. marts 2006 - 13:47 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Valg af digital slr-kamera?

Jeg skal have mig et digitalt spejlreflekskamera og har fundet frem til Nikon D50. Jeg vil spørge om der nogen der har andre bud i samme prisklasse +/- ca 2000 hvor man fik mere for pengene? (konkrete argumenter).

www.dpreview.com anbefaler D50 frem for Canon og Pentax(modeller i samme prisklasse). Men hvad med Olympus E300?

Man kan også købe kompakte digitale kameraer i samme prisklasse, men de er vel ikke bedre end spejlrefleksen?
Avatar billede nih Novice
14. marts 2006 - 13:54 #1
Du skal mere kigge på objektiverne

Et dyrt hus giver ikke bedre billeder end et kompakt kamera, hvis ikke du også ofre 5 til 10.000 på nogle gode objektiver.
Jeg købte et Canon 20D mest fordi der findes utroligt mange objektiver både nye og brugte.
Men det er vel det samme med Nikon :)

Niels
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. marts 2006 - 14:02 #2
Har du et spejlrefleks i forvejen som du har linser til, er Konica Minolta Maxxum 5D et godt bud, for der er billedstabiliseringen indbygget i kamerahuset, hvorimod de andre placerer billedstabiliseringen i linsen. På denne måde kan du anvende de gamle linser med billedstabilisering.

Hvor du bør "lande" afhænger af hvad du skal anvende kameraet til.
Avatar billede nikolan Nybegynder
14. marts 2006 - 14:06 #3
Hvis billedkvaliten er den samme i spejlrefleks og kompakt, hvad er så fordelen?
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. marts 2006 - 14:11 #4
Den største fordel ved et spejlreflekskamera er at du kan udskifte linsen, så den passer til formålet.
Derfor er det vigtig at du gør op med dig selv, hvad du skal bruge det til ! !
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. marts 2006 - 14:12 #5
Hvis du blot skal tage billeder af og til, på samme måde som ungdommen i dag anvender deres mobil kamera, så vil du have nok i en kompakt model.
Avatar billede ladyhawke Novice
14. marts 2006 - 14:17 #6
Hvis du er i tvivl om hvor vidt et kompakt-/lommekamera er bedre end spejlrefleks, er du så sikker på du har brug for spejlrefleks?

Spejlrefleks er mere komplekst at benytte og fylder meget mere end de kompakte kameraer, så det skal være fordi du har behov for de features som kun findes i de store kameraer at du skal investere i det.

Jeg vil selv købe et digi-slr på et tidspunkt (overvejer pt. Nikon D50 eller Canon 350D), men har et lille ixus kamera i forvejen og med sine begrænsninger tager det faktisk nogle rigtig flotte billeder...
Avatar billede nikolan Nybegynder
14. marts 2006 - 14:20 #7
Jeg skal selvfølgelig bruge det til normale billeder(ferie, fester osv.) Men jeg ville gerne have muligheden at kunne tage billeder ekstremt tæt på. F.eks. en sommerfugl fra ca 20cm afstand. Et almindeligt kompakt kamera laver altid sådanne billeder helt sløret. Men findes der et kompakt kamera som kan tage billeder så tæt på? eller skal jeg over i spejlrefleks?
Avatar billede ladyhawke Novice
14. marts 2006 - 14:26 #8
Mit kamera har makrofunktion... Det en en smule svært at styre, men har da taget billeder på 15-20cm afstand som er blevet fine...

Til lejlighedsbilleder og ferie etc. der ville jeg vælge et godt compact digi (måske Canon Ixus 750 som er "storebror" til den jeg har nu). Jeg var udstationeret i Grønland et halvt år og det var meget praktisk at kameraet altid kunne være i jakkelommen, i stedet for at kræve en større taske med grej etc.
Avatar billede nih Novice
14. marts 2006 - 14:31 #9
Når du skriver: "ekstremt tæt på"

Skal du have et specielt objektiv - makro. Et godt et koster 2500 og op efter.
Skal du have en god tele ? -> + 5000 kr
Hvad med en vidvinkel ? -> + 2500 kr

om et par år (eller måneder) synes du måske de objektiver du har købt er for dårlige - så kan du investere igen - og igen - osv.

Det er ikke for at tage modet fra dig - det er en skøn hobby. Du skal bare være klar over at det koster og det bliver ved :).

Jeg vil anbefale et godt kompakt kamera eks den nye Sony Cyber-shot DSC-R1. Den har fået gode anmeldelser - har fullframe sensor osv.

Hvis du vælger DSLR - Velkommen i kluppen af forarmede amatør fotografer

Niels
Avatar billede nikolan Nybegynder
14. marts 2006 - 14:31 #10
Jeg køber det hovedsagligt til brug i laboratorier og ombord på en båd, derfor er det jo en stor fordel at det kan puttes i lommen hurtigt. Men det skal være sikkert at det aldrig bliver sløret når man tager et billede helt tæt på.

Men jeg skal altså kigge efter et kamera med makrofunktion? Kender du andre kameraer som har det?
Avatar billede nih Novice
14. marts 2006 - 14:38 #11
"det kan puttes i lommen hurtigt" - Et dslr kræver en lille kuffert fyldt med flash, objektiver, ekstra batterier ,,,,,

Jeg vil nødig anbefale nogen bestemt.
Jeg vil derimod anbefale at gå ind i en fotoforetning og prøv at holde nogle af modellerne i hånden og bestem dig udfra hvad fotohandleren siger og du hvad du selv synes.
Derefter kan du tjekke nettet for anmeldelser og priser.

Niels
Avatar billede nikolan Nybegynder
14. marts 2006 - 14:46 #12
Ok. Men jeg er slet ikke i tvil om det skal være et kompact kamera, HVIS jeg kan finde et som kan tage billeder tæt på. Der står under Ixus 750 at det har makrofunktion 5-50cm. Men det er der vel andre kameraer som også har.
Avatar billede nih Novice
14. marts 2006 - 15:00 #13
Makro funktion

Jeg forstår ved makro at man kan tage billeder 1:1 på sensoren

En sensor på 21 x 14 mm skal kunne tage billeder af objekter der lig med eller mindre end 21 x 14 mm (samtidig med at de fylder hele billedet). Det kan principielt gøres på 2 måder:
Med en vidvinkel skal du tæt på - eksempel vis blomster o lign
Med en let tele kan du stå lidt derfra men stadig zoome helt ind, det er en fordel ved insekter og lign.

Igen snak med en fotohandler om dine behov og få nogle kameraer i hånden tag nogle billeder i forretningen - jo mere præcist du kan afdække dine behov jo bedre kan fotomanden rådgive dig.
Avatar billede nikolan Nybegynder
20. marts 2006 - 22:39 #14
Tak for hjælpen. Jeg venter og ser hvad der sker med Canon Ixus 800 IS. Hvis det får nogle gode anmeldelser bliver det dét. Smid lige nogle svar, alle indlæg har været til hjælp...
Avatar billede ladyhawke Novice
21. marts 2006 - 06:13 #15
svar
Avatar billede imago-dei Nybegynder
28. marts 2006 - 15:43 #16
Jeg vil råde dig til at være opmærksom på at når du har købt et kompaktkamera er du afskåret fra de muligheder som et DSLR giver dig, specielt mht. objektiver og flash. Flashen fra de små kameraer giver altid en underlig og kunstig belysning, hvor motivet er meget lysere på midten end i siderne.

Jeg har selv et DSLR og et kompaktkamera, og bruger ALDRIG mit kompaktkamera. For andre er det omvendte gældende. Så overvej grundigt hvad der for DIG tæller mest, fleksibiliteten ved et DSLR eller friheden med et kompaktkamera.
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2006 - 21:08 #17
hvad med canon d30 sprit ny model og kan fåes til 9443 hos kamerashop.dk incl 18-55 objektiv
Avatar billede Slettet bruger
05. april 2006 - 21:10 #18
Det er ikke d30 men 30d som er canons nyeste kamera i slr serien
Avatar billede nikolan Nybegynder
08. april 2006 - 00:07 #19
Jo, men det vigtigste for mig er at kunne tage billeder tæt på. Jeg tænkte kun på et d-slr i starten fordi jeg ikke troede det var muligt med et kompaktkamera.
Avatar billede nih Novice
08. april 2006 - 16:01 #20
Har du købt ??
Avatar billede nikolan Nybegynder
05. maj 2006 - 23:52 #21
Nej ikke endnu. Ixus 800 er ikke på markedet i Danmark...kommer vel snart