Avatar billede godtesen Nybegynder
11. marts 2006 - 16:54 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Årsafslutning for første gang

Hejsa
Jeg sidder og skal forsøge mig med en årsafslutning for første gang. Har naturligvis købt bogen og læst den, men der er desværre stadig noget jeg ikke fatter:
Jeg har et varelager som jeg har optalt til værdien X.
Nu står der så at jeg skal kreditere værdien X på varkøbskontoen og debitere varelager kontoen... og her render jeg ind i to problemer:
1. Jeg har opdelt mine varekøb i to konti, en indenfor EU og en udenfor EU... hvordan får jeg nu krediteret værdien?
2. øhh hvordan gør jeg rent praktisk, hvordan kommer man til at kreditere værdien på kontoen, jeg har rodet rundt men ikke kunnet finde noget sted.
Det samme problem ryger jeg ind i når jeg skal bogføre afskrivninger idet jeg har en bærbar der skal afskrives helt i år (er under de 11.000 kr) men jeg ved ikke rent praktisk hvordan man gør.
Håber i kan hjælpe en regnskabsnovice på vej.

Venlig hilsen
Gitte
Avatar billede b_hansen Novice
13. marts 2006 - 08:15 #1
vedr. pkt 2.> den skal ikke bogføres på en lagerkonto eller en aktiv-konto. Den skal i stedet bogføres på kontoen under Administration, der hedder "Småanskaffelser under x.xxx kr."

Beløbsgrænsen på kontoen kan være forkert, da beløbsgrænsen løbende justeres af Skat. I Summa har beløbet ikke nogen egentlig betydning, da der blot er tale om en tekst/beskrivelse.

Vedr pkt. 1. Her er svaret afhængigt af, hvordan du har konteret i løbet af året, når du har købt varer.
Hvis du har bogført købene under på driftskontiene under varekøb, skal du have en del af dette køb overført til aktivkontiene. Lav en pluspostering på varekøbskontoen og en modpost på "Lagertilgang" på Balancen. Husk at lagerværdien skal være ex. moms.
Du kan selv vælge, om du vil samle din lagerværdi på én konto, eller om det for din egen skyld er bedst at have to konti.

Har du omvendt bogført alle varekøb på aktivkontoen "Lagertilgang", skal du have ultimobeløbet nedbragt til din faktiske lagerværdi, og modposten skal så vare vareforbrug i resultatopgørelsen (vist nok konto 2000 eller deromkring).

Når du laver disse omposteringer, skal du huske, at du ikke skal have en afstemningskonto i kassekladden. I stedet skjal du have to linier i kassekladden, hvor den ene er plus og den anden minus. Inden du går i gang med de afsluttende posteringer, vil jeg anbefale at du laver en sikkerhedskopi, som du kan hente ind, hvis det viser sig at være forkert. Lav sikkerhedskopien, når du har sat posteringerne ind i kassekladden, men FØR du bogfører den.
Avatar billede b_hansen Novice
13. marts 2006 - 08:16 #2
Hvis du gerne vil bruge debit/kredit-posteringer, skal du ind i funktioner og vælge fanebladet "kassekladde". Her skal du sætte markeringen i "Debit/kreditposteringer"
Avatar billede godtesen Nybegynder
13. marts 2006 - 16:11 #3
Tak for svar vedrørende lagerværdi, den har jeg nu gennemført med succes :-)
Men med hensyn til min bærbare, jeg har registeret den under anskaffelser under 11000 kr, men den må jo have en værdi for virksomheden efterfølgende så den skal vel være i årsregnskabet under aktiver et eller andet sted skal den ikke?
Avatar billede b_hansen Novice
14. marts 2006 - 08:00 #4
Jeg har lagt svar ved dit andet spørgsmål *S*
Avatar billede godtesen Nybegynder
14. marts 2006 - 09:50 #5
tak for det, det var lige hvad jeg skulle bruge :-)
Avatar billede b_hansen Novice
14. marts 2006 - 10:01 #6
Velbekomme *S*