Avatar billede mekawi Nybegynder
11. marts 2006 - 08:52 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Vurdering af site

Hej alle
Vi har lige færdiggjort dette site i ren APS. Helt fra bunden med shop, administrationssystem, PostDanmark EDI synkronisering til oprettelser af dynamiske postsedler. Fuld betaligsgateway-forbindelse så alle transaktioner kan hæves/afvises/fornyes genne administrationen. Fuldautomatiseret export af lukkede ordrer til virksomhedens C5-system.

Her er det vigtige: Hvad synes I om designet/funktionaliteten/brugervenlighede på sitet?

Hilsen
Kim
Avatar billede mekawi Nybegynder
11. marts 2006 - 08:53 #1
I skal jo lige have et link også: http://www.mekavi.com
Avatar billede doggy82 Praktikant
11. marts 2006 - 09:11 #2
Det er sgu lækkert nok. Har ikke de store kritikpunkter på designet.
Godt at det er simpelt så billederne af produkterne kommer til sin ret.

Men jeg synes der mangler en velkomst eller et statement på forsiden.
Det behøver ikke være en længere tekst. Men bare noget der siger lidt om siden og konceptet for Mekavi. Er du med på hvad jeg mener?
Avatar billede doggy82 Praktikant
11. marts 2006 - 09:17 #3
Nu-til-dags er der en del fokus på designerne. Især inden for de store, som jo er det vi har at gøre med her.
Så det er lidt ærgeligt at man ikke kan se produkter fra en bestemt designer. Og man kan heller ikke søge på en designer.
Det første jeg prøvede var at søge på "Starck", for at finde hans lamper. Men det lykkedes så ikke.
Avatar billede trekkies Juniormester
11. marts 2006 - 09:26 #4
Der er en del fejl i koden:
http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A%2F%2Fwww.mekavi.com%2F

Du skal passe meget på med at have en mail adresse på nettet, måske kan du bruge noget af dette:
http://www.html.dk/artikler/00041/

Jeg synes at sitet kan bruge et lidt mere spændende logo.
Avatar billede doggy82 Praktikant
11. marts 2006 - 09:33 #5
Nå ja, altså koden er jo ikke så pæn.
Men jeg går udfra at jeres fokus ikke rigtigt er på kode som lever op til standarden...

Jeg har det udemærket med logo'et. Vil ikke ændre det mindste ved det.
Men man kan måske sige at netop fordi logo'et ikke siger så meget, har man brug for et statement.
Avatar billede mekawi Nybegynder
11. marts 2006 - 09:36 #6
Checkede lige den der kodefejls-ting: Der er jo ikke fejl i koden som sådan, den hiver alle mine img-src'er frem som fejl, og det er de jo ikke. Og så er et manglende ALT-tag jo ikke en fejl....

-> DOGGY82 Jeg er helt enig med det om designerne: Det er også planen, og administrationen understøtter det også. Men kunden har ikke ønsket at have det på.

Ellers mange tak for jeres kommentarer, jeg venter lige med at lukke for at se om der kommer flere.
Avatar billede doggy82 Praktikant
11. marts 2006 - 09:50 #7
Jo manglende ALT-tag er da en fejl. Det er jo required.
Avatar billede jarl-g Nybegynder
11. marts 2006 - 13:23 #8
Jeg syntes den er rimlig rodet...Meget flot, men man orker ikke læse alle de menuer igennem...

Ellers faktisk rigtig flot! :D

Mvh.

Jarl-G
Avatar billede borghoffmeyer Nybegynder
13. marts 2006 - 00:57 #9
Jeg syntes generelt at det er en simpel og flot side.
Navigation er overskuelig, dog finder jeg menu-grupperingen vis alle... lidt underlig, men det er nok en smagssag. Der er mange punkter i menuerne, selv om det er grupperet kan det virke lidt uoverskueligt. I en optimal verden skal en bruger kun præsenteres for at skulle vælge mellem 5-7 muligheder for at bevare overblikket.

Jeg har testet siden i følgende browsere: IE 5.01 5.5 6 Opera 8.5 og firefox 1.5
I alle de testede browsere ser det fornuftigt ud. Har desværre ikke haft mulighed for at teste på mac...

Det største kritikpunkt jeg kan finde er at siden kræver javascript for at fungere. Det er ikke muligt at se flere billeder af produkterne eller lægge dem i kurven hvis javascript enten ikke er understøttet af browseren, eller slået fra. Det kan til nød accepteres såfremt brugeren får en noscipt besked om at skifte browser eller slå javascript til, hvilket ikke er tilfældet.

Input validering udskriver kun fejlbeskederne med javascript alerts, hvilket, i mine øjne, virker lidt uprofessionelt. En udskrift på siden ville se bedre ud, og passe til designet. Det burde ikke være det store problem at implementere, da jeg kan se at der også bliver lavet serverside validering af input

Det er lækkert at se de forskellige trin i betalingsprocessen, så man hele tiden kan følge med i hvor langt man er nået og hvor langt der er igen.

Alt i alt en flot side der formår at præsentere produkterne uden at forvirre brugeren med unødig grafik og farver. En side der virker seriøs og professionel.

Håber det kan bruges
Avatar billede mekawi Nybegynder
13. marts 2006 - 09:03 #10
-> Borghoffmeyer: Tak for indlægget!
Flere billeder:
Skal laves! Det er meningen besøgende skal kunne trykke på selve produktbilledet for at se et større billede. Har du forslag til hvordan jeg laver det uden JS?

JS alerts:
Ja, jeg er helt enig! Det handler bare altid om tid (men det kender du sikkert!) Jeg tror nu jeg laver det om til udskrift på siden alligevel - god idé.

PS: Kig lige på siden igen. Jeg har lavet producentmenuen om, alle andre har nemlig også kommenteret på længden og uoverskueligheden.

Hvor er du fra (hvad laver du)?

Kim
Avatar billede doggy82 Praktikant
13. marts 2006 - 09:44 #11
Godt at du fik sat "light. living. life." ind!  :)
Jeg lagde mærke til at den kun var i Title før.

Og smart at lave dropdown med producenterne.
Det er nok også de færreste som går efter en specifik producent.
Avatar billede borghoffmeyer Nybegynder
14. marts 2006 - 00:50 #12
Man kan sagtens lave det med JS. Det vigtige er bare at det også virker uden! Jeg har desværre ikke tid til at lave et script til dig, men det burde være let nok ud fra disse links.

En side der diskuterer hele problematikken: http://www.alistapart.com/articles/popuplinks/

Disse to artikler kombineret kan lave vinduer i den ønskede størrelse på den fede måde
http://mar.anomy.net/entry/2004/02/09/12.17.47/
http://www.themaninblue.com/writing/perspective/2004/08/05/

Og endelig hvis du bare er doven og vil ha' noget der ser godt ud kan du vælge den her: http://www.huddletogether.com/projects/lightbox/

Sidstnævnte burde dog benytte sig af class i stedet for rel hvis man skal gå helt op i  semantik og webstandarder, og det skal man jo! ;)'

Held og lykke..

P.S. Jeg har en mindre webudviklingsvirksomhed www.smartpage.dk der har fokus på cross browser understøttelse, SEO, brugervenlighed, tilgængelighed (accessibility) og webstandarder.
Avatar billede mekawi Nybegynder
17. marts 2006 - 20:58 #13
Oki, jeg lukker. Kan i lægge svar ind?
//Kim
Avatar billede trekkies Juniormester
17. marts 2006 - 21:06 #14
Jeg springer over.
Avatar billede borghoffmeyer Nybegynder
18. marts 2006 - 05:34 #15
Håber du kunne bruge noget af det...
Avatar billede mekawi Nybegynder
19. marts 2006 - 09:00 #16
Helt bestemt. Tak for hjælpen!